Статията разглежда правописните умения, навици и възможността на учениците да разпознават звучните съгласни, да ги разграничават от беззвучните и да могат да ги подреждат по двойки. Направен е анализ на резултатите от проведено практическо изследване сред ученици от втори клас, чрез специфични методи и използването на технологията на обърнатата класна стая в обучение на учениците да пишат без правописни грешки и по определени критерии. Резултатите показва, че постиженията на учениците по отношение на правилното поставяне на звучните съгласни в края и в средата на думата са по-високи в сравнение с тяхното приложение в диктовката или при редактирането на текст, Обърнатата класна стая е форма на обучение при второкласниците, с която възприемат по-лесно поставените задачи и развиват уменията си за писане без грешка. Въз основа на тях са направени изводи, че правописната грамотност по диагностицирания проблем – „Умение за правопис на звучните съгласни” на учениците в края на втори клас е на сравнително добро ниво.
Правописните умения и навици се градят чрез т. нар. правописни действия. Правописното действие е целесъобразно действие. За формирането на правописния навик е необходимо не само физическо, но и умствено усилие. При писането, на която и да е било дума с правописна особеност, обучаваният е поставен пред условие да реши /вярно или невярно/ задача от граматически тип: да открие в думата трудното в правописно отношение място, да изясни характера на правописната трудност, да намери съответното правило, от което да се ръководи при писането. В такъв смисъл усвояването на правописния навик се изгражда на основата на съзнателността.
Основа за събирането на емпиричния материал в диагностичното изследване е използването на обърнатата класна стая и индивидуалната карта. Чрез индивидуалните карти учениците от втори клас показват до каква степен могат да разграничават звучните от беззвучните съгласни и до колко са овладели и усвоили знанията за правилното писане на звучните съгласни.
Индивидуалните карти са разработени въз основа на предварително конкретизирани цели и задачи от учебно-възпитателната работа във втори клас. Въпросите включени в индивидуалните карти отговарят на учебната програма за втори клас и съответстват на възрастовите и психофизиологичните особености на децата. Като се имат предвид тези особености, провеждането на диагностиката с индивидуални карти се оказва най-достъпния и ползотворен метод за събирането на емпиричния материал. За децата индивидуалните карти бяха интересни и те с желание подходиха към работата по тях. Това дава още по-голяма възможност за правилното диагностициране на изследвания проблем.
Като най-удачен вариант за оценяване и анализиране на резултатите се оказа точковата система. Затова анализът и оценката на резултатите се проведе по нея, като с една точка се оценява верен отговор, а с нула точки – грешен отговор.
Емпиричният материал е обобщен в шест индивидуални карти. За обработката и обобщението на емпиричния материал е използван математико-стастичен метод, използва се технологията на обърнатата класна стая в обучение на учениците да пишат без правописни грешки. В този контекст протичането е следното:
Описание на методите за събиране на емпиричен материал
Използва се технологията на обърнатата класна стая в обучение на учениците да пишат без правописни грешки. В този контекст тяхното протичане е
- Умение за разпознаване и откриване на звучните съгласни
Целта е да се провери възможността на учениците да разпознават звучните съгласни, да ги разграничават от беззвучните и да могат да ги подреждат по двойки.
- Умение за правилна употреба на звучните съгласни в края на думата
Индивидуална карта цели да измери умението на учениците за правилната употреба на звучните съгласни в края на думата
- Умение за правилна употреба на звучните съгласни в средата на думата
Критерий е представен с индивидуална карта с цел да се види умението на учениците за правилна употреба на звучните съгласни в средата на думата. Затова е необходимо добро познаване на правилата за правописа на звучните съгласни в средата на думата.
- Умение за писане на текст под диктовка, в който са употребени звучни съгласни Диктовка – диагностицира уменията на учениците за правилно писане на звучните съгласни от текст, който чуват в момента. В нея са включени думи, за правописа, на които се изискват познания по изследвания въпрос.
- Умение за редактиране на текст, в който звучните съгласни са заменени с беззвучни
Индивидуална карта е свързана с проверка възможностите на учениците за редактирането на грешно написан текст. Думите, които трябва да редактират децата, са подбрани така, че да бъдат ясни за децата и по-този начин редактирането им да става по-лесно, т.е. учениците разбират значението на всяка една от отделните думи, от които се състои текста. Работата по тази карта цели да изясни уменията на учениците за ориентиране в грешно написани думи и тяхното им коригиране; умение за откриване на съмнителния съгласен в думата. По този начин децата показват до каква степен са овладели уменията за правописа на звучните съгласни.
