Статията разглежда прилагането на мобилните и електронни устройства в процеса на обучение при ученици V–VII клас. Представени са резултатите от проведено анкетно проучване сред педагози за ефективността от използването на мобилни и електронни устройства в процеса на обучение на ученици V–VII клас. Проведеното изследване показва, че използването на съвременните технологии в образователно-възпитателния и социализиращ процес съдейства за постигането на положителни промени върху учениците.
Въведение
Важната роля в живота на съвременното общество играят мобилните устройства. Широко разпространение имат различни технически устройства и те оказват сериозно влияние върху много аспекти от живота на хората. Наличието на мобилните устройства и тяхната лекота на използване има голям набор от функции, има възможности за използване на тези технологии в много области на обществения живот.
Мобилните устройства отдавна са престанали да бъдат само средство за комуникация. Благодарение на тях се появяват нови области на дейност, предизвикват значими промени и в културата, и в образованието. Най-подходящите за решаване на проблемите на съвременният човек са именно мобилните устройства и техните приложенията.
В образователните институции в нашето съвремие всеки ученик има мобилно устройство, което употребява за получаване на разнообразна информация и за решаване на различни образователни проблеми. Появата на специализираните интернет услуги и свързаните с тях мобилни приложения се разглеждат като възможност за използване подобни приложения и в образователно-възпитателния и социализиращ процес.
- Методи и организация на изследването
Целта на изследването е да проследи ефективността от използването на мобилни и електронни устройства в процеса на обучение на ученици V–VII клас.
Изследването е проведено сред 20 педагози от ОУ „Христо Ботев“, гр. Раковски.
Обект на изследването мнението на учителите от ОУ „Христо Ботев“, гр. Раковски за използването на мобилни и електронни устройства в процеса на обучение.
Предметна изследването е ролята на мобилните и електронни устройства върху овладяване на учебния материал изучаван V–VII клас.
Методика Изследването проучва влиянието на таблети/смартфони в учебния процес в основен етап на образование. Инструментариумът включва:
- Анкета за учители
- Анализ на резултатите от проведеното изследване
На следващите графики са представени резултатите от анкетата проведена през месец май 2022 година с педагози от ОУ “Христо Ботев“, гр. Раковски.
Графика 1
Получените резултати на първия въпрос показват все по–бързото навлизане на новите технологии в ранните етапи на образователната система и активното им използване от педагозите.
Графика 2
Изборът на отговор от анкетираните на втория въпрос показва позитивно отношение към използването на таблети и смартфони от учениците по време на урок, с условие, че е с образователна цел.
Графика 3
Възможността, която учителя дава на ученика чрез използването на новите технологии – таблет и смартфон за достъп до информация при изпълнението на поставена му индивидуална задача активизира детето да търси и достига бързо до данни, факти, снимки, кратки видео филми свързани със заданието.
Графика 4
Отговорите показват положителния ефект от възможността таблета/смартфона да бъдат част от учебния процес, което се отразява и на повишената мотивираност на учениците за активно участие, което не остава незабелязано от учителите.
Графика 5
Навярно високият положителен отговор от педагозите на въпроса се дължи на това, че чрез възможността на новите технологии да бъдат част от урока и учениците да използват уменията си за бързо манипулиране с тях , води до добра концентрация по време на учебния час.
Графика 6
Информацията, която допълнително се поднася на учениците по иновативен начин остава по – трайно в съзнанието им, развива техните когнитивни процеси.
Графика 7
Високият положителен резултат на въпроса навярно се дължи на различния подход на преподаване от страна на учителя. Включването на нови средства – таблет и смартфон, като част от учебния процес допринася за нетрадиционна форма на представяне на урока , но също така и по забавен и по – близък до ученика начин за усвояване на учебния материал.
Графика 8
Получените резултати показват, че чрез включването в групови задания на таблет/смартфон се създават условия за стимулиране активността у учениците и възможността им да търсят повече информация при изпълнението на поставената им задача.
Графика 9
Получените положителни отговори на поставения въпрос в анкетата се дължат на създадените условия от страна на педагога за включване на нови по – различни средства за групова работа, което въздейства върху комуникацията между учениците, възможността да се търсят повече отговори/решения на поставената задача, както и влияят върху сплотеността на класа.
Графика 10
Възможностите, които дават новите технологии и включването им като част от образователния процес несъмнено дават отражение и върху резултатите на учениците – бърз достъп до нова, актуална информация, презентации, снимки, филми. Това води и до повишаване на дигиталната грамотност както на ученика, така и на учителя.
Заключение
Новото направление в съвременното образование заражда мобилно обучение. Мобилните устройства се превръщат в един от най-важните инструменти на човешката дейност. Те не могат да не засегнат един от най-важните аспекти на обществото, а именно образованието.
Мобилните устройства са призвани да революционизират образователните практики, защото въвеждат някои степени на свобода, които предишни технологии не са предлагали. Възможностите за достъп до източниците на знания чрез джобното устройство като мобилни телефони и таблети е по-висок от този на персоналните компютри преди няколко години.
Тази визия има различна степен за приемане на образователното равнище, дисциплинарната област и формалността на формиращото въздействие. Следователно необходими са широко мащабни изследователски проучвания, за да се покаже степента на напредък, на ефективна употреба, на приемане и на навлизане на мобилните технологии в съвремието ни в образователно-възпитателния и социализиращ процес.
-
Кремена Алексиева, ОУ „Христо Ботев“, гр. Раковски
director@oubotev.bg