Профилактиката на гръбначните изкривявания е съвкупност от мерки, включително и гимнастически упражнения, които може да се изпълняват както в домашна обстановка, така и в училище. Необходимо е профилактиката и корекцията на гръбначните изкривявания да се провеждат както вкъщи с помощта на родителите, така и в детската градина, в заниманията по физическа култура и в извънкласните занимания на децата.
Безспорен е приносът по темата на Д. Игнатова, която отделя особено внимание на гръбначните изкривявания при децата от предучилищна възраст и разработва редица средства за тяхната профилактика. „Върху гръбначния стълб се въздейства и чрез дихателни упражнения. Формата и функцията на гръдния кош дават отражение върху гръбначното изкривяване и неправилното телодържане. Невъзможна е корекцията на гръбначното изкривяване без корекция на деформацията на гръдния кош и обратно. Изправителните упражнения трябва да са свързани с дихателни упражнения или акцентирано дишане, правилно съчетано с различни движения“ (Игнатова, 2018).
От значение е храненето на децата да е балансирано, като включва 3–4 пъти дневно прием на достатъчно количество белтъчини, витамини и минерални соли. Необходимо е подрастващите да имат правилно организиран дневен режим, съобразен с тяхната възраст, който им осигурява достатъчно сън (9–11 часа), време за подготовка на уроците (1–2,5 часа дневно), за разходки на открито, физически упражнения и спорт. Много важно е ранното откриване на гръбначните деформации, което най-често става при ежегодните профилактични прегледи. Възможностите за коригиране на тези деформации са значително по-добри в началния стадий – чрез комплекс от специални упражнения в групи по изправителна гимнастика, чрез занимания по лечебна физкултура, провеждани в домашна обстановка, както и чрез упражняване на подходящ спорт. Особено благоприятен ефект имат системните занимания с плуване, гребане, волейбол, баскетбол, хандбал, пързалянето с кънки и ски, практикуването на йога, адаптирана и съобразена с възрастовите особености на подрастващите.
Целта на проведеното от автора педагогическо изследване е да се проучат възможностите за профилактика и корекция на неправилната стойка и деформациите на гръбначния стълб в условията на съвременната „Монтесори“ детска градина. Както посочихме по-горе, върху гръбначния стълб може да се въздейства и чрез дихателни упражнения. В този смисъл йога практиките предоставят възможност за превенция на гръбначните изкривявания още в най-ранна детска възраст. Основната разлика между йога и останалите упражнения е тази, че при нея вниманието е фокусирано върху дишането, което е от изключително значение за всеки човек.
Д. Игнатова предлага упражнения и подвижни игри за профилактика на гръбначните изкривявания при децата от предучилищна възраст. „Тренирането на равновесието и координацията на движенията ще създаде условия за контрол и самоконтрол на телодържането, като за целта се използват упражнения до стена или пред огледало, с цел правилно изпълнение на физическите упражнения. При работа с малки деца подборът и изпълнението на упражненията се осъществяват, съобразно с индивидуалните особености на децата и тяхната възраст” (Игнатова, 2018).
От друга страна, необходимо е да се отчита обстоятелството, че в ранна детска възраст преобладават движенията с безусловно-рефлекторен характер и затова трудно би могло да се прилагат рутинни изправителни упражнения. Следователно упражненията трябва да имат забавен характер, да бъдат приложени под формата на занимателни игри специални комплекси от упражнения с цел максимално ефективно повлияване и постигане на положителни резултати (Игнатова & Костов, 2018).
В обобщение, диагностицирането и навременната профилактика на нарушенията в телесната стойка трябва да се извършват още в предучилищна възраст. В този период от развитието на децата се формират важни двигателни навици като телодържане и правилна стойка.
Съвременният начин на живот и осезателно намалената двигателна активност са фактори, които до голяма степен провокират и обуславят неправилната стойка и гръбначните изкривявания. Това налага използването на адекватни и иновативни методи и средства за профилактиката им. „Монтесори“ методът, приложен в единство с йога практиките за деца, дава отлични резултати и се възприема много добре от подрастващите.
-
- Игнатова, Д. (2019). Формиране на правилна телесна стойка при 5–6-годишни деца в условия на детска градина на базата на подвижни игри с подчертан изправителен характер (с. 13–16). Детска градина. Училище, 2.
- Игнатова, Д. (2018). Упражнения и подвижни игри с изправителен характер в подготвителна група на детската градина. i-Продължаващо образование, т. 13: https://diuu.bg/emag/8070.
- Игнатова, Д. & Костов, К. (2018). Експериментален модел на изправителна гимнастика за профилактика на неправилната стойка на децата в детските градини (с. 155–159). В: VII Есенен научно-образователен форум „Съвременни педагогически технологии в образованието“. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
- Игнатова, Д. & Костов, К. (2017). Честота и разпространение на неправилната стойка и гръбначните изкривявания в ранната детска и предучилищната възраст (с. 223–227). В: VI Есенен научно-образователен форум „Модернизация на образованието“. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
- Монтесори, М. (2017). Попиващият ум. София: Асеневци.
-
Димитринка Найденова, директор на ДГ „Славейче”, Враца
dimitrinka_72@abv.bg
рецензент: гл. ас. д-р Даринка Игнатова