Използването на Саундпейнтинг за усъвършенстване и затвърждаване на знанията на децата относно празници и обичай може да се превърне в перфектно оръжие на учителя. Давайки на децата основни понятия за отделните празници и обичаи , а след това давайки им свобода на импровизация ги прави преки участници в образователния процес, и то по съвсем непринуден и дори забавен за децата начин. Включването на Саундпейнтинг в педагогическите ситуации дава на учителя неограничени възможности да въвлече по интригуващ и впечатляващ начин активното участие на децата в образователния процес.Забавлявайки се и учейки чрез правене децата с лекота ще запомнят промените в природата, запазените във времето традиции и обичаи, повече за професиите и тяхното значение в обществения начин на живот, за рисуването и творчеството. Основното тук е,че всяка една педагогическа ситуация може да се превърне в един незабравим момент , в които всяко едно дете се е чувствало неповторимо, разгърнало креативността си, а същевременно преживяло всяко умение и знание през собствената си призма и разумност.
Сериозен недостатък на предучилищното образование , според доклад на PISA (Програмата за международно оценяване на деца и ученици),е че не винаги гарантира овладяването на говоримия български език за децата, за които българският не е майчин език. /1/ Това според мен е само една от страните на проблема. Защото и децата, които са със специални образователни потребности, често трудно се включват в обичайните педагогически ситуации и норми на поведение. Възможен подход за преодоляване на незадоволителното състояние на качеството на училищното и предучилищното образование, основан на опита на други страни от ЕС, е да се предприеме промяна на учебните програми в посока на намаляване на информационната натовареност на учениците и осигуряване на повече учебно време за усвояване на знания и умения , както и практическото прилагане на наученото. Предоставянето на повече свобода на децата и учителите да приспособяват програмите и учебното съдържание също би допринесло за по-ефективно и резултатно учене в зависимост от реалните потребности.
За да успеят с тази не лека задача, голяма част от учителите прилагат множество интерактивни и иновативни техники и методи, с които да направят децата активни участници в образователния процес. Едни от тези иновативни методи е Саундпейнтинг (Soundpainting) . Той е увлекателен метод за работа с професионалисти художници, деца, студенти по изкуство, учители, любителски театрални групи или хорове, деца с различен културен произход или със специални нужди.
Методът саундпейнтинг е достъпен за всички ученици – от деца в предучилищна възраст до гимназисти и дори до тези със специални нужди. Чрез ангажиране на множество стилове на обучение (вербален, визуален, слухов и кинестетичен), Саундпейнтингът разчупва границите, докосвайки скрити умения и изразяване, които помагат на децата и учениците да разберат по-добре себе си и света, в който живеят, докато учат и изследват изкуството чрез форми на танц, театър и музика. Саундпейнтингът е напълно достъпен за хора от всяка възраст, опит или способности. Чрез този иновативен метод си партнират равнопоставено професионални артисти с аматьори; здрави хора – с лица с увреждания (нарушение в слуха, говора, зрението, с интелектуален дефицит, с физическо увреждане); възрастни и деца; мултикултурни среди, които не говорят никакъв общ език . Дори няма нужда в еднаква степен да владеят езика Саундпейнтинг. Важно е да разпознават знаците, с които работи водещият (учителя). И още по-важно е участниците/децата от предучилищна възраст/ да не се страхуват от грешките си, а да продължат да участват и учат – с/и въпреки тях. Защото, единствена по рода си, философията на Саундпейнтинг е: „Греши смело, твори с грешката” (Уолтър Томас). /2/
Адаптирането на Саундпейнтинг в детската градина се явява един съвсем естествен процес, поради вродената готовност на децата да играят, да творят, да бъдат част от един екип, една цялост. Поради същността си този метод позволява на децата свободно да участват в импровизации, театрални и музикални игри, рисуване на фона на музика, или чрез техниката“посочване“, а след това развивайки креативността си да изработят дори готов продукт,върху основата на изобразителното изкуство.
Във всяко едно образователно направление можем да използваме Саундпейнтинг, с цел да затвърдим знанията и уменията на децата:
Български език и литература: Независимо от възрастта и възможностите на децата във всяка една група може да се играят театрални импровизации. Пресъздаване на приказка чрез звуци, движения, мимики. Или пресъздаване на стихотворение, не само чрез заучаване, а и чрез шумове, жестове, музика.
Математика: Саундпейнтинг развива уменията за наблюдение, реакция, концентрация. Тук можем да броим, да събираме и изваждаме звуци, имитирани животни и птици, плодове и зеленчуци и т.н. Метода ни помага и за пространствено- времевите отношения, ориентирайки се в създаване на композиция и изразяване на движения и емоции.