6.Умение за точно и вярно извършване на препис, в който са употребени думи със звучни съгласни, които могат да се сгрешат
Индивидуална карта, с която се диагностицират знанията и уменията на учениците свързани със системата на съгласните звукове. Целта е да установи правописа на звучните съгласни в края на думата и по средата на думата.
Анализът на резултатите от проведеното практическо изследване сред ученици от втори клас показва по:
КРИТЕРИЙ № 1 „Умение за разпознаване и откриване на звучните съгласни”.
В зависимост от броя на точките, получени при работата върху индивидуалната карта се определя броя на децата, отговарящи на една от обособените пет степени. Степените се изразяват в проценти, в зависимост от броя на децата.
При обработката на данните се установи, че осем ученика са отговорили отлично на всичките пет задачи и са получили максимален брой точки. Според петте степени на успеваемост осем деца съставляват групата на изпреварващите резултати. Това са 44% от общия брой ученици. Над нормата в разбирането и разпознаването на звучните и беззвучни съгласни са 5 ученика или 28% от общия брой. В нормата са двама ученика, изказано в проценти – 11% от общия брой. Тези ученици са сигурност готови за по-нататъшната работа в овладяване правописа на звучните и беззвучни съгласни. Това, че ученикът успешно разпознава звучните и беззвучни съгласни, знае разликата им в зависимост от звученето и може да ги групира по двойки /звучна-беззвучна/, е добра предпоставка за по-нататъшната работа по овладяване на правописа им.
КРИТЕРИЙ № 2 „Умение за правилна употреба на звучните съгласни в края на думата”. От обработката на получените данни по обособените пет степени за успеваемост /изпреварващи, над нормата, в нормата, под нормата и изоставащи/, се установява, че шест ученика са отговорили отлично като и на трите задачи са получили максимален брой точки. Процентът на изпреварващите в случая е 33%. Над нормата са 7 ученика или 39%. Това означава, че по-голяма част от учениците показват много добро ориентиране в правилната употреба на звучните съгласни в края на думата на ниво разбиране. Тези ученици, които разпознават правилно звучните и беззвучни съгласни, по-бързо се ориентират и в тяхната правилна употреба.
КРИТЕРИЙ № 3 „Умение за правилна употреба на звучните съгласни в средата на думата”. От обработката на получените данни се отчита, че осем ученика са отговорили отлично и на трите. Процентът на изпреварващите е 44. Над нормата са четирима ученика или 22%. А в нормата са двама ученика – 22%. Учениците се ориентират в поставянето на звучните съгласни в средата на думата. Оказва се, че тези ученици, които се справят с правилното поставяне на звучната съгласна в края на думата, успяват да се справят и с правописа в средата на думата. Учениците, справили се с първата индивидуална карта на ниво разбиране, се справят и тук по-бързо и по-точно.
Учениците, които са под нормата са трима, съответно 17%, а на изоставащите е 6%. Факт е, че същите деца, които не могат да поставят правилно липсващата съгласна в края на думата, не могат и тук да се справят. Това са и децата, които трудно се ориентират и на ниво разбиране.
КРИТЕРИЙ № 4 „Умение за писане на текст под диктовка, в който са употребени звучни съгласни”. Индивидуалната карта представлява текст за диктовка, в която са включени думи, със звучни съгласни в средата и в края на думата, правописът на които може да се сгреши. Максималният броят точки за диктовката е 20.
В диктовката са включени думи, за правописа, на които се изискват познания по изследвания въпрос.
По степента на успеваемост изпреварващите ученици са 28% (петима), а над нормата са 33% (шестима). Това означа, че учениците, които могат да поставят липсващата съгласна в предварително зададени думи, се справят и с диктовката. В нормата са трима ученика – 17%, под нормата са също три ученика – 17%. Един ученик не се справя с диктовката – 6%
КРИТЕРИЙ № 5 „Умение за редактиране на текст в който звучните съгласни са заменени с беззвучни”.. Индивидуалната карта представлява текст за редактиране в който звучни съгласни са написани погрешно със съответната им беззвучна съгласна.
