Формирането на практически умения е важна част от подготовката на учениците. Тези умения варират от планиране и експериментиране до решаване на проблеми и анализ на данни. Едно от предизвикателствата по време на обучението от разстояние в електронна среда в условията на пандемията през учебната 2020/2021 година е трансформирането на практически ориентираните научни дисциплини във форма за дистанционно обучение. Статията описва педагогическия опит от обучението по биология и здравно образование в 9. клас на Софийската професионална гимназия по електроника „Джон Атанасов“ в реализиране на биологични експерименти в домашни условия и работата на учениците по планиране, провеждане и документиране на биологичен експеримент в електронното обучение. Анализът на резултатите показва, че е добра практика да се оценяват не само знанията на учениците, но и техните изследователски умения за планиране и провеждане на лабораторен експеримент у дома.
Обучението от разстояние в електронна среда (ОРЕС) в условията на пандемията и изолацията вследствие на COVID-19 се оказа едно от най-големите предизвикателства пред образованието в последните години. Въпреки трудностите новата реалност предостави възможности за прилагане на нови подходи и методи на обучение в училище и показа устойчивостта на сектора. „Новата реалност“ наложи промяната в мисленето, а натрупването на педагогически опит отваря нови хоризонти от възможности за преподаване и учене (Йотовска & Нечева, 2021).
В тази връзка се оказва ценно всяко споделяне на опит, добра практика и документиране на въздействието на пандемията върху образователната система. Значително влияние върху успеха на процеса на електронно обучение има удовлетворението на обучаемите. Проучването и анализът му водят до подобряване на качеството на системата за електронно обучение (Rashid & Yadav, 2020); Aboagye et al., 2021).
Едно от предизвикателствата по време на обучението от разстояние в условията на пандемия е трансформирането на практически ориентирани научни дисциплини в изцяло дистанционна форма на обучение.
Концепцията за ключовите компетентности извежда на преден план обучението, ориентирано към резултати (Nikitchenko, 2017; Асенова & Йотовска, 2011; Асенова, 2020). В този контекст, важна част от подготовката на учениците е усвояването на алгоритми за провеждане на биологични експерименти (опити) в домашни условия. Експерименталната работа играе основна роля в преподаването и усвояването на природните науки (Bakker, 2018). Тя е съществена част от динамиката на реализирането им. В този смисъл експерименталната работа е заложена изключително в учебната програма по биология и здравно образование за 9. клас.
Експериментът e преднамерено, контролирано и насочвано от определени изследователски очаквания въздействие върху определено явление при дадени условия. Той е систематично изменение (манипулиране) на ситуацията, при което се наблюдават промените в дадено поведение, настъпили в резултат от изменението. Това дава възможност да се търсят причинно-следствени връзки и да се формулират изводи за тях (Allot & Mindorff, 2014; Auer et al., 2020).
В най-общ план експерименталният метод се явява средство за верификация на теоретичните постановки и за разкриване на каузални връзки (Allot & Mindorff, 2014; Dongen et al., 2021).
Методиката и техниката на биологичния експеримент включват знания, умения и компетентности, свързани с планирането, организирането и провеждането на предметно-практическа дейност в рамките на различни форми на организация. В хода на обучението по биология и здравно образование в 9. клас се формират знания и умения за организиране и провеждане на биологичен експеримент, включващ основните типове експериментална работа. Практическите умения варират от решаване на проблеми до анализ на данни. Те са широкообхватни и могат да се прилагат извън контекста на конкретната научна дисциплина. Преподаването на тези умения е важна част от образованието по наука, но често се пренебрегва, особено в случаи, когато преподавателят се фокусира върху преподаването на съдържанието (Йотовска & Нечева, 2021).
Методология
В статията е описан педагогическият опит на автора в преподаването чрез използване на ИКТ и биологичен експеримент в домашни условия при работата с 54 ученици от СПГЕ „Джон Атанасов“ в условия на електронно дистанционно обучение. Изследването е проведено по време на обучение от разстояние през учебната 2020/2021 година по биология и здравно образование в 9. клас.
Използваните методи са теоретичен анализ и синтез, педагогически експеримент, педагогическо наблюдение, анкетно проучване и статистическа обработка на получени данни. Анкетната карта е авторска и е разработена за целите на конкретното проучване. С нея се цели да се установи: дали научната информация е достатъчна по обем, доколко е обезпечена с дидактически материали, ресурси за самоподготовка по биология и здравно образование в 9. клас; какви затруднения срещат учениците при планиране и провеждане на биологичен експеримент в домашни условия; мнения и предложения за оптимизиране на обучението по биология и здравно образование в бъдеще и др.