Околен свят: При това образователно направление имаме огромни възможности за ролеви интерпретации- професии, екология ,ориентиране в различните сезони. Например можем да пресъздадем как малкото цвете се събужда през пролетта, как слънцето, дъжда и вятъра му помагат да порасне и разцъфне. И как с настъпване на есента то пак се скрива под земята, за да заспи в очакване на следващата пролет. Можете да си представите красотата на тази сцена , подплатена с подходяща музика, движения, звуци и костюми. Активното участие на децата ,съпреживявайки живота на цветето със сигурност ще останат като трайни знания за процесите в природата.
При Физическата култура и Музиката , като направления можем спокойно да адаптираме Саундпейнтинг чрез подвижните игри и музикални композиции, които могат да се превърнат дори в шедьоври на изкуството.
В Образователно направление Изобразително изкуство под звуците на музикалните творби можем да рисуваме чувства , спомени , емоционални състояния, под ръководството на учителя и чрез определени саундпейнтинг техники.
Прилагането на иновативния метод е от особено значение в предучилищната възраст, поради факта ,че открива и развива възможностите на децата , в тази ранна и крехка възраст. Развитието на способностите, творческите умения, знанията за природа, математика, български език, физическа култура и т.н ще спомогнат за изграждането на самостоятелни, образовани и креативни индивиди,които не се страхуват да разкрият потенциала си и най-важното не се боят от допускането на грешки,а точно обратното да се учат от тях.
Нека разгледаме два примера за приложение на Саундпейнтинг по теми от образователно направление „Околен свят“:
Тема първа: Животните и техните малки. Ядро: Света на природата и неговото опазване.
Учителя предлага на децата да изиграят приказката „Вълкът и седемте козлета“ чрез похватите на Саундпейнтинг метода. За целта децата се подреждат в полукръг , като на всяко дете се дава роля – вълк,козлета –7 деца, майка коза, продавач в магазина за мед, мелничаря,останалите деца могат да участват само чрез жест или звук,за да се придаде повече драма и театралност на импровизацията. Интересното тук е, че децата могат да изиграят приказката имитирайки звуците ,които издават животните и също така свободно да имитират поведението им. Този тип театрална имитация е подходяща за всички възрастови групи. Ролята на учителя е да подава жест към всяко дете или група деца, които да реагират изигравайки ролята си в приказката.За да придаде повече истинност може да посочи кратък или дълъг звук или жест, движение. Може да включи и децата, които допълват със звуци и движение, за да подчертае някое действие или за да се подсили момента.
Най-хубавото в цялата дейност е,че няма как да се допусне грешка,напротив всяко едно действие може да направи ситуацията по-весела, по-динамична, а това от своя страна да подтикне децата да участват с повече хъс и желание. Активното участие на всяко едно дете ще му помогне и по-добре да усвои знанията и уменията, които учителя иска да му предаде. След драматизацията учителя в беседа може да зададе въпроси към приказката:“Кои са децата на козата?“; „Знаете ли как се казва детето на вълка?“; „Кои други животни живеят в гората/фермата/къщата и как се казват децата им?“
За затвърждаване на знанията спокойно може да се изиграе :“Познай животното“ – чрез имитиране на звук и поведение. В тази игра може да се включат и карти с различни животни, които детето да избере и да имитира.
Тема втора: Сезонни плодове и зеленчуци. Ядро:Светът на природата и неговото опазване.
Повечето теми в образователно направление „Околен свят“ имат връзка и с другите образователни направления – Музика, Изобразително изкуство, Български език и т.н. При тази тема ще използваме рисуването и похватите „посочване „и „сканиране“ от Саундпейнтинг метода. За целта пред всяко дете се поставя рисувателен лист и водни бои (молив или фулмастри). Учителя застава в центъра и чрез „сканиране“ и „посочване „ давайки знак на децата да рисуват точки, линии, в определена продължителност. След като учителя даде знак за край, децата имат около десет минути да свържат отделните точки и линии до получаването на образ на плод или зеленчук. Можете да си представите навярно какви шедьоври ще се получат на края. Хубавото тук е, че по този начин подтикваме децата към творчество и креативност, подплатено с игра, непринуденост и без страх, че няма да се получи желания резултат. Звукорисуването е основен метод за ангажиране на деца от всички възрасти, нива на способности и форми на изкуство в творческия процес. Използвайки композитора или „Soundpainter“ като учител, вродената креативност на децата се извлича и развива конструктивно чрез жестовете -избори на Soundpainter, позволявайки на всеки индивид, всяка група, да изрази собствения си характер във формат за обучение чрез опит. Важното в случая е децата да се чувстват свободни да реагират както решат , проявявайки креативност и творчество. А на края се получава една уникална и неповторима композиция.Това превръща Саундпейнтинг в доста силен метод за генерирането на артистични предложения, но и също така в силно педагогическо оръжие за съвместна творческа работа с децата.
