В статията са представени модели на обучение чрез образователни игри, които повишават активността на учениците и ефективността на процеса на учене в часовете по физика и астрономия. Предложени са примерни образователни игри и разнообразни „сценарии“ за осъществяване на игровия процес при различните видове уроци.
Предимството на образователните игри е възможността за предизвикване на интерес у учениците, пораждане на желание и подтикване към активно включване в процеса на обучение. Използването на образователни игри в часовете по физика и астрономия създава условия за активизиране на учениците и ефективно усвояване на материала.
За създаването на образователни игри е необходимо да се адаптират дидактичните задачи от дадена тема, като задължително трябва да им се придаде забавен и състезателен характер. От една страна, те могат да се прилагат както в присъствена, така и в електронна среда, защото игровият процес дава възможност за реализирането на една образователна игра по различен „сценарий“ (план), а от друга страна – сами по себе си имат интерактивен характер, породен от начина на протичане на игровия процес. Предложените в статията образователни игри са адаптирани „сложни“ дидактически задачи по физика и астрономия и са публикувани в личния профил на автора в https://learningapps.org, а възможните сценарии за провеждането на игрите са апробирани в часовете по физика и астрономия с учениците от Професионалната гимназия по фризьорство и ресторантьорство в Пазарджик.
Образователните игри може да се прилагат при уроци за нови знания като обучителен елемент, за затвърдяване на нови понятия, при уроци за решаване на задачи и уроци за обобщение.
Модел на обучение с образователни игри при уроци за нови знания
При въвеждането на закона на Ом е важно учениците да разберат и запомнят зависимостта между величините ток, напрежение и съпротивление. В повечето учебници това се осъществява чрез демонстрация-опит или чрез въвеждане на „триъгълника“/„розата“ на Ом, което се извършва от учителя. При използването на образователна игра тип „домино“ има възможност за активно участие на всеки ученик. Изборът на формата – индивидуална или в малки групи, е на учителя, като може да се разгърне и като състезание между участниците или екипите. Начинът на осъществяване на играта е в зависимост от техническите средства, с които разполага училището – интерактивна дъска или интерактивен дисплей, таблети за всеки екип и др., или чрез дидактически материали, изготвени от учителя (например под формата на работен лист за всеки екип, върху който учениците могат да подреждат знаци, числа, мерни единици). Важното е да подтиква към действие. Същото се отнася и за условието на играта. Например: От графиката определете зависимостта между токовете и съпротивленията на консуматорите, като в квадратчетата поставите знаците < / > (пълното условие и задачата са публикувани на:
https://learningapps.org/display?v=pi2m423ac21). Времетраенето на играта е кратко – не повече от 3–4 минути.
Модел на обучение с образователни игри за затвърдяване на нови понятия
В края на часа за затвърдяване и преди всичко разграничаване на основните величини също може да се приложат образователни игри, като за пример отново ще използвам първата тема от „Електричен ток“ в 9. клас – „Електрично съпротивление“. Тук играта също може да бъде тип „домино“ – игра със съвпадащи двойки. В нея учениците трябва да подредят правилно наименование – означение, а може да се включи и мерна единица. Целта на играта е да усвоят и затвърдят основните физични величини и означения. Необходимото време е не повече от 2 минути и може да се внесе състезателен елемент – за най-бърз и верен отговор. За провеждането на тази игра трябва да се изготвят картончета с означенията на физичните величини и с техните наименования, като е желателно да се използват най-малко два цвята – за двете групи по един.
Сценариите за протичането на този тип игри могат да бъдат различни: чрез използване на интерактивна дъска, интерактивен дисплей, таблети, обикновена бяла дъска и магнити, комплект картончета за всеки ученик или екип. Условието на задачата е независимо от избраните средства и форма: Подредете/свържете физичната величина с нейното означение. В електронен вариант задачата е публикувана на: https://learningapps.org/display?v=pu1g16jbn21
За разграничаване на електричното съпротивление от специфичното съпротивление може да се използват и игри за групиране, например: Свържете характеристиките на проводниците – „съпротивление“ и „специфично съпротивление“ (https://learningapps.org/display?v=ph1q4xwz521).