Обучението по информационни технологии в първи гимназиален етап е насочено към овладяване на знания, умения и отношения, свързани с развиването на основни дигитални компетентности. В резултат на обучението учениците получават увереност за бързо адаптиране към новите технологии, за тяхното интегриране във всекидневните дейности и използване за самостоятелно учене, придобиват умения да решават проблеми в мрежова среда и да създават и публикуват информация в интернет.В статията е описано проведено от автора педагогическо изследване на ефективността на изграден технологичен модел за прилагане на облачни технологии в обучението по ИТ. Представени са резултатите от експерименталната работа с ученици от 8. клас в часовете по информационни технологии и е направен сравнителен анализ с резултатите на учениците от контролната група, обучавани чрез традиционни методи и средства. Обобщението на получените резултати потвърждава хипотезата на педагогическото изследване, че обучението в иновативната облачна среда ще повиши нивото на овладените от учениците дигитални знания и умения. Същевременно се повишават и адаптивността на обучаваните към новите технологии и увереността им при тяхното интегриране във всекидневните дейности и използване за самостоятелно учене.
Основните цели на представеното в статията изследване са свързани с двата негови компонента – технологичния модел и педагогическия експеримент.
Цели на педагогическото изследване:
- Да се разработи и опише технологичен модел или иновативна техника за обучение в облачна среда;
- Да се организира и проведе педагогически експеримент за установяване на ефективността на изградения технологичен модел и да се определи подходът, който води до по-успешно усвояване на знанията и уменията в областта на информационните технологии чрез обучението в Облака.
За организирането и провеждането на експерименталното изследване се определят модулите от технологичния модел, които включват предварителен тест, обучение в Облака, практическа задача, тест за трайност на знанията и изходна анкета. Целите на дидактическите тестове са да се установи нивото на овладяване на целевите знания и умения. С провеждането на анкетата се цели да се проучи мнението на участниците в експеримента.
Обработката на данните от педагогическия експеримент цели:
- да се направи подходящ анализ на количествените и качествените данни от тестовете, практическата задача и изходната анкета; да се опишат резултатите от експеримента;
- да се обобщят отчетените резултати и да се изведат заключения относно тяхното приложение в съвременната методика за обучение в Облака.
Обект на педагогическото изследване е учебно-познавателната дейност в обучението по информационни технологии на ученици от 8. клас на Профилираната езикова гимназия „Екзарх Йосиф I” в Ловеч, като се следва конкретният технологичен модел за организиране и провеждане на обучението с приложение на облачни технологии.
Предмет на педагогическото изследване са възможностите за повишаване на дигиталните компетентности по отношение на усвояване на учебното съдържание при обучението в облачна среда.
За постигане на целите на педагогическото проучване се използват изследователски методи, включващи: синтезиране на научна литература и създаване на теоретична база за формулиране на експерименталните хипотези; разработване на тестове за проверка на знанията и система за точково оценяване на участниците; анкета; приложение на подходящи статистически и качествени анализи; обобщение на резултатите.
Основна хипотеза на педагогическото изследване: чрез обучението в иновативната облачна среда ще се постигне по-високо ниво на овладяване от учениците на дигиталните знания и умения в сравнение с постиженията на учениците, обучавани с традиционни методи, без използване на облачни технологии.
Дидактическите инструменти за оценка на знания и умения при провеждането на експеримента са предварителен тест, практическа задача по време на обучението и тест след обучението. Този метод е избран като най-подходящ за измерване на ефективността на технологичния модел, тъй като позволява да се извършат статистически сравнения между знанията и уменията на участниците преди и след обучението в Облака и по традиционните методи при стриктен контрол над експерименталните условия.
По време на констатиращия експеримент се провежда входно ниво – за контролната група (КГ) под формата на стандартен тест и за експерименталната група (ЕГ) с онлайн тест. С него се цели да се установят началните знания на учениците преди обучението по трите теми: Компютърни мрежи и услуги; Компютърни системи; Приложни програми. Тестът се състои от 20 задачи с избираем отговор от четири възможни за всяка задача.
При сравняване на резултатите от входящия тест на контролната и на експерименталната група (фиг. 1) се вижда, че учениците от двете групи имат приблизително еднакви резултати както като средна стойност (ЕГ – 22,23, КГ – 22,11), така и като честотно разпределение по интервали. Много добър среден резултат (20–26 точки) имат 46% от учениците, което е почти половината от извадката. Добър резултат са постигнали 32%.