Бъбривият скакалец
Цел: Осъзнаване на емпирично равнище на езиковите и речевите единици – дума, сричка.
Материали: няма.
Игрово действие: Водещият разказва за скакалеца ДОреми (ДорЕми или ДоремИ), който говори дори когато скача, и често се случва така, че другите не го разбират (колА – кОла, сЕдмица – седмИца). Видя пчеличката, повика я: „МаЯ, МаЯ!“, а тя дори не се обърна. После викна на комарчето: „Не прави бЕли!“, а то продължи да свири в ухото на овчаря.
Тетрадките на Наум
Цел: Осъзнаване на емпирично равнище на езиковите и речевите единици – дума, сричка.
Материали: две тетрадки (бележници, тефтери) в различен формат, предметни картинки, предварително разпределени по двойки (напр. кон – магаре, лисица – вълк, нож – вилица…). Много е удобно да се подготвят на презентация.
Игрово действие: Наум Многознайков е забелязал, че името и фамилията му са две различни по дължина думи. Той има две тетрадки – малка и голяма. В голямата записва дългите думи, а в малката – късите. Нека разпределим картинките в двете му тетрадки. Водещият показва само една двойка картинки/думи и децата трябва да решат коя къде трябва да бъде, след това показва следващата двойка. Може да се играе групово или индивидуално. След време може да се предложи във вариант без нагледна опора.
Любопитните чудовища
Цел: Осъзнаване на емпирично равнище на езиковите и речевите единици – дума, звук.
Материали: сюжетни картини; „чудовищата“ се правят на момента от подръчни материали – хартия, чорап, смачкана на топка салфетка.
Игрово действие: „Чудовищата“ обичат да повтарят името си (Кой, Как, Къде, Колко…) и искат всичко да знаят. На децата се предлага да разгледат сюжетните картини, а чудовищата се намесват: „Как, как, как скача зайчето / се чувства пилето/?“, „Колко, колко, колко са пчеличките?“, „Къде, къде, къде са скрити козлетата?“… Играта дава възможност на децата да осъзнаят, че думите са наименования не само на обекти от средата, но и на действия, посоки, чувства, качества. Така се улеснява и забелязването на кратките думи в изречението: в, с, от, към, най- …
Имената на щипките
Цел: Осъзнаване на емпирично равнище на езиковите и речевите единици – изречение.
Материали: разноцветни връзки за обувки или дръжки от подаръчни пликове, декоративни щипки.
Игрово действие: Водещият обяснява, че всяка връзка е изречение, после именува щипките – „защото“, „но“, „а“. Децата трябва да защипят две връзки – изречения, и да съобщят новото, сложно изречение (напр. Момичето носи чадър, защото навън вали дъжд / Кучето подгони котката, но тя се качи на дървото / Прасковата е плод, а чушката е зеленчук).
Разместване на срички
Цел: Осъзнаване на емпирично равнище на езиковите и речевите единици – сричка.
Материали: презентация.
Игрово действие: На слайда се виждат изображение и надпис в два цвята, различаващи сричките (или два различни по цвят правоъгълника, които обозначават сричките). При кликване сричките разменят местата си, а децата трябва да кажат каква дума се е получила. Следва изображение на новата дума (напр. мида – дами, коса – сако, пила – лапи). Вариант: Сричките може да са написани от горските животни например с различни цветове от двете страни на квадратни листчета. Децата сливат сричките, възпроизвеждат двете думи и измислят изречения с тях.
Пъзел
Цел: Осъзнаване на емпирично равнище на езиковите и речевите единици – дума.
Материали: презентация с изображения на познати обекти, подбрани така, че наименованията им да са многосрични, дори сложни думи (напр. самолетоносач, високоговорител, ветропоказател, бензиностанция…).
Игрово действие: На екрана се появяват последователно вертикални отрязъци от изображение. Под всеки от тях е обозначена сричката – или с квадратчета в синьо и червено, или с букви. Децата се стремят да разпознаят обекта възможно по-рано, преди отварянето на всички скрити отрязъци. Вариант: Картинки на познати обекти (може и децата да са ги нарисували) са разрязани на ленти, съответстващи на броя на сричките на наименованието. При подреждането им децата установяват, че всяка сричка има свое място и разместването им води до образуване на безсмислена дума. Играта може да се използва и при уточняване на звуковия състав на думата.
По ноти
Цел: Осъзнаване на емпирично равнище на езиковите и речевите единици – сричка.
Материали: жетони – „ноти“.
Игрово действие: Първоначално на децата се показва как и заедно „записват“ позната песничка („Мила моя мамо“, „Тръгнал кос“), като подреждат на маса жетони, отбелязващи всяка сричка. След това децата стават композитори и „нотират и пеят“ имената си, наименования на птици, на музикални инструменти…
Криеница
Цел: Осъзнаване на емпирично равнище на езиковите и речевите единици – дума, сричка.
Материали: няма.
Игрово действие: Водещият обяснява, че няма как голямо нещо да се скрие в малко нещо (камион в сак). Но хитрите къси думи понякога се крият в дълги (напр. сън в чесън). След това задава думата, която децата трябва да открият сред няколко, в които я има или няма (напр. кон – контрабас, балкон, консерва / лук – боклук, луканка, улук / сто – столица, пистолет, чисто).
-
Росица Николова, ДГ № 159, София
roni142@abv.bg
рецензент: доц. д-р Катя Гетова