Ситуация № 1. „Ну, погоди“
(м. октомври, втора седмица )
Основни цели на ситуацията:
1. Усъвършенстване на уменията на децата за ориентиране в пространството;
2. Затвърдяване на формираните елементарни представи за определяне на пространствени посоки и направления – отпред, отзад, отляво, отдясно, нагоре, надолу, близо, далече.
Ситуацията включва следните дейности:
1. Детето изпълнява движения в пространството на практическа и нагледно-образна основа;
2. Ориентира се в пространствени направления и посоки по словесно зададени ориентири;
3. Определя и назовава разстояния на практическа основа; подрежда обекти в зависимост от пространственото положение.
Учителят въвежда децата в предстоящата работа чрез разказ за „Ну, погоди“. За всяко дете е предвиден работен лист № 1. Децата разглеждат работните листове и героите. Учителят разказва, че гостенин в днешната ситуация е добрият заек. Той е много гладен. Не знае обаче в коя посока се намира неговата храна, защото го дебнат вълкът и лисицата. Децата трябва да му помогнат, като му дадат указания. Така зайчето няма да бъде изплашено.
В творческата задача се поставя акцент върху посоките: наляво, надясно, нагоре, надолу. Децата трябва да проявят съобразителност, като отделят грешната стрелка.
Ситуация № 2. „Фигурко“
(м. октомври, четвърта седмица)
Основни цели на ситуацията:
1. Затвърдяване на представите за основните геометрични фигури и форми на предмети и обекти, в които се преоткриват;
2. Усъвършенстване на представите и способите за сравняване и назоваване на количествени отношения.
Ситуацията включва следните дейности:
1. Детето разпознава, назовава и брои познати геометрични фигури;
2. Описва устно елементите на фигурата;
3. Моделира дадено количество, като брои изображенията на геометричните фигури;
4. Моделира картина с геометрични фигури по собствена идея в практически игрови и познавателен план.
Учителят въвежда децата в ситуацията с помощта на приказен сюжет. Той им разказва, че в училище е весело, защото там е царството Геометрия. Неговият цар е Фигурко. Той властва над всички триъгълници, квадрати, правоъгълници и кръгове. Фигурко има два големи замъка – жълт и кафяв. В двата замъка живеят различни геометрични фигури… Работят с лист № 2.
В творческата задача децата трябва да проявят оригиналност, като нарисуват самостоятелно картина с помощта на дадените геометрични фигури.
Ситуация № 3. „Облачко“
(м. ноември, втора седмица)
Основни цели на ситуацията:
1. Затвърдяване на представите за сравняване и подреждане на множества с до пет елемента;
2. Затвърдяване на броенето до пет;
3. Моделиране на количества по зададено число и по знаков компонент.
Ситуацията включва следните дейности:
1. Детето сравнява и подрежда множества с до пет елемента;
2. Брои до пет; разпознава, преоткрива и назовава цифрите на числата до пет;
3. Моделира количества по зададено число и знаков компонент.
Учителят въвежда децата в ситуацията чрез приказката за двете облачета. Разказва им, че на небето имало много облачета, но тези двете хем били приятели, хем непрекъснато спорели. Двете облачета най-често се препирали кое от тях имало повече капки дъжд. Едното винаги казвало, че то имало повече капки, а пък другото отговаряло, че неговите капки били повече. Никога не се разбирали и затова на помощ идвала гръмотевицата. Тя ги разделяла, докато отново започнат да се препират. Днес децата трябва да сложат край на този спор. Работят с лист № 3.
В творческата задача децата самостоятелно моделират количества по зададено число. Те рисуват толкова слънца, колкото показва цифрата на съответното число.
Ситуация № 4. „На цирк“
(м. ноември, четвърта седмица)
Основни цели на ситуацията:
1. Затвърдяване на уменията за намиране на сбора на две числа на практическа основа, като се обединяват елементите на две множества;
2. Затвърдяване на уменията за намиране на разликата на две числа на практическа основа, като се отнемат един или два елемента на дадено множество;
3. Моделиране на житейски ситуации за добавяне или отнема с числата до пет.
Ситуацията включва следните дейности:
1. Детето групира и сравнява групи до пет обекта; допълва или отнема от група до пет елемента;
2. Разбира и осмисля зависимости между количества;
3. Разбира и осмисля на практическа основа алгоритъма на действие събиране и на действие изваждане.
Учителят въвежда децата в ситуацията чрез сюжета „На цирк“. Разказва им, че днес са поканени на цирк. За всички ще има по няколко приключения. Клоунът ще ги забавлява, ще мятат рингчета, топки; ще ги изпускат и ще добавят нови в играта. След това ще редят фигурки, за да получат дадено количество. В следващото приключение ще играят с два знака, които те вече познават – „плюс“ и „минус“. Накрая ще имат и награди. Работят с лист № 4.
В творческата задача децата трябва да познават знаците „плюс“ и „минус“ и съответните релации с тях. Те работят самостоятелно, като трябва да проявят прецизност и елементарни умения за решаване на числов израз.