Приложение на проектно базираното обучение в урок по литература в 9. клас на тема „Българското възраждане – част от европейския културен модел“
Вид на урока: Обобщителен интерактивен семинар.
Цели:
- Търсене на връзката с постиженията на новото време в Западна Европа;
- Обобщаване на знанията за Българското възраждане и движението за българска светска просвета и култура;
- Утвърждаване на идеята, че Българското възраждане е част от европейския културен модел.
Продължителност: 2 учебни часа (90 минути), като част от единия е за предвидената фотосесия.
Място на провеждане: Исторически музей – Попово, експозиция „Стар градски бит“.
Методи: мултимедийна презентация, „Листчета на стената“, викторина.
Материали: компютър, екран и мултимедиен проектор, РРТ презентации, кадастрон, самозалепващи листчета, флумастери.
Дейности на учителя |
Дейности на учениците |
Мотивира и обосновава | Сформират екипи за подготовка на презентации |
Оказва помощ при набавянето и селектирането на материали | Разпределят задачите в екипа: подбор на информация и снимков материал, изготвяне на РРТ презентации, избор на говорител на групата, работа в екип извън семинарното занятие |
Осигурява зала | Презентират пред публика: време за презентиране – 10 минути на екип |
Съдейства при презентирането – подпомага, уточнява | |
Подготвя материали за „Листчета на стената“ – самозалепващи листчета, флумастери, кадастрон | Правят изводи и обобщения, използвайки техниката „Листчета на стената“ – 5 минути, индивидуална работа |
Обобщава изводите на учениците от листчетата – 5 минути | |
Подготвя викторина „Българското възраждане – мостът, който свързва България с Европа“ | Участват във викторината, подготвена от учителя – 7 минути |
Финализира семинарното занятие, използвайки изводите и обобщенията на учениците, и оценява постигнатите резултати – 5 минути |
Дейност 1. Мотивация и обосновка.
Дейност 2. Сформиране на екипи. Разпределяне на задачите в екипа: подбор на информация и снимков материал, изготвяне на РРТ презентации, избор на говорител на групата.
Дейност 3. Обобщителен интерактивен семинар.
Поддейност 3.1. Презентиране пред публика.
Време: 30 мин.
Метод: РРТ презентация
Избраните говорители чрез презентации запознават присъстващите с развитието на образованието, читалищата и културата през Възраждането, развитието на градовете и европейското влияние върху този процес, развитието на занаятите и предприемачеството през епохата на Възраждането.
Поддейност 3.2. Презентация „Попово през Възраждането“.
Време: 8 мин.
Метод: РРТ презентация
Чрез презентация сътрудник на музея запознава присъстващите с живота на гр. Попово през епохата на Възраждането.
Поддейност 3.3. Обобщаване на информацията чрез техниката „Листчета на стената“.
Време: 10 мин.
Метод: „Листчета на стената“
На учениците се раздават самозалепващи листчета и флумастери. В рамките на 5 минути те трябва да изпишат на листчетата понятие, което според тях е общо за Българското възраждане, за националните ценности и европейския културен модел. Всеки ученик може да запише до 5 понятия, след което залепва листчетата на предварително поставения лист кадастрон. В рамките на оставащите 5 минути учителят групира листчетата според съдържанието им и обобщава вижданията на учениците за това е ли Българското възраждане част от европейския културен модел.
Поддейност 3.4. Викторина „Българското възраждане – мостът, който свързва България с Европа“.
Време: 7 мин.
Под формата на викторина чрез подготвени слайдове с фотоси учителят задава въпроси, свързани с личности, събития и култура на Възраждането. Тематиката обхваща изучения раздел „Българско възраждане“. Чрез т.нар. динамични екрани учителят може не само да получи верния отговор, но да задава допълнително въпроси и към „грешните“ отговори, задълбочавайки знанията на учениците.
Поддейност 3.5. Оценяване на резултатите.
Време: 5 мин.
След приключване на семинара учителят поставя вербална оценка на реализацията, прави анализ на екипната работа и дава възможност да се оценят представените пред публика презентации, като се отчитат съдържание и публично поведение.
Дейност 4. Фотосесия „Европейци сме ний…“ в експозицията „Стар градски бит“.
Време – 30 мин.
Наличното в експозицията ретро обзавеждане и предоставените от музея костюми са добър фон за фотосесията – финал на проектните дейности, по време на която учениците могат за кратко да почувстват типичната за възрожденския градски бит атмосфера.
В резултат на осъществените дейности учениците:
- затвърдяват знанията си за Българското възраждане като важна част от българската и европейската история;
- разбират причините защо българинът трябва да се чувства европеец;
- оценяват личностите и събитията, подпомогнали това „чувстване“;
- формират собствена позиция за мястото на България в семейството на Европа.
Образователната технология проектно базирано обучение може да функционира като гъвкава интегрална учебна среда, организирана около ученето, а не около преподаването. Чрез тази технология се осъществява връзка на обучението с живота извън класната стая и се създават условия за формиране на ключови компетентности.
Проектно базираното обучение по БЕЛ и прилагането на различни интерактивни методи на преподаване и учене внасят разнообразие в урочната дейност и активизират учениците. Те са поставени в центъра на процеса на обучение като активни участници, търсещи и създаващи личности, свободното им време се запълва с интересни преживявания, съчетани с полезна дейност.
Интерактивното представяне на учебното съдържание, използваните методи на визуализация и нестандартен подход, както и участието на учениците с мултимедийни презентации привличат вниманието и задълбочават интереса им, което от своя страна води до повишаване на качеството на учебния процес и на мотивацията за учене. В проектната дейност у учениците се изграждат важни личностни качества – самостоятелност, отговорност, организираност, и способности – за реална оценка, за вземане на адекватни решения, за работа с информационни източници и комуникационни технологии. В съвместната работа се формират умения за решаване на проблеми и преодоляване на конфликти.
Чрез метода на проектите и с помощта на ИКТ се създава актуална учебна комуникационна система, адекватна на изискванията за модерно образование с практическа насоченост. Използването на проектно базираното обучение в българското училище в голяма степен допринася за формирането на ключови компетентности у учениците, залегнали в редица европейски и национални документи, и за овладяването на нови умения и изграждането на нагласи, значими за бъдещото професионално развитие и кариерно израстване на младите хора.
-
Росица Стефанова, Професионална гимназия по селско стопанство „Никола Пушкаров“, Попово
rosita69@abv.bg
рецензент: проф. дпн Росица Пенкова