Редом с традиционните форми и методи на работа е необходимо и важно да се използват и такива, чрез които се установяват нов тип взаимоотношения между учител и ученици и между самите ученици в училище. Ученикът трябва да може самостоятелно да учи, да търси и открива информация, да формулира и решава проблеми. В статията са представени работни листове в подкрепа на активното учене в часовете по биология и здравно образование – подраздел „Генетика“ в 10. клас, и елементи от дейности, свързани с екипната и самостоятелната работа на учениците по време на уроци за нови знания.
В съвременното образование в последните години се установи ясен приоритет за все по-тясно обвързване на учебното съдържание с практическата приложимост и значимост на изучаваните процеси и явления в природата. По този начин се цели да се преодолее самоцелният академизъм, да се направят знанията по-достъпни и повече насочени към човешката практика и ежедневие.
Самостоятелна работа на учениците с работни листове
В проведеното експериментално обучение, представено в статията, използвам два работни листа, по темите „Монохибридно кръстосване“ и „Генотипна изменчивост“. Всеки лист съдържа три компонента:
⦁ Актуализиране на изучените понятия, които са основни при усвояването на новия материал.
⦁ Познавателни задачи, чрез които се усвояват новите знания, затвърдяват и надграждат.
⦁ Задачи за домашна работа, които обогатяват културата на учениците.
Целта на първия работен лист е по-лесно усвояване на понятията, свързани с монохибридно кръстосване. В края на часа учениците трябва да могат:
⦁ да дефинират монохибридно кръстосване;
⦁ да посочват примери, свързани с него;
⦁ да анализират схеми, изразяващи типовете кръстосване;
⦁ да проследяват по схема разпадането на белезите;
⦁ да представят схематично кръстосването.
Новите знания се формират в хода на урока, който започва с беседа по задача 1 за актуализиране на понятията: фенотип, генотип, доминантен и рецесивен белег.
Работен лист „Монохибридно кръстосване“
1. Какво трябва да зная?
⦁ Какъв е предметът на науката генетика.
⦁ Кои са основните понятия, използвани в генетиката.
⦁ Основни символи, използвани в генетиката.
2. Решете следните задачи.
Задача 1. Разгледайте схемата и анализирайте монохибридното кръстосване.
Фигура 1
Задача 2. На схемата е представено кръстосване, при което се проследява унаследяването на една двойка алтернативни белези. Като използвате произволни символи, представете кръстосването и отбележете разпадането на белезите във второто хибридно поколение.
Фигура 2
Задача 3. Коя фигура е пример за монохибридното кръстосване? Аргументирайте отговора си.
Фигура 3
Фигура 4
Задача 4. Помогнете на двамата приятели да се справят със задачата по биология!
Фигура 5
3. Задача за домашна работа.
Съберете информация (любопитни факти) от различни научнопопулярни източници за унаследяването на белези, свързани с монохибридното кръстосване. Представете ни я следващия час чрез текст, схеми и презентация.