Опашки
Цел: Осъзнаване на емпирично равнище на езиковите и речевите единици – звук.
Материали: няма.
Игрово действие: Водещият съобщава дума – название на животно, но без последния звук (опашката), а децата трябва да се досетят кой е звукът и да произнесат цялата дума. Пример: хипопота…, синиге…, жира…, куч…
Игра с печати
Цел: Упражняване в назоваване от ляво на дясно и от горе на долу на подредени в редици елементи.
Материали: печати и листове.
Игрово действие: Подбират се печати с картинки на животни. Животните се подреждат на листа в редица без или по определен алгоритъм (напр. две котета, едно куче…). След това децата „четат“ своите листове (мяу, мяу, бау…) и ги разменят с другите.
Едновременно броене (адаптирана от игра по математика)
Цел: Осъзнаване на емпирично равнище на езиковите и речевите единици – дума.
Материали: печати и листове.
Игрово действие: С печати децата създават поредици със или без алгоритъм само от две картинки, всяка от които се повтаря не повече от три пъти (напр. топка, котка, котка, топка…). Детето трябва да ги отброява едновременно, без да прескача картинка (1 топка, 2 котки, 1 топка…).
Раци
Цел: Осъзнаване на емпирично равнище на езиковите и речевите единици – дума, звук.
Материали: различни по цвят кубчета или букви.
Игрово действие: Определят се броят и последователността на звуковете в дума. Прави се модел с различни по цвят кубчета или направо се подреждат буквите. Уточнява се посоката на подреждането и се чете от ляво на дясно. После дете влиза в ролята на рак и чете от дясно на ляво (напр. сол – лос, сок – кос, ангел – легна). Играта може да се използва и с размяна на местата на сричките в думата за получаване на нова смислена дума (напр. ко-са – са-ко, пи-ла – ла-пи, ми-да – да-ми).
Фантастичните моливи
Цел: Осъзнаване на емпирично равнище на езиковите и речевите единици – звук.
Материали: картинки за оцветяване.
Игрово действие: Водещият обяснява, че нощем моливите на едно дете тайно рисуват и го изненадват. Всеки молив рисува само картинки на неща, чиито наименования започват със същия звук, с който и неговия цвят. Така снощи лилавият молив е нарисувал локва. Нека познаем кой молив ще избере тези картинки… (напр. рокля – розовият, зеле – зеленият). Или: Кой молив рисува чадъри? (червеният или черният).
Бинго (в два варианта – пръв и последен звук в думата)
Цел: Осъзнаване на емпирично равнище на езиковите и речевите единици – звук.
Материали: квадратни мрежи по три редици и три колони, във всички полета има картинки на познати обекти.
Игрово действие: Децата разглеждат картинките и търсят три, разположени една до друга или една под друга, наименованията на които започват/завършват с един и същ звук (напр. дърво, диня, дъга / орел, бинокъл, крокодил).
Нарисувах си картина
Цел: Осъзнаване на емпирично равнище на езиковите и речевите единици – дума, звук.
Материали: няма.
Игрово действие: Децата са събрани около водещия. На разстояние около тях има с едно по-малко столчета. Уговарят се каква ще е думата – сигнал (напр. начална П и крайна Л фонема). Водещият разказва: „Нарисувах си картина. Има слънце, чушка, … ПАПАГАЛ“. Всеки бърза да седне. Който няма място, става водещ.
Туп, туп, пляс
Цел: Осъзнаване на емпирично равнище на езиковите и речевите единици – дума, сричка.
Материали: няма
Игрово действие: Децата са седнали на столчета. Водещият показва картинка, а децата изговарят думата, като едновременно с това тупкат с ръце на коленете на слаба сричка и пляскат на силна сричка. Може да се упражняват с имената на децата, с имената на дните на седмицата, месеците… Вариант: Може да разпознават дума между две предложени картинки по поредица тупкане и пляскане.