Динамичната глобална икономика и предизвикателствата на висококонкурентния пазар на труда в Европейския съюз изискват ново дефиниране на целите на българското образование и на методите за тяхното постигане. В Националната стратегия за учене през целия живот 2008–2013 с въвеждането на информационните и комуникационните технологии в българските училища като главна цел се поставя повишаване на качеството на образователния процес чрез използването на съвременните информационни и мрежови технологии в учебния час и извън него. В тази връзка, „за обучаваните формирането на определени компетенции чрез информационните технологии прави възможно осъществяването на образование извън собственото им населено място. При такава дистанционна организация на образователния процес комуникацията е безпроблемна независимо от времето и пространството“ (Ненова, 2016: 90). В този смисъл електронното обучение намира все по-широко приложение в средното образование. Още повече че ученето през целия живот е процес на непрекъснато формиране на знания и умения. То е резултат от развитието и усъвършенстването на съвременната информационна грамотност и предполага възможности за учене във всяка възраст, не само чрез традиционните форми в институциите за образование и обучение, но и на работното място, вкъщи или през свободното време.В статията е представено изследване на нагласите на учениците към електронното обучение в часовете по учебна практика по счетоводство чрез използване на електронно помагало. От направения анализ на резултатите от анкетно проучване в 10. клас е видно, че то е желан от обучаваните инструмент и спомага за повишаване на интереса им към учебния предмет, отстранява скуката, подобрява вниманието и успеха на ученика.
Ученето през целия живот е начин на мислене на всекиго от нас. Разбирано като системен процес, то е насочено към самия учещ и неговите потребности за личностно и професионално развитие. Житейската философия „никога не е твърде рано или твърде късно да учиш“ се превръща в мисия за много и различни обучаващи организации.
Основна задача на образованието е да се адаптира към бързо променящите се изисквания на обществото, защото „темпът на развитие на външната среда изпреварва организационното развитие на училищата. Съкращава се времето за промяна“ (Ненова, 2018: 22). Осъществяването на висококачествено професионално образование и обучение, което да отговаря на динамичните социално-икономически промени, е основна цел на обществото. Затова е нужно в училище непрекъснато да се реализира такъв учебен процес, в който акцентът да е поставен не само върху теоретичното обучение, но и „върху формиране на практически професионални умения и навици, които да са търсени във всеки един момент на трудовия пазар. От съществено значение е и изборът на конкретна методи и инструменти за практическо обучение. Неговото усъвършенстване винаги е било и си остава важна педагогическа задача“ (Ненова, 2010: 30).
Ето защо към настоящия момент важна задача на учителя е да развива интереса към ученето (по теория и практика) чрез съвременните информационни технологии, за да се интензифицира образователният процес и да се повиши неговото качество. Един от инструментите за осъществяване на такова обучение са електронните помагала. За реализирането на ефективно учене от особено значение е визуализацията на информацията във вид на изображения, удобни за еднозначно тълкуване. Идеята е да се използват максимално възможностите на информационните технологии, за да се получи атрактивен за учениците образователен процес.
Предимства на електронното учебно съдържание, основано на е-обучението:
- Достъпност от всяко място, където има компютър и евентуално връзка към интернет, учебните материали могат да достигат до неограничена публика и обучаемите да не се влияят от разликите във времевите зони;
- Персонализация, т.е. средствата за самообучение позволяват на учещите да напредват според своите възможности, да избират вида и начина на доставяне на материалите на базата на своите предпочитания и да съставят модули, които съдържат материали, отговарящи на нуждите им;
- Интерактивност – електронното обучение дава възможност за обмен и споделяне на учебните материали, за включване на съвременни техники и методи на обучение;
- Намалени разходи от гледна точка на учебници и учебни пособия;
- Неограничен тираж; по-ниска цена;
- Йерархична структура на темите, която може да се управлява чрез дървовиден изглед;
- Екологично чиста технология – няма нужда от хартия, нито от мастило.
Структурата на електронния учебен курс съответства на утвърдената учебна програма за задължителна професионална подготовка по учебна практика по счетоводство на предприятието, специалност „Икономическа информатика“ в 10. клас. Учебното съдържание е разработено съгласно темите и урочните единици от годишното разпределение. В урочните единици по учебна практика са включени теоретична и практическа част от решени и нерешени задачи по счетоводство. По всяка тема са предвидени въпроси и задачи за самостоятелна работа, както и тестове за самооценка и проверка на знания, практически задачи, казуси и ролеви игри. С цел придобиване на знанията, уменията и навиците и усвояването им с нормално напрежение на силите учебното съдържание е структурирано с постепенен преход към трудното, към неизвестното, към сложното, към далечното. В часовете по учебна практика по счетоводство на предприятието чрез използването на електронния учебник се създават възможности за групова работа и премахване на бариерите в общуването, за разпознаване и решаване на конфликти, за сближаване и опознаване на учениците от класа, за интегриране на по-слаби ученици и приобщаването им чрез съвместно решаване на проблемни задачи и постигане на обща цел. Заедно с това се развиват умения за планиране и екипна визия, формират се етични ценности, повишава се мотивацията за работа, създава се позитивно настроение и се постига удоволствие от общата задача. Като резултат се подобряват не само комуникативните умения, но и се провокира проявата на качества като емпатия, сътрудничество, съпричастност, повишава се оценката за ценността на другите, вследствие на съвместно преживяване, обмисляне и вземане на решения. Всичко това подпомага развитието и усъвършенстването на дидактическата компетентност като съответствие, хармонизиране на дейността на учителя и ученика в процесите на обучение. Такъв обучителен процес, в който непрекъснато се „развива и усъвършенства компетентността на дидактическите субекти, стимулира иновационните процеси. Важно е да се отбележи, че всяко нововъведение е полезно само тогава, когато резултатът от неговото внедряване е реализиране на положителен ефект“ (Ненова, 2003: 32).
В тази връзка, смятам, че използването на електронно помагало в часовете по учебна практика по счетоводство е свързано със следните положителни ефекти:
- Повишава се мотивацията на учениците;
- Развива се компетентността на обучаващия и на обучавания;
- Интензифицира се процесът на обучението.