Педагогическият контрол е неотменна и важна част от задълженията на директора. Контролирането е трайно осъществявана управленска дейност, чрез която се проследява съответствието между предварително поставените и постигнатите цели в училищната организация и в случай на появили се отклонения, своевременно се набелязват корекции. В статията са разгледани същността, принципите и функциите на педагогическия контрол. Предложена е управленска технология, свързана с осъществяването на педагогическия контрол в трансформираната образователна среда – пренесен в дигиталното пространство учебен процес. Представени са въведени изменения в начина на осъществяването му, осигуряващи необходимото качество и ефективност на контрола в електронна среда.
В условията на ковид пандемията, физическото затваряне на училищата като противоепидемична мярка и преминаването им във виртуален онлайн режим необходимостта от осъществяване на контрол в дейността на педагогическите специалисти в неприсъствения образователен процес придоби ново звучене и измерение.
В резултат на прекъсването на присъствения учебен процес в училищата директори, учители, ученици и родители бяха поставени в една напълно непозната среда. За да бъде компенсирана липсата му, училищните организации преминаха в режим на обучение от разстояние в електронна среда (ОРЕС). Преходът към електронен (дистанционен) учебен процес обаче подложи на изпитание както училищното ръководство, така и учителите и учениците, които трябваше много бързо да се адаптират към новата среда, в която участниците са пространствено разделени, а взаимодействието между тях се осъществява чрез средствата на информационно-комуникационните технологии. На изпитание бяха поставени уменията им за работа с електронни устройства, платформи и образователни ресурси, уменията на учениците за самостоятелно учене и самоконтрол. Общуването посредством дигиталните технологии съществено променя начина, по който човек чувства, вижда, възприема, участва в заобикалящия го свят и съответно контролира.
През последната година според мен българското училище направи голяма крачка към осъществяването на образователен процес изцяло в електронна среда. Този преход осигури тласък напред в развитието и оптимизацията на учебния процес и показа огромния потенциал на електронното обучение като алтернатива на традиционното.
В ситуацията на извънредни мерки затрудненията в обществения сектор, икономиката и най-вече в образованието показаха колко навременно и актуално в настоящия момент е реализираното педагогическо изследване. Липсата на практически опит в училищното управление за осъществяване на педагогически контрол в условията на ОРЕС определи неговата посока. Именно с осъществяването на педагогическия контрол в тази по-различна и по-необичайна среда – на информационно-комуникационните технологии и пренесен в дигиталното пространство образователен процес, е свързана предложената управленска технология.
В новите условия на трансформация на образователната среда се променят обучението като цяло, начинът на преподаване от учителя, мотивираността за учене на ученика и разбира се – осъществяването на педагогическия контрол. Няма как да не се запитаме в тази динамично изменяща се среда как това ще се отрази на учителите, учениците, класната стая, училището и родителите? От кое старо и неприложимо да се откажем? Кое е това ново, без което няма как да сме пълноценни в осъществяването на професионалната си дейност, на управленските си функции и независимо от ситуацията да продължим напред? Това ново, естествено, трябва да е по-добро, по-полезно и по-ефективно в управленската практика.
Важно условие за ОРЕС е наличието на няколко основни компонента, без които е немислимо да се говори за подобен тип обучение, и най-важните от тях са следните:
- електронна платформа, в която да се осъществява обучението;
- технически средства за всеки един участник в образователния процес;
- познаване и свободно боравене с дигиталните технологии;
- интернет свързаност за всеки участник и от всяко място;
- контрол върху протичането на процесите и явленията в организацията.
Внедрените облачни технологии в училището, ефективното прилагане на информационните и комуникационните технологии и повишената дигитална компетентност на педагогическите специалисти спомогнаха за бързото пренасяне на образователния процес в дигиталното пространство.
Технологията, по която осъществявам педагогически контрол при обучението в електронна среда, е съвкупност от процеси, дейности и методи, способстващи за ефективното му извършване. Създадената технология е базирана на управленския ми опит за реализирането му в традиционния присъствен образователен процес. Нормативната уредба в системата на училищното образование и нормативните документи в образователната институция са подходяща основа за разработване на конкретна технология за осъществяване на педагогически контрол.
За целите на контрола в електронна среда се направиха промени и осъществиха дейности, осигуряващи необходимото качество и ефективност при провеждането му. Всички те са апробирани и приети на педагогически съвет. А именно:
- Осигурена единна образователна платформа за всички потребители в образователния процес – моделът за електронно обучение на Microsoft Teams с неговите приложения;
- Осигурен достъп до създадените от учителите по учебни предмети групи чрез Microsoft Teams;
- Изработване на план за проверка на тема „Подготовка на учениците по учебни предмети за успешно представяне на НВО“;
- Изработване на предварителен график за осъществяване на контрол от директора в електронна среда;
- Изготвяне на констативни протоколи за осъществения педагогически контрол;
- Изготвяне и попълване на таблици за осъществено наблюдение;
- Попълване на чек лист за участие в дискусия;
- Анкетиране на учители от 4., 7. и 10. клас, преподаващи предмети, по които учениците ще се явяват на НВО;
- Анкетиране на участниците в образователния процес (учители, ученици и родители) за удовлетвореност от предлаганото електронно обучение;
- Въпросник за измерване на мотивацията за учене.
В условията на обучение в електронна среда развитието на училището зависи до голяма степен от знанията, уменията и мениджърските качества на директора да управлява работата на организацията, дейността на членовете на училищната общност и провеждането на учебния процес, и то така, че институцията да предлага качествено образование, да повишава образователните резултати на учениците, а потребителите на образователната услуга да са удовлетворени.
В крайна сметка, ако този вид обучение може да бъде алтернатива на традиционното обучение, ще може ли и технологията, по която осъществявам контрол в електронна среда, да е алтернатива на управленската функция контролиране?