В статията е представен модел на проектно базирано обучение по информационни технологии в 5. клас, изграден чрез интегриране на три модула от учебната програма, въз основа на които е проектирана дейността на учениците. Разгледани са основни характеристики, принципи и предимства на проектно базираното обучение. Целта на разработения и приложен в педагогическата практика модел е да се повиши успеваемостта на учениците и да се измери ефективността от проведеното експериментално обучение по информационни технологии. Очертани са същността на модела, организацията на обучението и са представени практическите задачи, включени в изпълнението на проектите.
Живеем във високотехнологична и медийна среда, характеризираща се с достъп до изобилие от информация, бързи промени в технологичните инструменти и възможност за сътрудничество и индивидуален принос в безпрецедентен мащаб. За да бъдат успешни през 21. век, учениците трябва да могат да оценяват и ефективно да използват информацията, медиите и технологиите. В обучението все повече се акцентира върху творчеството, критичното мислене, комуникацията и сътрудничеството – умения от съществено значение за подготовката на учениците за бъдещето.
През последните две години учениците се обучават при нови условия, в които компютърът е неразделна част от цялостния процес на обучението и възпитанието. Ранната възраст, от която подрастващите започват да общуват с мобилните телефони и компютърната техника, интересът им към новостите в областта на информационните технологии и умението им да боравят с тях налагат да се търсят по-ефективни форми в образователния процес. Пред съвременните учители стои нелеката задача наред с развиването на уменията за използване на новите технологии да съумеят да поддържат интереса, да задържат вниманието и да предизвикват любопитството на учениците. Обучението трябва да дава възможност на учениците да участват активно, да намират своя подход за разбиране на учебното съдържание, да експериментират и придобиват знания чрез проучване, критика и проверка. Тези умения се развиват най-добре чрез проектно базираното обучение.
Проектно базирано обучение
Работата по учебен проект, или проектно базираното обучение (ПБО), е ефективна стратегия за активизиране на познавателния потенциал на учениците. Toзи метод разкрива широки възможности за реализиране на личностно мотивиран и конструктивен процес на усвояване на знания. Проектът може да се разглежда като тема за проучване в контекста на дидактическите задачи, чието успешно разработване изисква както теоретични познания, така и практически действия. Темите, които се поставят на учащите се, са подчинени на програмните изисквания и на образователните цели. Същевременно темата трябва да е зададена по значим за учениците (училищната общност, непосредствената обкръжаваща среда) начин. На ПБО е вътрешноприсъщ интердисциплинарният подход, без който не може да се осъществи цялостно и задълбочено проучване на темата. При това разбиране за същността и ролята на проекта процесът органично се свързва с изученото учебно съдържание и естествено включва практическа изследователска дейност. Съществен елемент в работата по проект е създаването на продукт чрез използване на специфични знания и умения и разрешаване на възникващите проблеми.
Проектно базираното обучение се характеризира като „среда, активираща ученето“, тъй като:
- обучението е центрирано върху ученето, а не върху преподаването;
- учениците самостоятелно планират, проектират и осъществяват своите идеи;
- включва множество информационни ресурси, чиито подбор, преструктуриране и използване се осъществяват от учениците;
- предоставя възможност за личностна изява в зависимост от знанията, уменията и компетентностите;
- стимулира сътрудничеството и толерантността към позициите на другите;
- осигурява условия за индивидуални знания, а не за копиране;
- учениците създават артефакти и са в състояние да защитят предназначението и смисъла им.
Работата по проект позволява да се реализират в учебния процес акценти като самостоятелното проучване, анализиране и селектиране на информация, дискутирането по проблеми, работата в партньорски екипи. Разширява се и се разнообразява учебната среда на учениците.
Защо прилагам учене чрез проекти? Във време, в което технологиите се менят изключително динамично, е важно да научим учениците на основните принципи на работа, а детайлите да открият сами.
Кои са предимствата на тази практика за развиване на дадено умение? Работата по проекти ни помага да „отпразнуваме“ наученото по време на срока или учебната година – да видим „крайния продукт“, който сме създали чрез собствените си знания и умения. И така си даваме отговор на много важния въпрос „Защо учим всички тези неща в училище?“.
Как информационните технологии са свързани с парадигмата на учебния процес? Когато учебният процес е организиран като процес на „генериране на знания“ с обединените усилия на учителя и учениците, то технологиите могат само да са в полза.
Принципи на обучението:
- Ученето да бъде действено (активната роля да бъде предоставена на учениците);
- Технологиите да се използват като ресурс;
- Преодоляването на трудностите да се съчетава с „разпознаваеми“ за учениците обекти, процеси и явления;
- Ученето продължава цял живот – това да се демонстрира на учениците, както и че човек може да се научи да учи;
- Да се отделя необходимото време за всяка задача;
- Да покажем на учениците ролята на грешките в учебния процес и че не избягването им, а преодоляването им допринася за разбирането и научаването на нещата;
- Да съдействаме на учениците си да стигнат до продукт, който има външен израз и може да се показва и представя;
- Да покажем на учениците, че ученето изисква усилия;
- Да внушим на учениците си идеята, че да овладееш технологиите е важно, но най-важно е да ги използваме сега така, че да се научим да се справяме със сложните проблемни ситуации в бъдеще (PISA).
Последният принцип е особено важен – не само използването на новите технологии гарантира подобряването на учебния процес, а начинът, по който ги използваме. Подобна мисъл е изказал и създателят на електронния компютър Джон Атанасов: „Компютърът е само средство, оръдие и полезен инструмент и остава полезен само ако хората успеят да го използват добре“ (Сендова, 2014).