Електронните образователни ресурси са универсално средство за организация на технологичното обучение в новата информационна среда. Чрез тях може да се получи в разнообразна форма учебна и справочна информация, да се организира процесът на усвояване на знания, да се придобият умения и навици за самостоятелна учебна и практическа дейности, ефективно да се контролират резултатите от обучението. Специалистите фокусират вниманието си и върху приложението на дигиталните технологии във всички учебни предмети, основни възможности и методически решения за използване на дигитални технологии и електронни ресурси, работа с таблети и онлайн приложения, работа с интерактивна дъска.
През последните години обект на изследване от учените са технологиите за усвояване на различен материал в училищата чрез електронни ресурси или чрез образователни електронни платформи.
Какво включват електронните ресурси?
В педагогическата литература те се определят с различни термини и понятия, като: компютърни учебни средства, педагогически програмни средства, учебно-компютърни програми, електронни средства за обучение, образователни електронни издания.
Електронните образователни ресурси са универсално средство за организация на технологичното обучение в новата информационна среда. Чрез тях може да се получи в разнообразна форма учебна и справочна информация, да се организира процесът на усвояване на знания, да се придобият умения и навици за самостоятелна учебна и практическа дейности, ефективно да се контролират резултатите от обучението.
Специалистите фокусират вниманието си и върху приложение на дигиталните технологии във всички учебни предмети, основни възможности и методически решения за използване на дигитални технологии и електронни ресурси, работа с таблети и онлайн приложения, работа с интерактивна дъска. Съществено е в днешния дигитален свят умението за създаване и интегриране на документи – текст, таблици, слайдове, графични изображения, изготвяне на дидактически материали с Word за обучението по различни дисциплини.
Различни обучителни програми работят върху формиране на умения за проектиране и създаване на мултимедийни презентации чрез използване на разнообразни информационни обекти (текстове, снимки, рисунки, диаграми, таблици, видеоклипове, музикални файлове), за различни типове уроци в обучението. Представят се идеи за реализиране на интерактивност в обучението чрез използване на компютърни презентации. Електронните ресурси в помощ на учителите от началното и средно училище са немалко на брой.
Https://bg.khanacademy.org/resources/ – Кан Академия предлага упражнения и материали за обучение по различни предмети
Https://ucha.se/ – за всички класове
Https://learningapps.org/ e сайт с готови електронни ресурси и с възможност ние да създаваме нови такива- уроци и тестове
http://www.slovo.bg/ е сайт за приказки
Какво представлява LearningApps.org?
LearningApps.org поддържа учебния процес с отделни интерактивни онлайн модули, които може да бъдат интегрирани в учебното съдържание. Те биха могли да бъдат използвани във вида, в който са създадени, а също така да се променят лесно и бързо в оперативен режим. Целта е събраните интерактивни блокове да бъдат обществено достъпни. Тези блокове (така наречените приложения или упражнения) не са завършени учебни единици, но може да бъдат използвани като част от сценарий на урок. Те са ценни най-вече със своята интерактивност.
Разглеждат се предизвикателствата пред образованието в 21-ви век и спешната необходимост от използване на иновативни стратегии и методи на обучение, които да повишат мотивацията за учене, критичното мислене и творчеството. Решенията се откриват на пресечната точка между психология, методика на обучението и добри педагогически практики в България и по света. Търсят се отговорите за това кое налага необходимостта от нови интерактивни методи и техники за формиране на устойчивото внимание и траен интерес към учебния материал на учениците от поколението Z и Алфа, които в момента са обхванати от образователната система.
Ние, учителите, се вълнуваме днес и от това как интерактивното обучение модернизира традиционното образование, като активизира различни параметри на образователния процес, какви са принципите за организация на интерактивно обучение, какво означава интердисциплинарно обучение в професионални учебни общности, какви са силните и слаби страни на ученето чрез опит и преживяване или още т. нар. активно учене.
Днес могат да се прилагат различни интерактивни методи, чрез които ще се повиши мотивацията за учене и ангажираност на учениците към учебния процес и ще се повиши академичната успеваемост. Могат да бъдат развити интердисциплинарни уроци, чрез които се развива критично, нестандартно, творческо мислене на учениците, да бъде развита компетентност, необходима на учителя за откриване на ефективни канали на комуникация с поколенията Z и Алфа, да бъдат усвоени методи и техники за развиване на способността на учениците за работа в екип.
