В статията е представена методика за стимулиране на когнитивното, социалното и емоционалното развитие на детето преди постъпване в 1. клас, приложена в образователно-възпитателния процес с деца от подготвителни групи на ДГ „Ласка“ в София. Разработената и апробирана на формиращия етап на експеримента методика е съобразена с целта и задачите на изследването. Съобразно с установените резултати от експерименталното изследване е изготвено портфолио на децата, което дава обективна информация за когнитивния, социалния и емоционалния им статус и рамкира формираната у тях представа на Аз-образа преди заемането на новата социална позиция и роля на ученик.
Целта, задачите, предметът и обектът на експерименталното изследване са подчинени на проблема за когнитивния, социалния и емоционалния статус на детето преди постъпване в училище.
Цел: Да се изследват когнитивните и емоционалните феномени при формиране на социалния статус на децата в края на предучилищния период.
Задачи:
- Да се анализират и обобщят в теоретико-емпиричен аспект характеристиките на емоционалното, социалното и когнитивното развитие на детето от предучилищна възраст.
- Да се разработи и приложи на констатиращия и контролния етап на експерименталното изследване методика за проследяване и установяване на когнитивния, социалния и емоционален статус на детето.
- Да се разработи и апробира на формиращия етап на експеримента пакет от интерактивни игри и упражнения за стимулиране на когнитивното, социалното и емоционалното развитие на децата в условията на педагогическото взаимодействие в детската градина.
- Да се анализират и сравнят резултатите от констатиращия и контролния етап на експеримента.
Предмет: специфични характеристики и особености на емоционалното, социалното и когнитивното развитие на децата в края на предучилищна възраст.
Обект: емоционално, когнитивно и социално поведение и отношение на децата във формите на педагогическо взаимодействие в условията на детската градина.
Хипотеза: Ако се разработи и апробира в образователния и възпитателния процес в условията на детската градина пакет от интерактивни игри и упражнения, съобразен както с възрастовите характеристики и специфика на развитие на детето от предучилищна възраст, така и с изискванията на ДОС за предучилищното образование, то може да се стимулира интелектуално-познавателното, социалното и емоционалното развитие на детето, съобразно с подготовката му за училище.
Обхват: В изследването са обхванати 72 деца от ДГ „Ласка“ на възраст между 5 и 7 години, от които 33 момичета и 39 момчета.
Децата са изследвани ежедневно във времевия пояс 10–12 часа с помощта на учителите от детската градина, които са запознати предварително с методиките и тестовете. Взето е разрешение от родителите – декларация, с която те дават съгласие да се проведе експерименталното изследване с децата им. След изследването са проведени срещи с учителите за обсъждане на корекционни мерки и дейности относно спецификите на развитие на всяко дете.