Овладяването на грамотността, на четивната техника и на умението за четене с разбиране в началното училище е базисно за личностното и интелектуалното развитие на подрастващите и предпоставка за успешното им обучение в следващите образователни етапи. В статията е разгледан eTwinning проектът „Пътешествието на Читателски STEAM клубове“. Акцентирано е на възможностите, които предлага за изграждане на интерес към книгите и повишаване на четивната грамотност на учениците. Описани са задачите и целта на проекта, реализираните дейности и създадените продукти от тях. Представени са мненията на ученици и родители за осъществената проектна дейност, както и отзвукът от проекта сред обществеността.
Съвременното образование търпи сериозни упреци в сферата на грамотността. Установява се, че за няколко десетилетия броят на неграмотните хора в България осезаемо е нараснал. В ерата на високите технологии все по-често наблюдаваме хора, държащи в ръце мобилно устройство вместо книга. И когато говорим за изграждането на новото поколение, това преимущество на новото време се превръща в сериозно и обезпокоително предизвикателство.
Несъмнено формирането на личността на ученика започва с овладяването на грамотността и с развиването на умението за четене с разбиране. Затова фундаменталният учебен предмет в началното училище е „Български език и литература“. Четенето е в основата на личностното и интелектуалното развитие на подрастващите. Разгръща въображението, любознателността и творческата активност при малкия ученик. Четейки, той не само усъвършенства четивната си техника, но и разширява читателския си кръгозор. Установена е силна връзка между интереса на учениците към четенето и техните четивни умения. Споделям мнението на много учители и заинтересовани по темата, че доброто ниво на четивните умения е предпоставка за успешно обучение, тъй като осигурява на учащите се възможност да разбират оптимално и усвояват ефективно учебния материал по различните предмети – математика, история, география, химия, биология, физика и пр.
Един от проблемите, пред които е изправена образователната система, е свързан с факта, че в училище се набляга предимно на овладяването на знания фактологически, но не се работи с учениците в посока този познавателен ресурс да се използва максимално ползотворно практически.
Наложително е да си отговорим на въпросите:
- На какво учим учениците, като ги караме да наизустяват (факти, цифри, правила, дефиниции), и ще доведе ли това до компенсиране на тяхната четивна неграмотност?
- Как да развием тази четивна грамотност? Какви програми, учебници, помагала са необходими?
Лично моето мнение е, че упражненията за часовете по литература и в частност четене с разбиране са недостатъчни. Това е и главната причина да пренасоча часовете за занимания по интереси и да работим в Читателски клуб.
От съществено значение е начинът, по който се поднася учебният материал на учениците. Водени от желанието учениците ни да се „оборудват“ с уменията на новото време – комуникативни и дигитални умения, умения за работа в екип, за разглеждане на събитията от различни гледни точки, необходими за да се справят с предизвикателствата на бъдещето, десет учители от България обединихме сили и идеи в eTwinning проекта „Пътешествието на Читателски STEAM клубове“. Работещите по проекта ученици са на различна възраст – от 1. до 12. клас. Дейностите в проекта са свързани с книгите.
eTwinning проектът „Пътешествието на Читателски STEAM клубове“ си поставя следните задачи:
- споделяне на методи и стратегии за осъзнато четене;
- подобряване на четивната техника на учениците;
- откриване на силните страни в интересите на всеки ученик;
- работа с най-новата литература за деца;
- развиване на осъзнато четене.
Целта на проекта е представяне на електронно портфолио на Читателски STEAM клубове, в което се включват приложни и интердисциплинарни методи за усвояване от учениците на умения в науката, технологиите, инженерството, изкуството и математиката (STEAM, Science, Technology, Engineering, Arts, Math) чрез проектна работа с най-новата литература за деца. Работният процес започна през декември с разговори между нас, партньорите. Проведохме видеосреща и създадохме група в социалните мрежи за по-бързо и лесно общуване. Мария Петрова (старши учител в ОУ „Райна Княгиня“ – Пловдив, и автор на проекта) ни напътстваше в дейностите. Тя ни запозна с интересен сайт, в който са поместени книги, посветени на STEM (Science, Technology, Engineering, Math). Използвахме различни електронни ресурси, за да се представим на екипа. По този начин и учениците ни се опознаваха. Отчетохме трудността, че сме в обучение от разстояние в електронна среда (ОРЕС ), но и ползите от това.