В статията се разглежда преподаването на учебен предмет с помощта на първия чужд език в езиковите гимназии. Акцентът е върху възможностите, които чуждият език предлага за по-задълбочено и трайно овладяване на знанията, за повишаване на интереса към предмета и за разнообразяване на работата в учебния час. Описва се приложението на технологията на билингвално обучение при изучаване на разделите „Електромагнитни явления“ и „Светлина“ по физика и астрономия в 10. клас.
Обучението в училище е сложен процес, който се реализира чрез различни педагогически стратегии, методи и техники. Задача на училището, в частност на процеса на обучение, e „да подготвя подрастващите към социалната действителност, … да бъде ориентирано преди всичко към изискванията на обществото, но и да се съобразява с интересите на учениците…“ (Петров, 1994).
В часовете по физика основният акцент е върху възприемането и осмислянето на материала. На учениците се поставят задачи, които да предизвикват мисловните дейности анализ и синтез. Чрез познавателната си работа те придобиват практически умения, които създават основа за познавателна самостоятелност.
Може би за мнозина физиката изглежда сложна и неразбираема наука. Но всъщност това е наука за света около нас и за процесите, протичащи в самите нас. Всички технически постижения, които всекидневно използваме в бита си, се основават на действието на физичните закони. Стремежът ми като учител е да представя физичния поглед към заобикалящия ни свят по достъпен и интересен начин, да помогна на учениците да разберат света около нас и да открият простия и красив начин, по който физиката описва този свят.
Тъй като работя в езикова гимназия, мога да използвам знанията на учениците по английски език и да ги приложа в часовете по физика и астрономия.
Според образователните изисквания в езиковите гимназии някои от общообразователните предмети трябва да се преподават с помощта на чуждия език. Прилагайки знанията на учениците по английски език в часовете по физика и астрономия, искам да покажа, че те помагат за по-лесното усвояване на специфичната физична терминология, на физичните закономерности и означения. Преподаването на физика с помощта на английския език активизира научното въображение на учениците, научава ги да мислят в духа на физичната наука и предизвиква в съзнанието им асоциации между физичните знания и най-различни жизнени явления, с които те се сблъскват. Връзката между предметите гарантира хармония в овладяването на значимите знания и на ключовите умения, спомагащи за цялостното развитие на ученика.
За да превърна урока по физика и астрономия в динамичен, вариативен, отворен и прагматичен, в часовете по физика в 10. клас на ЕГ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Хасково, през учебната 2020/2021 година проведох дидактически експеримент, представящ различен подход при организирането на уроците. Експерименталното обучение е реализирано през целия първи и част от втория учебен срок върху разделите „Електромагнитни явления“ и „Светлина“. Тъй като голяма част от времето се учеше дистанционно, бе необходимо използваните методи да са приложими в електронна среда.
Целта на експеримента е да се изследва ефективността на създадената и приложена технология на билингвално обучение по физика и астрономия в 10. клас на езикова гимназия.
Обект на експеримента е процесът на обучение по физика и астрономия с помощта на английския език в 10. клас на езиковите гимназии.
В езиковите гимназии приоритет са чуждите езици и това дава възможност да се провокират учениците да приложат тези знания в часовете по физика и астрономия. Смятам, че така се стимулира интересът им към предмета, защото им дава възможност не само да прилагат знанията си по чуждия език, но и да търсят и използват разнообразни източници на информация – както български, така и англоезични. Главната цел на обучението по предмета е овладяване на основни познания за физичните явления, за тяхното приложение и за физичните методи на изследване. Заедно с това ученикът трябва да развие практически умения и познавателни способности, за да си изгради научен светоглед и активна гражданска позиция към екологичните проблеми.
Изучаването на предмета „Физика и астрономия“ е свързано с усвояване на терминология и понятия от съответните научни области, както и с овладяване на методи за изследване и изучаване на заобикалящия ни свят. Основавайки се на разбирането, че в процеса на познавателната дейност новите знания се свързват с предишния опит на индивида, ученето не се свежда единствено до получаване, натрупване и преработване на информация, още по-малко – до „препращане“ на такава от учителя към ученика, а е активен процес, при който личността конструира индивидуален познавателен образ на действителността, преобразувайки вече познати конструкти. Ето защо то трябва да тръгва от определени теми, от които учещите са провокирани и мотивирани да пробват да конструират знания.