Тема 9. Запознаване със съвременни визуални интерпретации по темата „Дървото на живота” (2 учебни часа)
Цел: Разширяване на познанията на учениците за опита на съвременни художници.
Програмни задачи:
1. Организиране на учебно посещение на галерия с цел наблюдаване на съвременни решения по темата;
2. Осмисляне на присъствието на Дървото на живота в интериора и екстериора в съвремието;
3. Придобиване на знания относно синтеза между съвременната архитектура и декоративно-монументалните изкуства.
Техники:
1. Наблюдаване и анализ на създадени съвременни интерпретации по темата;
2. Запознаване със смисловото съдържание и символиката на образите;
3. Анализиране на наблюдаваните образи като начин за придаване на определен стил и характерно звучене на сградите (празничност, уют).
Тема 10. Компютърно изграждане на декоративни композиции по темата „Визуален образ на Дървото на живота” (4 учебни часа)
Цел: Прилагане на знания по компютърна графика за изпълнение на практически задачи.
Програмни задачи:
1. Прилагане на техники, предоставени от графичен софтуер, при изграждане на композиции по темата;
2. Развиване на умения за работа с компютър по конкретна тема;
3. Възпитаване на усет за хармонично изграждане на нефигурална композиция с компютър.
Техники:
1. Компютърно изграждане на композиции по темата.
Тема 11. Създаване на идейни проекти за декоративни решения от позициите на съвременния дизайн (8 учебни часа)
Цел: Развиване на умения за композиране на съвременни дизайнерски решения на базата на традиционни мотиви.
Програмни задачи:
1. Развиване на умения за решаване на дизайнерски задачи с помощта на графичен софтуер;
2. Формиране на усет за постигане на баланс и хармонично цветово изграждане при изпълнение на дизайнерски проекти;
3. Възпитаване на отношение към продуктите на съвременния дизайн.
Техники:
1. Компютърно изграждане на композиция по темата;
2. Използване на векторен графичен редактор за създаване на декоративни композиции.
Тема 12. Изследване на идеята за „вечния живот“ в творчеството на Владимир Димитров – Майстора (2 учебни часа)
Цел: Придобиване на знания за творческия замисъл на Владимир Димитров – Майстора относно идеята за „вечния живот“.
Програмни задачи:
1. Запознаване с творчеството на Владимир Димитров – Майстора;
2. Запознаване със специфичните особености на идеите на Майстора.
Техники:
1. Наблюдаване и анализ на произведенията на Владимир Димитров – Майстора;
2. Запознаване със смисловото съдържание и символиката на образите;
3. Анализиране на творбите и на конкретните образи, на емоцията, която струи от тях.
Тема 13. Изграждане на визуални образи в развитие в характерна емоционална среда (4 учебни часа)
Цел: Визуална интерпретация на идеята на Майстора за „вечния живот“.
Програмни задачи:
1. Формиране на умения за изграждане на композиции, носещи идеята за развитие в характерна емоционална среда;
2. Развиване на умения за компютърна обработка на снимков и графичен материал за създаване на композиции по зададена тема;
3. Възпитаване на творчески подход за адаптиране на идеи към конкретни теми и ситуации;
4. Развиване на умения за детайлна практическа работа в среда на растерен графичен редактор;
5. Припомняне на основни знания за работа с Adobe Photoshop и затвърдяване на уменията за прилагането им;
6. Възпитаване на усет за хармонично изграждане на композиции.
Техники:
1. Изготвяне на идеен проект;
2. Подбор на снимков и графичен материал;
3. Създаване на компютърни композиции по темата.
Тема 14. Изследване на традиционните фолклорни празници през годината (2 учебни часа)
Цел: Разширяване на знанията на учениците за фолклорните празници на нашия народ.
Програмни задачи:
1. Осмисляне на емоционалната сила и значението на българските фолклорни празници, съпътстващи всяка година живота ни;
2. Овладяване на знания за народното творчество, базирано на вековните традиции на народа ни.
Техники:
1. Изучаване на фолклорните празници;
2. Запознаване със смисъла и символиката на традициите;
3. Анализ на значението на фолклорните традиции, празници и обичаи.
Тема 15. Разработване на училищен фолклорен празничен календар (4 учебни часа)
Цел: Визуална интерпретация на фолклорните празници.
Програмни задачи:
1. Формиране на умения за изграждане на композиции, носещи идеята и атмосферата на всеки български празник;
2. Развиване и затвърдяване на умения за компютърна обработка на снимков и графичен материал за създаване на композиции по зададена тема;
3. Изграждане на творчески подход за адаптиране на идеи към конкретни теми и ситуации;
4. Развиване на умения за детайлна практическа работа в среда на растерен графичен редактор;
5. Припомняне на основни знания за работа с Adobe Photoshop и затвърдяване на уменията за прилагането им;
6. Възпитаване на усет за хармонично изграждане на композиции в съответствие с характерното цветово съзвучие на българското народно творчество.
Техники:
1. Изготвяне на идеен проект;
2. Подбор на снимков и графичен материал;
3. Създаване на компютърни композиции по темата.
Тема 16. Конферанс – обсъждане на резултатите от работата при изпълнение на алтернативната програма (4 учебни часа)
Цел: Възпитаване на интерес към традиционните форми на изобразителното изкуство и повишаване на творческата активност.
Програмни задачи:
1. Създаване на умения за анализ и оценка на резултатите от учебния процес.
Техники:
1. Наблюдаване и анализ на творческите резултати от работата на класа по алтернативната програма;
2. Обсъждане;
3. Генериране на нови идеи.