С редакцията на текста учениците показват до каква степен са овладели уменията за правописа на звучните съгласни. В сравнение с диктовката броят на учениците „в нормата” е по-нисък. Най-висок е броят на учениците, които са над нормата – 39% или общо седем ученика. Процентът на изпреварващите ученици е 28 или петима ученика. Под нормата са три ученика – 17%. А един ученик изостава и не може да се справя с редактирането на текста. От диагностицирането на индивидуалната карта се вижда, че учениците могат да прилагат това, което за научили за правилната употреба на звучните съгласни на практика, т.е. да поправят допуснати грешки. Това е показателно за това, че по-голямата част от децата успешно се справят с изследвания проблем.
КРИТЕРИЙ № 6 „Умение за точно и вярно извършване на препис, в който са употребени думи със звучни съгласни, които могат да се сгрешат”. Като цяло учениците най-вече се справиха с тази индивидуална карта. Няма изоставащи ученици. Под нормата са трима, т.е. 17 %. Броят на изпреварващите ученици е осем – 44%, а на учениците над нормата е шест – 33%. . За двата преписа се даваха по еднакъв брой точки. Прави впечатление, че по-голяма част от учениците са получили по-високи точки при преписа на първия текст /звучни съгласни в края на думата/. Това означава, че тази вид дейност се автоматизира и учениците непринудено поставят проблемния съгласен, докато при писането на съгласния звук по средата се изисква повече замисляне и уточняване.
Резултати от експерименталното оценяване
Резултатите на диагностичната процедура показва, че по всички критерии преобладава броя на учениците, които попадат в групите на „ Над нормата” и „Изпреварващи”. Най-висок е процентът на учениците със степен на успеваемост „Изпреварващи”, по първи критерий, по трети критерий и по шести критерий. Първият критерий се отнасяше до това учениците да разпознават самите звучни и беззвучни съгласни, да усещат разликата в тяхното произнасяне и зависимостта между тях. Оказа се, че тези ученици, които се справят отлично на ниво разбиране, почти не виждат затруднения при следващите нива. Това ясно показва, че основата при овладяването на съответните звучни и беззвучни съгласни звукове, която се поставя още в първи клас, е изключителна важна за следващата по-нататъшна работа по изследвания проблем. Анализа като цяло показва високи резултати по всички критерии. Това означава, че изследваните ученици са усвоили знанията за правописа на звучните съгласни и е добра предпоставка за по-нататъшната работа по усвояване правописа на българския език.
Във връзка с това в процеса на педагогическо взаимодействие с децата обобщенията са следните:
- Запознати учениците с учебния материал за звучните и беззвучни съгласни, включен в учебната програма за втори клас;
- Децата усвоиха и приложиха на практика своите знания за правописа на звучните съгласни в българския език.
А изводите са:
Правописната грамотност по диагностицирания проблем – „Умение за правопис на звучните съгласни” на учениците в края на втори клас е на сравнително добро ниво;
- Анализът на резултатите показва, че постиженията на учениците по отношение на правилното поставяне на звучните съгласни в края и в средата на думата са по-високи в сравнение с тяхното приложение в диктовката или при редактирането на текст;
- Основните умения за приложение правописа на звучните съгласни не са формирани у всички ученици в степен, съответстваща на предварително определените в учебната програма цели.
- Учениците, които се справят на ниво разбиране, се справят по-лесно и на следващите нива, т.е. децата, които познават звучните съгласни и беззвучните и знаят разликата между тях, ги поставят без да правят грешки в думички от диктовка, препис, редактиране.
- Обърнатата класна стая е форма на обучение при второкласниците, с която възприемат по-лесно поставените задачи и развиват уменията си за писане без грешка.
- Обърнатата класна стая, в най-общ план, има съществена функционална роля при ученето, тъй като подпомага извършването на умствени действия, които успешно се отразяват в индивидуалните карти на всеки ученик.
- Работата за подобряване на резултатите от уменията за правописа на звучните съгласни продължава и в следващите класове като предстои тя да бъде насочена към търсене на вариативност в използването на различните техники.
- Всички правила за работа на учениците са част от основните наредби, свързани с началното образование.
- Атанаска Ботева
начален учител, СУ „Проф. д-р Асен Златаров“, гр. Първомай