Теми, цели, задачи и техники в алтернативната програма
Тема 1. Културологично изследване на значението и визуалния образ на Дървото на живота (2 учебни часа)
Цел: Изграждане на знания за традиционните форми на изкуството.
Програмни задачи:
1. Запознаване със смисъла и символиката в образи от традиционното изкуство;
2. Запознаване с етнографски, географски и исторически особености на традиционните изкуства.
Техники:
1. Наблюдаване и анализ на образци на традиционно изкуство;
2. Запознаване със смисловото съдържание и символиката на образите;
3. Анализиране на образите от гледна точка на място и време на създаване.
Тема 2. Изграждане на визуални образи по впечатления и предварителна представа (2 учебни часа)
Цел: Визуално възприемане на новата информация по темата.
Програмни задачи:
1. Формиране на умения за изграждане на композиции по предварителна информация и впечатления;
2. Изграждане на умения за многовариантно решаване на поставената задача;
3. Възпитаване на творчески подход в условия на непълна информация.
Техники:
1. Скициране на композиционни решения според предварителната информация;
2. Изпълнение на графични рисунки по темата.
Тема 3. Представяне и обсъждане на ученически реферати по темата (4 учебни часа)
Цел: Повишаване на равнището на знанията, свързани с темата, и възпитаване на позитивно отношение към културните традиции.
Програмни задачи:
1. Развиване на умения за представяне на продукт от колективна работа пред аудитория;
2. Възпитаване на дух на уважение към работата на другите;
3. Осъществяване на обмен на знания между учениците.
Техники:
1. Представяне и изслушване на рефератите;
2. Разглеждане на подготвените илюстрации;
3. Обсъждане на рефератите.
Тема 4. Създаване на живописни и декоративни композиции по темата „Визуален образ на Дървото на живота” (8 учебни часа)
Цел: Прилагане на теоретични знания за изпълнение на практически задачи.
Програмни задачи:
1. Формиране на умения за стилизиране и геометризиране на природни форми;
2. Възпитаване на усет за хармонично изграждане на нефигурална композиция;
3. Прилагане на различни живописни техники при изграждане на композиции по темата.
Техники:
1. Живописно изграждане на композиция по темата;
2. Стилизиране и геометризиране на формите в създадената живописна композиция.
3. Декоративно изграждане на композиция по темата.
Тема 5. Запознаване с алафрангата в българските строителни и художествени традиции (2 учебни часа)
Цел: Разширяване на знанията за украсата на българските възрожденски къщи.
Програмни задачи:
1. Осмисляне на присъствието на алафрангата в интериора и екстериора в миналото и в съвремието;
2. Овладяване на знания относно синтеза между архитектурата и декоративно-монументалните изкуства.
Техники:
1. Наблюдаване и анализ на създадени в миналото алафранги;
2. Запознаване със смисловото съдържание и символиката на образите;
3. Анализиране на образите от гледна точка на място и време на създаване.
Тема 6. Създаване на проект за алафранга (4 учебни часа)
Цел: Прилагане на практика на знанията за създаване на затворена симетрична композиция от растителни елементи.
Програмни задачи:
1. Създаване на затворена симетрична декоративна композиция;
2. Развиване на умения за композиране на декоративен мотив и балансирано овладяване на пространството;
3. Възпитаване на усет за хармонично изграждане на нефигурална композиция.
Техники:
1. Изграждане на декоративна композиция по темата;
2. Прилагане на техника за равномерно нанасяне на темпера.
Тема 7. Създаване на декоративни композиции по темата „Визуален образ на Дървото на живота” с използване на нестандартни материали (4 учебни часа)
Цел: Творческо експериментиране при прилагане на нестандартни материали за изпълнение на практически задачи.
Програмни задачи:
1. Прилагане на различни нестандартни материали при изграждане на композиции по темата;
2. Формиране на умения за работа с природни и други нестандартни материали;
3. Възпитаване на усет за хармонично изграждане на декоративна композиция.
Техники:
1. Апликация с нестандартни материали.
Тема 8. Изграждане на визуални образи чрез метода „Инвектика” (4 учебни часа)
Цел: Овладяване на метода „Инвектика” за изграждане на нови композиционни решения.
Програмни задачи:
1. Теоретично запознаване със спецификата на метода „Инвектика”;
2. Развиване на умения за практическо прилагане на метода;
3. Припомняне на основни команди в CorelDraw и затвърдяване на уменията за използването им;
4. Възпитаване на усет за хармонично изграждане на нефигурална композиция.
Техники:
1. Подреждане (комбиниране) на изрязани форми;
2. Фотографиране на отделните варианти;
3. Апликиране с графичен редактор.