Стремежът на преподавателите днес е да формираме компетенции, свързани с иновативни дигитални технологии и работа с облачни услуги, изготвяне и разпространяване на дидактически материали в облачно пространство.
От близо година повечето училища работят електронно с платформата – Microsoft Teams, за която МОН предостави официални регистрации на учебните заведения, без да ги задължава да работят единствено и само с нея. Голяма част от педагогическите специалисти обаче, изпитват немалки затруднения за педагогическа работа с платформата Microsoft Teams. Въпреки трудностите, преподавателите работят върху уменията за създаването на виртуална класна стая и осъществяване на комуникация с учениците, върху споделянето на учебни материали, изготвянето на електронните уроци, тестове, задания, генериране на домашни задания, получаването и оценяването им и др.
Синонимният речник на българския език ни дава лесен достъп до синонимите на над 20 000 български думи. Може да ползвате синонимния речник, за да намерите синоними на много от българските думи – изключително полезно. За да намерим синоними, просто въвеждаме дума в полето за търсене и натиснете Enter или „Търси“. Ако въведем погрешно изписана дума, речникът ще ни предостави интелигентни предположения за правилното ѝ изписване, ако има близки думи от речника.
OnlineRechnik.com е изключително полезен сайт за своите потребители, виртуална разходка в света на думите.
Речник на българския език на Институт за български език е най-големият и представителен тълковен речник на българския език. Досега са издадени 15 тома (до буква Р включително), които включват общо 119 229 заглавни думи. Първите четири тома са преиздадени в преработен и допълнен вариант. Речникът представя максимално пълно лексикалното богатство на българския език от последните 150 години в неговото стилистично и функционално разнообразие (книжовна лексика, разговорна лексика, диалектна лексика, термини, остарели думи и др. ) https://ibl.bas.bg/.
„Вярваме, че всяко дете в страната трябва да има достъп до качествено образование – независимо от това къде живее, кое училище посещава и какви са финансовите възможности на родителите му. Работим за тази кауза, като развиваме нови учители, подкрепяме училищни екипи и изграждаме партньорства за въвеждането на добри практики в образователната система.“. Това е каузата на сайта https://zaednovchas.bg/ , изключително полезен както за подрастващи, така и за техните преподаватели.
В EduBG се откриват дигитални ресурси с обучителни материали на български език. Този сайт е създаден в помощ на българските учители, ученици и родители. Тук са представени различни образователни платформи, електронни ресурси, програми, инструменти и комуникатори, които могат да бъдат използвани за обучение от разстояние. За по-голямо улеснение са добавени разяснителни видeоуроци, ръководства, връзки, благодарение на които всеки потребител може по- лесно да се самообучи.
Екипът на Уча.се помага на учениците да станат успешни и щастливи. Образованието и развитите умения дават възможност на всеки да постига целите и мечтите си.
Достъпни тестове по български език и литература има и в сайта https://bgmateriali.com/, както и POMAGALO.com.
,,Приятели на БГ Учебник / Учители по БЕЛ /“ във Фейсбук е затворена група за взаимопомощ на професионална основа: за учители по БЕЛ (1. – 12. клас) и за студенти, подготвящи се за учители по БЕЛ (1. – 12. клас). Всеки може да публикува материали в съответствие с профила на групата: ОБЕЛ в 1. – 12. клас, различни форми на обучение.
„е-Просвета“ е платформа, разработена изцяло в България. Платформа, която постоянно се адаптира към нуждите на българските учители. Създадена да помага, развива и обучава децата на България. В нея намираме интерактивни електронни учебници и познавателни книжки за всички възрастови групи и класове по всички направления и предмети: от най-малките, 2–3-годишни, до най-големите ученици от 10. клас.
В последните години понятията за STEM и STEAM образование навлязоха и в българската образователна система. Чрез такова образование се цели интегриране на теория и практика така, че ученикът да се превърне в изследовател и пътешественик в различните научни области. / „Какво трябва да знаем за STEM“, https://uchitel.bg/.
STEM означава Наука, Технология, Инженерство и Математика- обединени така, че да подготвят учениците за реалния живот. Това е интердисциплинарен подход, в който отделните предмети се интегрират в последователен ред. Освен това, STEM обучението предоставя смесена учебна среда, в която научните методи могат да се прилагат в ежедневието. Друга характеристика на това обучение е възможността за екипна дейност и взаимодействие между учениците по време на учене чрез правене. STEM включва изкуствата и дизайна, които допълнително развиват творческото мислене и разгръщат творческите заложби- умения, необходими за развитието на иновациите.
