Работната програма се основава на общите цели в обучението по математика за четвърта подготвителна група (6–7-годишни деца).Представената работна програма по математика е предвидена за деца от предучилищна възраст (6–7 години). Тя е авторска и е разработена според ядрата по образователно направление „Математика“, съобразно с ДОС на МОН и Програмата за подготвителна група в детската градина. Дава възможност за интегративно усвояване на познавателния материал по математика в предучилищна степен и подпомага подготовката на детето за постъпване в 1. клас. Експерименталната програма допълва работата по основната програмна система в подготвителната група на детската градина. Чрез нея допълнително се стимулират, като предимно се затвърдяват и усъвършенстват, познавателните способности на децата по математика. Разработена е за прилагане в период от шест месеца и обхваща дванайсет тематични ситуации – по две за всяко ядро. Акцентът е поставен върху образователно ядро „Количествени отношения“, което е представено от четири теми. Работната програма е приложима за следобедните занимания на децата в допълнителните форми на педагогическо взаимодействие.
Основните обучаващи задачи се конкретизират като:
1. Да се затвърдят конкретните представи за числата от едно до десет и елементарната представа на децата за отреза от числовата редица от едно до десет;
2. Да се затвърдят представите за знакова математическа система;
3. Да се затвърдят елементарните представи за геометрична форма и геометрична фигура;
4. Да се усъвършенстват практически уменията за измерване на величини;
5. Да се усъвършенстват уменията за ориентиране в пространството и за моделиране на пространствени отношения;
6. Да се усъвършенстват елементарните времеви представи и да се развие усетът за време.
В подготвителната група за училище се запазва приоритетът на игровата дейност. Предвидените ситуации са на игрово-познавателна основа. Ситуациите са разпределени по две на месец. Начинът, по който ще бъдат представени пред децата, е определящ. От това зависят мотивацията на децата и интересът им. Всяка ситуация е свързана в система в зависимост от материала в основната система.
Предложената система за работа е разделена на три части, разпределени в три задачи за всяка ситуация:
1. Подготвителна работа;
2. Основна/същинска работа;
3. Творческа работа.
В първата част (подготвителна работа) е използван приказният жанр. Детето е съучастник на случки с герои от познати приказки, както и други, авторови. В някои приказки действията са променени според предложените ситуации. Приказните герои естествено и непринудено въвеждат детето в света на математиката. Приказната форма на предложените ситуации по математика дава възможност да се породи интерес към математиката и отношение към нея, да се задържи вниманието и да се подпомогнат волевите процеси на детето за математически занимания. Чрез приказните сюжети се провокира мотивацията на детето за участие в ситуациите по математика. То изработва свои механизми за възприемане на действителността, а тя му предлага много и разнообразни обекти, форми и отношения. В процеса на работа по математика са включени стихчета, римушки, песнички, гатанки. Те са лесно запомнящи се и съдействат за емоционалната нагласа на детето. Това спомага затвърдяването на познавателния материал.
Във втората част (основна, същинска работа) е приложен игровият подход. Тази част обхваща първите две задачи от работните листове. Чрез нея непринудено се стимулират познавателното и емоционалното отношение на детето за усвояване на математическите знания и умения. Децата могат да решават „математически“ задачи само ако са преведени на разбираем „детски“ език. Такива са математическите игри. Те формират математически представи и стимулират проектирани за развитие логически мисловни структури и познавателни действия. Включените методи се основават на игровата дейност и са разнообразни: упражнения, демонстрация, моделиране, словесни игри, предметни игри, печатно-графични игри, обяснение, разказ, беседа. По този начин при работа с експерименталния модел детето ще допълва и дообогатява своите знания.
В третата част (творческа работа) се включва творческа задача за изпълнение. Децата работят самостоятелно. Представени са предимно дидактически игри и упражнения. Творческата работа има по-сложен характер за детето. Дава му възможност да прояви детско мислене, въображение и творчество. На детето се предлага задача, без да се осигурява външна помощ при решаването ѝ. Самостоятелността при работата по задачата стимулира детето към анализ и търсене на решения според неговите възможности. Тези задачи създават предпоставки за формиране на учебна дейност, подпомагат подготовката по математика в 1. клас и по-плавния преход.