Нека разгледаме конкретно приложението на информационно-комуникационните технологии при подготовката и провеждането на урок за числото пи (π).
Подготовката се изразява в предварително проучване от учениците.
Класът се разделя на групи, които имат следните задачи:
- Да потърсят и обобщят информация за историята на числото пи и любопитни факти за него;
- Да намерят информация за използването на числото пи в различни области;
- Да проявят творчество, както и да подготвят кулинарна изложба, като всички създадени творчески и кулинарни продукти бъдат представени на 14 март – Международен ден на числото пи.
В резултат от изпълнението на задачите се осъществяват много интересни проекти, съчетани с разнообразни дейности при представянето.
Търсене на доказателства
Математиката е красива наука. Проблемът на тези, които не я харесват, е, че не умеят да я откриват във всекидневието. Математиката е навсякъде и ние трябва да я показваме на децата, дори с най-елементарни примери, като следния, който демонстрира числото пи. За целта е поставена задача на учениците да донесат в училище кръгъл предмет. Проверяваме правилото върху донесените капачки, компактдискове, чинии, чаши, както и храни с кръгла форма – бисквити, пици, бургери, питки, плодове.
Провокиране на интерес
Загадките са интересни и вълнуващи за учениците. Тук е моментът, в който групата ученици, работили върху събирането на информация и любопитни факти за числото пи, показват своя проект. В подготвената презентация голям интерес предизвикват вмъкнатото клипче за това, как звучи числото пи, както и сътвореният от учениците танц под звуците на неговата мелодия.
Пъстрият свят на математиката
Редица математически закономерности може да бъдат превърнати в изкуство. Една много лесна дейност е представянето на числото пи като графика в квадратна мрежа, при което да се създаде силует на градски пейзаж. Безкрайната редица от цифри на числото пи се разделя на части, така че всеки ученик да започва от там, където свършва работилият преди него. Ще отбележим, че учениците се включват с желание в тази творческа задача и само в рамките на няколко минути сътворяват прекрасни пейзажи.
Математически вкусотии
Желание, активност и креативност проявяват и учениците, включени в групата за подготвяне на изложбата от кулинарни вкусотии. В предложените продукти участниците демонстрират впечатляваща находчивост при интерпретирането на темата за числото пи.
-
- Колягин, Ю. и др. (1980). Методика на преподаването по математика в средното училище. София: Народна просвета.
- Костова, З. (1998). Как да учим успешно. Иновации в обучението. София: Педагог 6.
- Тодоров, Ю. (2004). Аудио-визуални и информационни технологии в образованието. София: Веда Словена – ЖГ.
- https://nsportal.ru/shkola
-
Йорданка Прегьова, СУ „Св. Св. Кирил и Методий“, Велинград
danipreg@abv.bg
рецензент: доц. д-р Николина Георгиева