В статията е представена работа по проект на тема „Да бъдеш човек в безчовечен свят“ с ученици от прогимназиален етап. Основна цел на проекта е чрез познания за историята на еврейския народ и холокоста учениците да осмислят ценностите на съвременния свят и човечността като основна и значима характеристика на човека. Едновременно с това проектните дейности са заложени в посока към развиване на умения за съставяне на исторически текстове. Посочени са акцентите в проектната работа, етапите по изпълнението на поставените цели и задачи, както и крайният резултат от проектно базираното обучение. Проследени и описани са предимствата на този метод по отношение на формирането на ключови компетентности.
Клио, музата на историята в древногръцката митология, вдъхновява Херодот да опише преживяното, миналото, което да осмисли настоящето и бъдещето на човечеството. Хилядолетия наред историята е настойницата на живота, изкуството, което търси отговор на сложния въпрос „защо“. И може би след хиляди години човечеството ще знае отговорите на нашето „защо“, което ние днес си задаваме. Важно е да създадем смисъл на днешния ден, на нашето настояще – единственото време, в което живеем. Да опознаеш себе си и да откриеш собственото си място във времето и пространството, което предците ни са отредили за наше, това е, на което се опитвам да науча учениците си.
С оглед на това, че е от изключителна важност да се усвояват умения за историческо познание не заради самото познание като самоцел, а заради социокултурната компетентност на подрастващите, заради тяхната бъдеща социализация в живота, и на необходимостта от свързване на обучението по история и цивилизации с гражданското образование, потърсих нови подходи, методи и средства за създаване на трайни умения и навици у учениците за писане, анализиране и тълкуване на исторически текстове.
Проектът „Да бъдеш човек в безчовечен свят“
Концепцията ми за иновативен подход към уроците упражнения за формиране на умения за съставяне на текстове и изграждане на комуникативноречева култура се гради върху следната структура.
Цели, задачи и план на действие
- Преговор и актуализиране на теоретичните знания за текстове, изучавани в начален етап;
- Създаване на работни групи, осъществяващи проекта „Да бъдеш човек в безчовечен свят“;
- Посещения в различни институции – училищна и читалищна библиотека, градска галерия, библиотечен фонд на балнеосанаториума, с цел събиране и анализиране на информация;
- Съставяне на текстове, което допринася за социалната реализация на подрастващите с оглед на усвояването на определена стандартна форма и на речеви етикетни формули;
- Оформяне на портфолио със събраната от работните групи информация;
- Подготовка на текстове за сценарий на художествено-драматичен спектакъл;
- Осъществяване на самостоятелната учебна дейност с помощта на учителя;
- Регулиране на учебната дейност чрез самоконтрола на учениците и попълване на карта с информация за дейността на всеки от участниците в работната група по време;
- Представяне от участниците в проектните групи под формата на ролева игра на подготвените от тях текстове за общото реализиране на художествено-драматичния спектакъл;
- Анализ на резултатите от учебната дейност чрез анкетни карти за оценката и самооценката на учениците по отношение на личния им принос в изпълнението на проектната задача;
- Оценяване на работата по предварително зададени критерии от учителя;
- Осмисляне чрез познанията за историята на еврейския народ и холокоста на ценностите на съвременния свят и човечността като основна и значима характеристика на човека.