Ситуация № 5. „Играем с Мечо Пух“
(м. декември, първа седмица)
Основни цели на ситуацията:
1. Усъвършенстване на формираните елементарни представи за величината маса и измерването ѝ.
Ситуацията включва следните дейности:
1. Детето измерва с мерна единица обекти по зададен параметър;
2. Сравнява резултати от измерването;
3. Измерва в практически ситуации с балони и топки;
4. Сравнява обекти по зададени параметри;
5. Моделира обекти в практически план, като ги сравнява по тежест.
Учителят въвежда децата в ситуацията чрез сюжет за Мечо Пух. Той им разказва, че днес ще играят и учат заедно с Мечо Пух и неговите приятели. Насочва вниманнието им към картинката, на която Ру дърпа Слон Балон. Изисква отговор от децата дали Ру ще може да издърпа слона. Обосновават отговора си. Работят с лист № 5.
В творческата задача децата трябва да сравняват група от обекти по тежестта им. Те трябва да проявят прецизност и по отношение на тяхното групиране – плод, човек, животно, като изобразят по-тежки обекти от дадените за съответната група.
Ситуация № 6. „Малката русалка Ариел“
(м. декември, трета седмица)
Основни цели на ситуацията:
1. Усъвършенстване на формираните елементарни времеви представи;
2. Затвърдяване на представите за понятията ден и нощ и усъвършенстване на уменията за ориентиране във времето;
3. Затвърдяване на представите за конкретни уреди за измерване на времето и усъвършенстване на уменията за определяне на времето чрез часовник; ориентиране във времето и определяне на част от денонощието.
Ситуацията включва следните дейности:
1. Детето разпознава и назовава части от денонощието чрез картинен стимулен материал от позната приказка – „Малката русалка Ариел“;
2. Разказва за извършваните дейности в определено време от дневния режим в детската градина;
3. Рисува стрелки на часовници, съобразно с посоченото време до тях.
Учителят въвежда децата в ситуацията чрез приказката за малката русалка Ариел. Разказва им, че в далечното морско царство живеела малката русалка. Когато навършила пълнолетие, нейният баща Царят ѝ позволил да излезе на брега. Тя била много учудена, защото за първи път видяла светлината на слънцето и усетила неговата топлина. Сякаш то милвало русалката със своите лъчи. Тя била щастлива. Когато обаче слънцето се скрило, малката русалка била изумена, защото тогава видяла месечинката със сияйните красиви звездици. Разбрала, че хората наричат тези две части от денонощието – ден и нощ. Децата трябва да разкажат на русалката какво правят през деня и през нощта. Работят с лист № 6.
В творческата задача се актуализират знанията на децата за часовника и неговите елементи. Децата трябва да нарисуват стрелките на часовника според посочения час до него.
Ситуация № 7. „Пеперуди летят“
(м. януари, втора седмица)
Основни цели на ситуацията:
1. Усъвършенстване на формираните елементарни представи за ориентиране в двумерно пространство.
Ситуацията включва следните дейности:
1. Детето определя направления и посоки в пространството;
2. Пренася схематично представени пространствени отношения на обекти в равнината, като използва квадратната мрежа;
3. Практически определя мястото на зададена посока в квадратната мрежа по предварително указани номера на колоните и редиците.
Учителят въвежда децата в ситуацията чрез приказен сюжет за пеперудата. Той им разказва, че децата се възхищават на красотата и нежността на пеперудите. Веднъж едно детенце останало на полянката самичко с една много шарена пеперуда. Детето искало да разбере за живота на пеперудите. Тя му разказала своята тайна, че те пият нектар от цветята и летят по полянките, за да радват дечицата. Учителят казва на децата, че днес те ще помагат на пеперудите да летят в различни посоки. Работят с лист № 7.
В творческата задача се изискват познания от децата относно редица и колона и ориентиране в посоките – надясно, наляво, нагоре, надолу.
Ситуация № 8. „Алиса в страната на геометрията“
(м. януари, четвърта седмица)
Основни цели на ситуацията:
1. Затвърдяване на формираните елементарни представи за основните геометрични фигури и форми на предмети и обекти, в които се преоткриват;
2. Усъвършенстване на уменията за броене и сравняване с числата до 6.
Ситуацията включва следните дейности:
1. Детето открива геометрични фигури в графичен образ, разпознава ги и ги назовава;
2. Посочва и брои страни и върхове на геометричните фигури;
3. Открива еднакви образци на геометрични фигури.
Учителят въвежда децата в ситуацията чрез приказен сюжет за Алиса в страната на геометрията. Разказва на децата, че Белият заек накарал Алиса да дръпне завесата. Тогава усетила, че някой я дръпнал. Когато се събудила, видяла, че се намира в една стая. До нея се доближило едно човече, което имало квадратна форма, и ѝ казало, че се намира във вълшебния свят на геометрията. Алиса видяла и други човечета, много различни от това. Те ѝ се представили – квадратът, правоъгълникът, кръгът и триъгълникът. Казали, че ще ѝ разкажат за техния свят. Учителят пита децата дали са готови да участват в приключенията с геометричните фигури. Работят с лист № 8.
В творческата задача децата трябва да проявят съобразителност, като открият еднаквите образи и ги оградят. Трябва да посочат разликите между фигурите.