Прилагането в обучението на този подход внася емоционална цветност в процеса на усвояване на практически умения, учениците изпитват радост от представянето, тръпка в очакване на оценката от другите, тържество от откритието на нови знания и умения. Между участниците се установява непосредствена междуличностна комуникация. Те си взаимодействат като „равен с равен”. В този процес педагогът изпълнява ролята на координатор, наставник, а не на възпитател и информатор. Разчупват се стереотипите – учителят и учениците са едно цяло, работят за постигането на една цел. В края на урока учителят анализира силните и слабите страни в работата на екипите и на групата като цяло. Дава своя оценка за работата на всеки екип и възможностите му за бъдеща реализация.
Един от използваните инструменти за дидактическото изследване е груповото практическо задание. За оценяване на резултатите от изпълнението му е разработена карта с критерии, показатели и съответния брой точки към тях.
В следващите таблица и диаграма са представени постигнатите резултати по екипи и индивидуално.
ЕКИПИ | № | КРИТЕРИИ | БРОЙ ТОЧКИ | ОЦЕНКА | БРОЙ ТОЧКИ ПО ЕКИПИ | |||||||
1 да/не |
2 5т. | 3 10т. | 4 5т. | 5 10т. | 6 10т. | 7 15т. | 8 5т. | |||||
І ЕКИП | 1 | да | 5 | 10 | 5 | 10 | 10 | 15 | 5 | 60 | 6 | 170 |
2 | да | 5 | 10 | 5 | 10 | 10 | 15 | 5 | 60 | 6 | ||
3 | да | 5 | 10 | 5 | 10 | 5 | 10 | 5 | 50 | 5 | ||
ІІ ЕКИП | 4 | да | 5 | 10 | 5 | 10 | 10 | 15 | 5 | 60 | 6 | 160 |
5 | да | 5 | 10 | 5 | 10 | 10 | 15 | 5 | 60 | 6 | ||
6 | да | 5 | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 40 | 4 | ||
ІІІ ЕКИП | 7 | да | 5 | 10 | 5 | 10 | 5 | 10 | 5 | 50 | 5 | 150 |
8 | да | 5 | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 40 | 4 | ||
9 | да | 5 | 10 | 5 | 10 | 10 | 15 | 5 | 60 | 6 | ||
ІV ЕКИП | 10 | да | 5 | 10 | 5 | 10 | 10 | 15 | 5 | 60 | 6 | 160 |
11 | да | 5 | 10 | 5 | 10 | 5 | 10 | 5 | 50 | 5 | ||
12 | да | 5 | 10 | 5 | 10 | 5 | 10 | 5 | 50 | 5 | ||
БРОЙ НАБЛЮДАВАНИ УЧЕНИЦИ: 12 | УСПЕХ: Мн. добър 5,33 | 640 |
От представените таблично и графично резултати се вижда, че учениците са постигнали високо равнище на знания и умения и са получили добри, много добри и отлични оценки. Придобили са следните професионални компетентности:
- извършване на монтаж, демонтаж и пускане в действие на схеми и устройства;
- извършване на диагностични измервания и несложни настройки;
- отстраняване на повреди;
- избор и замяна на елементи.
В заключение, резултатите от проведеното експериментално изследване показват, че възможностите за многовариантно приложение на педагогическите казуси в процеса на обучение може да се използват за постигането на разнообразни дидактически задачи по учебна практика по технически средства за автоматизация. Анализирането и решаването на тези случаи имат доказана дидактическа значимост за успешната подготовка на учениците, в частност и в подготовката им за предстоящите държавни квалификационни изпити по теория и практика на специалността.
Постигнатите високи резултати ще мотивират учениците и в бъдеще да продължат да се занимават с тази материя, да съхранят интереса си към проблемите и новостите в своята професионална област и да допълват и развиват придобитите знания и умения.
-
- Господинова, Цв. (2016). Видове интерактивни методи. В: Годишник на Нов български университет, Департамент „Романистика и германистика”. Т. 2: http://ebox.nbu.bg/drg16/view_lesson.php?id=23
- Иванов, И. (2005). Интерактивни методи на обучение. В: Юбилейна научна конференция с международно участие 50 години ДИПКУ – Варна на тема „Образование и квалификация на педагогическите кадри – развитие и проекции през ХХІ век”. Варна.
-
инж. Мина Вътева, Професионална гимназия по електротехника и електроника, Пловдив
mina_vateva@abv.bg
рецензент: проф. дпн Росица Пенкова