В статията e описан иновативен модел за здравно образование и формиране на здравословни навици в началното училище чрез участие на учениците в клуб „Здравословно хранене и здравословен начин на живот“. Целта на модела е в теоретичен и практичен план да се обосноват и приложат в обучението съвременни начини за развиване у малките ученици на умения и отношения, насочени към подобряване на физическото, психическото и здравословното им състояние. Представени са концептуалната рамка на педагогическото изследване, част от включените в плана за работа на клуба теми и са дадени някои методически насоки за експерименталното прилагане на модела.
През периода на началната училищна възраст кръгът от обекти на детското внимание се разширява, представите се обогатяват, придобитите знания и умения стават предпоставка за дейности, чрез които на практическа основа се усвояват технологични знания, умения и отношения, свързани с грамотността на учениците като съществен елемент на тяхната обща култура.
Учебната дейност в разработения експериментален модел се базира на проучване на знанията и здравословните навици на децата в начален етап на образование. Целта на модела е в теоретичен и практичен план да се обосноват и приложат в обучението съвременни начини за формиране и развиване у малките ученици на умения и отношения, насочени към подобряване на физическото, психическото и здравословното им състояние, в случая чрез участие в разнообразните дейности на новосъздадения клуб „Здравословно хранене и здравословен начин на живот“.
Иновативният модел възпитава у учениците от начален етап навици и умения да се грижат за здравето си, да използват въображението си за приготвяне на здравословни и привлекателни за тях храни, да обогатяват своята здравна култура и най-важното – допринася да бъдат здрави и енергични.
Предложената клубна дейност е урочна дотолкова, доколкото се изгражда върху учебните педагогически принципи и методи. Създаването на нетрадиционна образователна среда е обосновано и от целта за привеждане на използваната система от методи, форми и средства на обучение в съответствие с изискванията на новата концепция за високо качество на педагогическия процес чрез педагогическо взаимодействие.
Планът на работа в клуб „Здравословно хранене и здравословен начин на живот“ обхваща важни теми от гледна точка на здравното образование и изграждането на здравна култура у подрастващите. Представяме някои от тях.
- Хранителни вещества в хранителната пирамида
Учениците се запознават с храните от основните хранителни групи, които трябва да присъстват всекидневно в менюто на човек, за да поддържа добро здравословно състояние. Представят се чрез пирамидална диаграма, онагледяваща оптималния дневен брой порции. Тази диаграма се нарича хранителна пирамида. Хранителната пирамида в отделните страни може леко да се различава (в зависимост от екологични, географски и културни специфики), но общото съдържание е еднакво.
- Физическа активност и спорт
В темата разглеждаме заседналия начин на живот, който в последните десетилетия се превърна в сериозен проблем на повечето съвременни хора, които дори пазаруват онлайн. По цял свят разстоянията, които хората изминават пеша, и времето, прекарвано във физическа активност, драстично намаляват, което води до изразходване на по-малко енергия, обаче количеството на приеманите калории не се променя. В резултат недостатъчната физическа активност се превърна в рисков фактор за здравето и причина за покачване на теглото, а затлъстяването стана един от най-сериозните здравословни проблеми на нашето съвремие. Акцентираме на това, че превръщането на заниманията с физически упражнения и спорт в навик от ранно детство е от особена важност за укрепване на здравето и предотвратяване на здравословни проблеми.
- Водата в нашия организъм
Тялото се нуждае от вода за смилане на храната, пренасяне на хранителните вещества в клетките, извеждане на токсините от организма и за регулиране на телесната температура. Хидратацията е от съществено значение за здравето, а придобиването на навика да се пие достатъчно вода през деня е една от най-добрите инвестиции в него. Акцентирането върху значението на водата за здравословния живот е необходимо и важно, тъй като за разлика от възрастните децата понякога може да не са наясно с жаждата.
- Хранителни навици
Няма съмнение, че физическото и психическото развитие на малките ученици трябва да бъдат внимателно наблюдавани. Важно е подрастващите да бъдат насочвани и подкрепяни във формирането на трайни навици и ценностно отношение към здравословния начин живот. Научните данни показват, че неправилното хранене при децата води до по-неустойчиво внимание, затруднения в когнитивните умения, трудности при ученето, поведенчески разстройства, повече отсъствия от училище и по-ниски постижения. Затова тази тема и изграждането на здравословни хранителни навици са важна част от работата ни с учениците в клуба.
Тук ще отбележа и едно условие, според мен от първостепенно значение – сътрудничеството между родители и учители в полза на здравословното хранене на децата, както впрочем и по останалите теми, залегнали в плана на работа в клуба. За по-ефективното участие на семействата в дейностите на училището или в извънкласните дейности е добре те да бъдат подробно информирани за всяко предстоящо събитие или инициатива. Предварителното им уведомяване дава възможност на родителите да реагират и да се включват с конкретни действия за подкрепа.