След проведено експериментално изследване на деца от трета възрастова група в ДГ “Първи юни“, гр. Кюстендил, използването на Саундпейнтинг като метод показа зашеметяващи резултати. Децата от експерименталната група пристъпваха с огромен ентусиазъм към всяка нова предложена игра, включваща изследвания метод. Освен това участвайки активно и съпреживявайки всяка ситуация или новост те много бърза усъвършенстваха натрупаните знания и умения.
Бяха проведени шест различни ситуации, по напълно различни теми:
Основна тема | ядро | Под тема | Очаквани резултати | Саундпейнтинг игри- импровизации |
1.Пролетно събуждане | СПНО | 1.В парка
2.Добре дошли Крилати
|
1.1.Промените в природата през пролетта – растенията
2.1.Да обобщим представите на децата за прелетните птици.
|
1 .“Събуди се малко цвете“-музикална игра-импровизация
2. Дошъл съм гост от далечните страни.Ще ме познаеш ли ти?- игра звукова имитация |
2.Животните и техните малки | СПНО
|
1. Животните и техните малки
2.Домашните любимци |
Пресъздава чрез модели животни и местообитаването им.
Описва начина на хранене на познати животни. Посочва грижите, които трябва да се полагат за растения и животни от близкото обкръжение.
Разказват за своите дом.любимци .Разбират и назовават малките на познати животни. Обясняват необходимостта от грижи за тях. |
1.Познай животното- чрез движение ,звук и имитация децата разпознават животното и неговото дете.
2. Театрална игра-импровизация“Къде е моето дете?“ |
3.Пролетни празници | СЗС
|
1. Световен ден на здравето
|
Затвърдяване на представите за“ здраве и болест“ и какво е необходимо за опазването му. Запознаване с професионалният празник на мед.работник | 1.Покажи чувство или състояние чрез мимика.
2. Добрия доктор- театрална импровизация |
4.На село | СПНО | 1.В градината
|
Има конкретни представи за сезонни плодове и зеленчуци.
|
1.Чрез техниките „посочване“ и „сканиране“ от Саундпейнтинг децата рисуват плодове и зеленчуци според сезона |
5.Разходка в града | СПНО
|
1. Ден на земята | Изграждане на положително екологично отношение към природата и света около тях.Разделното събиране на отпадъци. | 1.„Пъргави ,здрави и чисти“- музикално-ролева игра |
6. Пролетни празници
|
КНЦ
|
1 Пролетни Обичаи и празници
|
Поздравява по повод на конкретен празник, като се стреми да спазва обичаи в общността.
Разбира и спазва основните елементи от протокола на поведение при честване на Националния празник, както и на лични, фолклорни, официални празници. Свързва традиционни ритуали със съответните празници на общността (напр. Коледа, Великден и др.). |
|
Образователно направление Околен Свят
Ярдо:
СПНО – Светът на природата и неговото опазване
СЗС – Социална и здравословна среда
КНЦ – Културни и национални ценности
Изследването се реализира в рамките на няколко етапа ,свързани с приложението на следните методи: тестиране и педагогическо наблюдение.
Фигура 1. Изследване, проведено от Десислава Костова във връзка с разработването на Писмена разработка за защита на ПКС-1
Критерии за оценяване: максимален брой точки 81
Среден (3) от 18 до 30 точки
Добър (4) от 31 до 54точки
Мн. добър (5) от 55 до 65 точки
Отличен (6) от 65 до 78 точки
Всички деца от експерименталната група показаха отличен резултат – 78точки.
Саундпейнтинг може да бъде идеалното средство за изследване на връзката между реалното, истинско изкуството и изкуствения интелект и най-вече между взаимодействието и интерактивността в реално време . А още повече , методите за комуникация спомагат по достъпен начин да се открият недостатъците и положителните страни в обучението на децата.
- 1. Доклад на PISA/Програмата за международно оценяване на деца и ученици/ 2017.
2. Soundpainting.com.
3. Чуден свят. Разпределение за трета група. С., изд. Просвета“.
- Десислава Костова – зам. директор, ДГ „Първи юни“, гр. Кюстендил