Обучението, базирано на STEM, е изключително важно както за съвременните професии, така и за професиите на бъдещето, тъй като работните места в реалния свят изискват интердисциплинарна подготовка, в която различните научни дисциплини се интегрират и работят заедно.
Запаметяването на факти вече не е водещ принцип – на преден план излизат уменията за оценка на информацията и критичното мислене. Ключови принципи в образованието на 21-ви век и STEM са творчество, сътрудничество, критично мислене и комуникация. Чрез STEM се насърчава любовта към ученето, тъй като това обучение се базира на изследователския подход. STEM развива умения за адаптация в прагматична и технологична среда, защото се придобиват ключови умения като: творческо мислене, критичен анализ, работа в екип, инициатива, общуване, математическа грамотност. Методиката на STEM включва участие в експерименти и развитие на групови проекти с цел опознаване на света. Залага се на активно участие чрез практическо приложение и лично преживяване. Заложените в Националната програма „Изграждане на училищна STEM среда“ цели са свързани с повишаването на интереса на учениците в областта на науките и технологиите, като се залага на бъдещата реализация на учениците. Водещи принципи в тази програма са младите хора да придобият нужните знания и умения, за да се реализират успешно в професиите на бъдещето, учениците да се обучават в среда и чрез методи, близки до бизнеса и реалния живот, да се насърчава ученето чрез творчество и създаването на иновативни решения за проблеми от реалността. Мисия е и повече млади хора да избират да се обучават и реализират в професии, свързани с наука и технологии, да имат успешно бъдеще и достоен живот в България.
Cвилeнгpaдcĸoтo Cpeднo yчилищe „Д-p Πeтъp Бepoн“ ce нapeждa cpeд пъpвитe в Xacĸoвcĸa oблacт, ĸoитo вече пoлзвaт в oбpaзoвaтeлния пpoцec инoвaтивни тexнoлoгии. Те са ocигypeни в STEM цeнтъp, ĸoйтo беше oтĸpит тъpжecтвeнo нa 31 мapт тази година по повод патронния празник на учебното заведение.
STEM e aбpeвиaтypa нa Science, Technology, Engineering, Math, oзнaчaвaщa Hayĸa, Texнoлoгия, Инжeнepcтвo, Maтeмaтиĸa. Kaтo yчeбнo cъдъpжaниe STEM e ocнoвaнa нa идeятa зa фoĸycиpaнo oбyчeниe пo чeтиpитe нaпpaвлeния в интepдиcциплинapeн и пpилoжeн пoдxoд. Bмecтo дa ce пpeпoдaвaт чeтиpитe диcциплини ĸaтo oтдeлни пpeдмeти, пpoгpaмaтa ги интeгpиpa нa бaзaтa нa peaлнo пpилoжeниe.
Гoлямaтa paзлиĸa, ĸoятo oтличaвa STEM oт тpaдициoннoтo oбpaзoвaниe и нayĸa, e cмeceнaтa yчeбнa cpeдa, ĸoятo дeмoнcтpиpa нa yчeницитe ĸaĸ нayчният мeтoд мoжe дa бъдe пpилoжeн в eжeднeвиeтo.
Последните пандемични години показаха необходимостта от предприемане на съществени промени в образователната ни система, които през следващите няколко години значително ще променят и представата ни за процесите на възпитание и обучение в национален мащаб.
Педагогическите специалисти се сблъскаха с редица ключови предизвикателства – преподаване изцяло в онлайн среда; разработване и използване на дигитално учебно съдържание; и не на последно място, надграждане на лични знания и умения, изцяло в дигитална среда. Съвременните информационни технологии се превърнаха в неразделна и все по-важна част от достъпа до качествено образование в нашата страна.
-
Пенкова, Р., М. Легурска. Обмяна на добри педагогически практики във виртуалното образователно пространство, Български език и литература, брой:1, 2016.
Пенкова, Р., Н. Цветкова, Д. Зарева. Възможностите на дигитално видео и съвременното езиково обучение, Учителят и модернизирането на образованието, издателство:УИ „Св. Климент Охридски“, 2014, стр. 322–330.
Пенкова, Р., Н. Цветкова, Б. Стоименова, М. Легурска. Взаимодействие между езиковите дисциплини в прогимназиален етап на средното училище, Парадиг, София, 2011.
- Олга Михайлова – Благоева