Обобщение на резултатите и заключение
В най-общ вид моделът на обучение би могъл да бъде представен по следния начин (фиг.1).
Обобщените данни показаха, че почти всички ученици са изпълнили задачите и са решили тестовете с по-висок с около единица успех спрямо предходното ниво.
Резултатите от изпълнението на задачите преди и след прилагането на педагогическия модел може да се онагледят по следния начин (фиг. 2).
Сравнението на постиженията на учениците от входното ниво и от изходното в края на експерименталната работа показва стабилно повишаване на възможностите за визуално изразяване след прилагането на описания модел на обучение посредством алтернативната учебна програма.
Въз основа на представените резултати и наблюденията ми от системната работа по предложения педагогически модел смятам, че у учениците от 7. клас се развиха умения и формираха навици да осъществяват връзка между културното наследство, изобилстващо от ценни образци, и съвременните предизвикателства пред изобразителното изкуство.
В процеса на работа учениците:
- придобиха знания и умения да осъществяват интерактивно проучване и анализ на философската същност на Дървото на живота, Колелото на живота, Празничния кръговрат;
- разшириха своите възможности за създаване на съвременни дизайнерски решения на базата на усвоените теоретични знания и практически умения;
- овладяха използването на графичен софтуер за решаване на задачи от декоративно-приложното изкуство и съвременния дизайн;
- развиха умения за възприемане на художествени творби и създаване на свои, като се запознаха с философията на творчеството на Владимир Димитров – Майстора и по неговия пример изградиха собствени композиции, изразяващи развитието и „вечния живот“ в конкретна заобикаляща среда;
- подобриха творческите си умения и повишава знанията си относно визуалното изразяване.
В резултат от обучението учениците:
- систематизираха информация за визуалния образ на Дървото на живота от миналото до днес в различни краища на света;
- създадоха визуални образи на Дървото на живота с техники и материали, присъщи на изящното и приложно-декоративното изкуство, както и с нестандартни материали;
- придобиха знания за метода „Инвектика” и го приложиха при композиране на нови визуални образи на Дървото на живота чрез елементи от вече създадени образци;
- приложиха на практика основните принципи при построяване на отворена и затворена декоративна композиция;
- разгледаха от философска гледна точка Колелото на живота и народните празници и обичаи, повтарящи се всяка година и отразяващи културното ни наследство;
- създадоха картинен народен празничен календар като символ на съхранените български традиции през вековете;
- проследиха етапите на изготвяне на идейни проекти за целите на съвременния дизайн;
- повишиха взискателността си към своите собствени проекти;
- научиха, че компютърът им е ценен помощник в процеса на творческо проектиране, когато използват възможностите му грамотно и по предназначение;
- изградиха сериозна основа за правилно оценъчно отношение към по-нататъшното си творчество.
-
- Арабалиев, Г. (1977). Строителни и художествени традиции в българската архитектура. София: Техника.
- Брагинский, И. С. и др. (1980). Мифы народов мира. Енциклопедия. Т. І. Москва.
- Василиев, А. (1959). Каменни релефи. София: Издателство на БАН.
- Дамянов, Б. (2004). Методи в обучението по изобразително изкуство. София: Нова звезда.
- Дамянов, Б. (2003). Материали и техники на изобразителната практика. София: Нова звезда.
- Дамянов, Б. (1996). Проблеми на изобразителното творчество. Пловдив: Макрос 2000.
- Димитров, З. & Шаров, Б. (1964). Стенописни орнаменти в Югозападна България. София: Издателство на БАН.
- Занков, О. (2005). Методи за преподаване на изобразително изкуство в предучилищна и начална училищна възраст. София: Просвета.
- Занков, О. (1988). Диагностика на педагогическия експеримент. София: Просвета.
- Иванова, Р. & Живков, Т. (1981). Българските обреди. София.
- Лозенски, Др. и др. (1970). Учебник по рисуване. София: Народна просвета.
- Обретенов, Ал. и др. (1980). Енциклопедия на изобразителните изкуства в България. Т. І. София: Издателство на БАН.
- Промишлена естетика и декоративно изкуство (1983). Офсетграфик, 5.
- Райчев, Р. (2005). Цветовете в изкуството. София: ЛИК.
- Райчев, Р. (1987). Комбинаторика. София: Народна просвета.
- Статков, Р. (1998). Прабългарският календар. Учебно помагало за 5. клас. София.
-
Елена В. Панайотова, Софийска професионална гимназия по електроника „Джон Атанасов”, София
elena.panajotova@gmail.com
рецензент: доц. д-р Мариета Савчева