Ситуация № 9. „На плажа“
(м. февруари, първа седмица)
Основни цели на ситуацията:
1. Затвърдяване на представите за измерване на течности и сипещи се вещества;
2. Усъвършенстване на овладените умения за измерване на тези видове.
Ситуацията включва следните дейности:
1. Детето е в позицията на изследовател – пресипва и измерва с условна мярка; отчита и сравнява резултата от измерването;
2. Разбира в практически и игрово-познавателни ситуации независимостта на количеството течност от параметрите на съдовете.
Учителят въвежда децата в ситуацията, използвайки сюжет за щуреца, който искал да играе на плажа. Разказва им, че един ден, когато щурчето се събудило, искало да отиде на плажа и да си играе там. Помолило баба Мравка да го упъти. Тя му показала как да стигне до плажа. Там то срещнало едно детенце, което играело със своя дядо. Било толкова забавно, че щурчето веднага се включило да играе с тях. Учителят пита децата дали и те искат да играят. Работят с лист № 9.
В творческата задача се изисква наблюдателност от страна на децата. Те трябва да оградят в синьо толкова чашки, колкото е водата в каната. Ориентират се за количеството в квадратната мрежа.
Ситуация № 10. „Спящата красавица“
(м. февруари, трета седмица)
Основни цели на ситуацията:
1. Затвърдяване на формираните елементарни времеви представи за сезони, месеци и седмица.
Ситуацията включва следните дейности:
1. Детето открива и назовава определен сезон по картини; разбира релациите на наредба на сезоните през годината; разказва за характерните особености на сезона;
2. Разработва различни модели на седмица и месец от фигури; определя и назовава последователността на наредба на седмиците в месеца и дните на седмицата;
3. Моделира характерни особености на сезоните.
Учителят въвежда децата в ситуацията чрез приказен сюжет за Спящата красавица. Той им разказва, че когато Спящата красавица се събудила, тя била много щастлива, защото принцът бил при нея. Слънцето греело, птичките чуруликали, цветята ухаели и те се разхождали на воля. Един ден, докато били навън, принцът ѝ съобщил, че трябва да замине. Обещал ѝ, че ще се върне, когато изминат и четирите сезона на една година – пролет, лято, есен и зима. Спящата красавица била много тъжна, защото не знаела нищо за сезоните. Учителят пита децата дали искат да разкажат на красавицата за сезоните, месеците и дните от седмицата. Работят с лист № 10.
В творческата задача децата трябва да проявят познания за сезоните и техните особености. В задачата е използван образ на едно и също дърво. Децата трябва да го преобразят според сезоа, като започнат от есента.
Ситуация № 11. „Малкият принц“
(м. март, втора седмица)
Основни цели на ситуацията:
1. Затвърдяване на представата за редицата на числата до десет;
2. Затвърдяване на уменията за сравняване и подреждане на числата до десет;
3. Затвърдяване на броенето до десет в прав и обратен ред.
Ситуацията включва следните дейности:
1. Детето подрежда, групира и сравнява групи до десет обекта;
2. Брои количествено и поредно на практическа и нагледно-образна основа; открива и назовава релации на наредба между тях;
3. Моделира количества, като използва картинки и предмети;
4. Записва числата до десет.
Учителят въвежда децата в ситуацията чрез приказен сюжет за Малкия принц. Той им разказва, че едно момченце живеело самичко на една малка планета. То било като господар на планетата и затова се казвало Малкият принц. На своята планета той се грижел за една роза и три дървета. Имало един вулкан, който понякога изпускал по малко огън и дим. Малкият принц обичал да лети в небето и да посещава другите планети. Често ходел при господаря на съседната планета. Той се казвал Звездоброец, защото броел звездите по небето. Учителят казва на децата, че днес ще бъдат гости на Малкия принц и заедно с него ще летят в небето, където ги очакват много приключения. Работят с лист № 11.
В творческата задача децата трябва да покажат познания за количества. Те трябва да оцветят толкова квадратчета, колкото показва цифрата под всяка колона.
Ситуация № 12. „Партито на смърфа Знайко“
(м. март, четвърта седмица)
Основни цели на ситуацията:
1. Затвърдяване на формираните елементарни представи за аритметичните действия – събиране и изваждане;
2. Усъвършенстване на уменията за прибавяне и отнемане на практическа основа на едно и две с числата до десет.
Ситуацията включва следните дейности:
1. Детето подрежда, групира и сравнява групи до десет обекта;
2. Брои количествено и поредно на практическа и нагледно-образна основа; осмисля последователността на наредба на числата в редица и релациите между тях;
3. Моделира количества на практическа основа чрез добавяне и отнемане на едно и две с числата до десет.
Учителят въвежда децата в ситуацията чрез приказен сюжет за смърфа Знайко. Той им разказва, че един ден, когато Знайко имал рожден ден, искал да организира голямо парти за своите приятели. В гората било много радостно, защото всички се приготвяли за празника. Жените приготвяли сладкишите и тортата, а пък момчетата – подаръците. Тогава се появил лошият Гаргамел, който казал на Знайко, че е направил магия. Гаргамел обяснил на смърфа, че трябва да реши задачите, които му е приготвил, за да спаси гората от бурята, която ще настъпи през нощта. Учителят пита децата дали искат да помогнат на Знайко, за да спасят гората и той да празнува своя рожден ден. Работят с лист № 12.
В творческата задача се актуализират знанията на децата за количествената представа за цифрите. Децата използват цветовете от таблицата и рисуват толкова топки на сметалцето, колкото са количествата им. Топките се използват като модел, с помощта на който се съставят задачи за събиране и изваждане.
Предложената работна програма подготвя децата от подготвителната група за новата позиция – ученик. Дава им се възможност да овладяват общи способи за действие, свързани с учебната дейност. Темите са съобразени с образователния материал на основната програма и са прецизно подбрани, за да стимулират допълнително знанията и уменията на децата по математика. Дейностите, които са заложени в дванайсетте ситуации, са в съответствие с поставените цели и задачи и покриват очакваните резултати според планираното разпределение за седмиците и месеците. Предложеният експериментален вариант е за затвърдяване и усъвършенстване на вече познатия материал. Допълнително стимулира детското познание, като създава предпоставки за овладяване на основни елементи на учебната дейност.
-
Мариела Янева, 54 СУ „Св. Иван Рилски“, София
meamea@abv.bg
рецензент: доц. д-р Катя Гетова