Новата образователна парадигма наложи промяна в образователните цели, педагогическите технологии и педагогическото взаимодействие между дете и възрастен.Играта е основна форма за саморазвитие на детската индивидуалност, овладяване на езика и речта, формиране на представи и понятия, търсене на взаимовръзки между предмети и явления от околния свят. В статията са представени авторски игри – част от разработен и апробиран в педагогическата практика на автора иновативен методически модел, насочен към оптимизиране на процеса на фонологично осъзнаване на децата от подготвителните групи. Чрез игрите се решават образователни задачи, така че да се улесни преходът към ограмотяване в училище. Съобразени с възрастовата характеристика и със спецификата на когнитивното развитие на децата в предучилищна възраст, не изискват специална подготовка на обстановка и материали и са приложими в различни ситуации на педагогическо взаимодействие в условията на детската градина.
В съвременните условия вниманието е насочено към технологизацията на образованието, с оглед на новите изисквания и предизвикателства на висококонкурентния пазар на труда в рамките на Европейския съюз. Ето защо пред учителя днес стоят въпросите за подобряване и модернизиране на учебно-възпитателния процес, за по-широко използване на нови технологии.
При децата в предучилищна възраст игровата дейност е водеща. Развиващата сила на играта е безспорна, тъй като това е дейност, която детето напълно владее и практикува в най-важните години от своя живот. Играта е основна форма за саморазвитие на детската индивидуалност, овладяване на езика и речта, формиране на представи и понятия, търсене на взаимовръзки между предмети и явления от околния свят. Приложението на играта във възпитателно-образователния процес е мултифункционално, защото тя може да бъде форма на педагогическо взаимодействие, подход, метод, похват или средство.
Подобряването на информираността, мотивацията и уменията на педагогическите специалисти повишава качеството и ефективността на езиковото обучение на децата в предучилищна възраст. Игрите са средство, чрез което се създават обективни обстоятелства детето да затвърдява знания, да упражнява умения и да придобива увереност в собствените си възможности. Включването на подходящи игри се явява удачна техника за работа при създаването на образователна среда, в която се предоставят условия за изява на положителни емоционални преживявания на детето от участието му в ситуациите като форма на педагогическо взаимодействие.
Представените по-долу игри са част от педагогическо изследване на автора, ориентирано към оптимизиране на процеса на фонологично осъзнаване на децата от подготвителните групи за училище. Целта е да се представи и популяризира иновативен методически модел в практиката на предучилищното образование, насочена към цялостното детско развитие и пълноценно социално включване, за използване на игри и игрови упражнения в езиковото обучение на деца в предучилищна възраст. Ефектът на модела се изследва в ДГ № 159 в София през учебната 2018/2019 година. Чрез него се осъществяват достъп и подкрепа на разнообразието от потребности на децата в две подготвителни групи за училище, безпроблемното им включване в процеса на обучение по образователно направление „Български език и литература“ и в частност – стимулиране на процеса на фонологичното им осъзнаване.
Предложените тук игри са авторски. Съобразени са с възрастовата характеристика и със спецификата на когнитивното развитие на децата в подготвителна група. Чрез тях се решават образователни задачи, така че да се улесни преходът към ограмотяване в училище. Не изискват специална подготовка на обстановка и материали и са приложими в различни ситуации на педагогическо взаимодействие в условията на детската градина.