Екип 1. Учебно-познавателна задача
Александър Николов работи в сферата на дървопреработващата промишленост. При обработката на дървесина се отделят отпадъчни продукти. Той иска да разшири бизнеса си, като използва дървесните отпадъци. Посъветвайте Александър Николов какви продукти да произведе от тях, възползвайки се от пазарния шанс за бизнес, и отговорете на въпросите:
1. Какво да се произвежда от отпадъчните продукти?
2. Каква технология да използва за производството на новия продукт?
3. Ще има ли успех новият бизнес на Александър Николов?
Екип 2. Учебно-познавателна задача
Господин Димитров е строителен предприемач. Получил е в наследство 500 000 лева от чичо си в чужбина. Той иска да използва парите за производство и продажба на екокъщи. Помогнете на господин Димитров да реализира мечтата си, като се възползва от пазарния шанс за бизнес, и отговорете на въпросите:
1. Ще се купуват ли екокъщите и ще имат ли предимства пред останалите къщи?
2. Кой е целевият пазар?
3. Как да бъде позициониран продуктът?
Екип 3. Учебно-познавателна задача
Господин Иванов е безработен в момента, но е спечелил от тотото 600 000 лева. Засега ги е вложил в банка с 5% годишна лихва. Той има идея да използва парите за стартиране на собствен бизнес, като изгради паркинг под формата на кула за паркиране на автомобили. Помогнете на господин Иванов да реализира бизнес идеята си, възползвайки се от пазарния шанс за бизнес, и отговорете на въпросите:
1. Ще може ли господин Иванов да реализира бизнес идеята си и ще има ли полза за гражданите?
2. Какви фактори ще окажат влияние при изграждането на паркинга?
3. Кои са силните и слабите страни, възможностите и заплахите на средата?
Екип 4. Учебно-познавателна задача с фокус
Димитър и Боряна Петрови притежават мебелна фабрика „Кедър“ ООД, която Боряна е наследила от родителите си. Произвежданите от тях мебели се реализират успешно на пазара, за което допринася и екипът от професионалисти в тази област. Димитър и Боряна забелязват, че при производството на мебели остават много отпадъци от дърво. Помогнете им да открият нов пазарен шанс за бизнес и отговорете на въпросите:
1. За какво да използват отпадъците от дърво, така че да увеличат приходите си?
2. Какъв да бъде моделът на предприемаческия процес?
3. Кои характеристики оказват влияние върху протичането на предприемаческия процес?
Екип 5. Учебно-познавателна задача с фокус
Мартин има висше образование по специалността „Стопанско управление“ и работи от 5 години. От дълго време не е доволен от работата си в офис и копнее за промяна. От няколко месеца в него узрява идеята да започне самостоятелен бизнес, като отвори кафене. Колебае се отностно избора на правна форма и местоположението на заведението (Линдер, 2007: 223). Помогнете на Мартин да вземе правилното решение, като се възползва от пазарния шанс за бизнес, и отговорете на въпросите:
1. Кои фактори, свързани с местоположението, играят важна роля при създаването на кафене?
2. Каква правна форма за организация на бизнеса да избере и какви са предимствата й?
3. Кои дейности трябва да осъществи при стартирането на заведението?
Учениците се запознават с критериите и показателите за оценка.
Карта за оценяване на изпълнението на практическото задание
№ | Критерии за оценяване | Макс. брой точки | Присъдени точки |
1. | Представяне на проекта на електронен носител | 5 | |
2. | Представяне на разработката в логическа последователност и точно отговаряне на поставените въпроси | 10 | |
3. | Оригиналност, завършеност и достоверност на практическото задание | 10 | |
4. | Дизайн на разработката: – четливост на шрифта – цветова комбинация между цвят на буквите и фон – наличие на ефекти |
15 | |
5. | Презентиране на разработката: – участие на всички членове на екипа при устната защита – ясно, високо и не много бързо говорене при представянето – подходящо положение на тялото, движение на ръцете, изражение на лицето |
20 | |
Общо точки | 60 |
- Прилагане на теоретичните знания по предприемачество и дребен бизнес на практика.
- Стимулиране на личната мотивация – учениците участват активно при разработването на практическата задача и изготвянето на презентацията на екипа.
- Развиване на нестандартното и творческото мислене на учениците, проявяване на оригиналност при представянето на идеите за търсене на пазарни шансове за бизнес.
- Формиране на умения за постигане на целите с общи усилия и за вземане на решения.
- Изграждане на чувство за принадлежност към работата в екипа и на атмосфера на взаимно доверие, уважение и сътрудничество.
- Засилване на конкурентността между екипите и предоставяне на възможности на учениците да проявят инициативност, отговорност, амбициозност и оригиналност.
- Обсъждане на различни гледни точки при търсенето на пазарни шансове.
- Създаване на положителни емоции и преживявания от часа и постигане на сериозна практическа подготовка при търсене на пазарни шансове за стартиране на собствен бизнес.
Чрез използването на интерактивните методи се осъществяват качествени взаимодействия между обучителя и обучаваните, както и между самите млади хора. Те подпомагат личностното развитие на участниците на основата на преживяването и сътрудничеството. Предметът на обучение и педагогическата действителност се конструират така, че всеки може да поеме своя дял от отговорността в процеса на учене. Определя се формата на съвременния образователен процес и се изгражда нова образователна действителност, основана на търсенето, диалога, обсъждането и намирането на решения (Вълчев, 2004).
-
- Вълчев, Р. (2004). Интерактивни методи и групова работа в гражданското образование. София: Отворено образование.
- Иванов, И. (2005). Интерактивни методи на обучение. В: Юбилейна научна конференция с международно участие 50 години ДИПКУ – Варна, на тема „Образование и квалификация на педагогическите кадри – развитие и проекции през ХХІ век”. Варна.
- Линдер, Й. и др. (2007). Предприемачество и мениджмънт. Ч. І. София: Дионис.
- Ненова, С. (2005). Емоционалната интелигентност в обучението по икономика в професионалните гимназии. В. Търново: Унив. изд. „Св. Св. Кирил и Методий”.
-
Гергана Узунова, ПГИ „Иван Илиев“, Благоевград
uzunova_74@abv.bgрецензент: доц. дпн Славка Ненова