Днес информационните комуникационни технологии (ИКТ) се развиват много бързо. Ковид пандемията изправи обществото пред предизвикателството –дистанционното обучение в електронна среда. Още от малки животът среща децата с различни технически средства – смартфон, таблет, компютър. С бърза скорост ИКТ навлизат и в предучилищното образование. Подходящи са както за включване в педагогическото взаимодействие и в неформалното учене – забавление и игра в учебното заведение, така също и в обучение от разстояние.
В своята статия разглеждам дигиталната компетентност като една от осемте ключови компетентности. Изяснявам видовете знания и умения, свързани с нея. Посочвам и предимствата на ИКТ. При традиционните методи учителят обучава, знанието се предава от него към децата. При интерактивните методи деца сами извличат, анализират и предават информацията. Така учебното съдържание се представя по заинтригуващ за децата начин. Всичко казано дотук определя ИКТ като изключително ефективни и все по-често използвани в процеса на обучение на деца в предучилищна възраст.
През последните две години присъственият образователен процес често беше заменян с обучение от разстояние в електронна среда. Участниците в учебно-възпитателния процес бяха пространствено разделени. Взаимодействието между тях се осъществяваше посредством електронни устройства, с електронни платформи и образователни ресурси. Общуването посредством дигиталните технологии съществено промени „старото нормално“. Промени се начинът на възприемане на заобикалящия ни свят. Това постави с голяма острота въпроса за мястото на информационните комуникационни технологии (ИКТ) в училищното образование, в частност и в предучилищното образование.
В много европейски и национални стратегии са заложени препоръки и насоки за насърчаване на използването на ИКТ в образованието и обучението и изграждане на „единно европейско информационно общество“. Такива стратегии са: стратегията „Европейско информационно общество за растеж и заетост” – i2010 и „Националната стратегия за ефективно прилагане на ИКТ в образованието и науката на Република България”.
Европейската рамка описва осем ключови компетентности: общуване на роден, съответно на чужд език, основни умения в областта на математиката, природните науки и технологии, дигитални компетентности, умения за учене, обществени и граждански компетентности, инициативност и предприемачество и културна осъзнатост и творчество и културни компетентности.
Дигиталната компетентност включва знания и умения в следните основни области:
- Грамотност, свързана с информация и данни;
- Комуникация и колаборации;
- Създаване на дигитално съдържание;
- Сигурност;
- Решаване на проблеми.
Придобиването на дигитални умения започва още от най – ранна възраст. Децата се сблъскват с различни технични средства, използват смартфон, таблет, компютър. Те имат достъп до различни технологии още след раждането си. Много родители пребягват до този вид „залъгалка“, пускат песнички и забавни клипове, за да успокояват и занимават/забавляват своето бебе. Съществуват много и различни мнения по въпроса дали е за добро, или пък е вредно. Има родители, които успяват да ограничават децата си до момента, в който употребата им е неизбежна. Всеизвестен факт е, че до три годишна възраст те имат нужда от непрекъсната физическа активност, общуване с възрастните и с околната среда, и от опознаване на света чрез собственото си тяло. Според специалисти, достъпът до тези технологии не бива да се забранява, но трябва да бъде контролиран. Всяко забранявано нещо е много искано и желано. Стоенето пред монитора с часове е вредно не само за очите, но и за цялостното развитие на детския организъм. Тялото се развива чрез движение и различни физически активности. Много са важни реалното общуване с връстници и възрастни и разходките на открито сред природата.
Много често родителите пренебрегват съветите на специалистите да не се дава достъп на децата под 3 години до дигитални устройства и даже проявяват гордост от техническите умения на своя малък наследник. Също така е важно да се контролира времето прекарано пред устройството. Това обяснява факта, че на три – четири годишна възраст детето само или подпомогнато от по – голямо братче или сестриче вече може да „ работи“ (основно играе) свободно на таблета или смартфона. Компютърът и лаптопът са използвани за гледане на филми и клипове и за игра. Не бива да се забравя и телевизорът, който присъства задължително в ежедневието на децата. Неоспорим е фактът, че те допринасят за интелектуалното израстване на нашите наследници. Сядайки пред екрана пред тях се открива нов, непознат свят, едновременно близък и далечен от реалния. Децата получават обобщена представа за събития и предмети. Те се научават на мисловни операции. От всичко казано дотук става ясно, че много интелектуални навици се развиват с помощта на компютъра, но не бива да се забравят и вредите, които биха се нанесли върху крехкия детски организъм при злоупотреба. Трябва да се търси „златната среда“, да се налагат ограничения и да се възпитат у децата навици.
Присъствието на ИКТ в почти всеки дом засилва интереса на децата към тях. Продължителното, можем да кажем, даже и задължително „ общуване“ с телевизора и компютъра определя съвременното поколение, като „поколението на монитора и екрана“.
И така когато настъпи време за задължителното им предучилищно образование децата вече са използвали ИКТ за забавление, различни дейности – гледане на филми, игри или общуване във виртуалното пространство. Всичко това и бързо развиващите се технологични средства води до въвеждане на ранна дигитална медийна грамотност още в предучилищна възраст. Дигиталните технологии са средствата, с които децата и възрастните придобиват своята дигитална грамотност, адаптирана към дигиталните компетентности. Дигиталните технологии провокират въображението любознателността и креативността. Подготовката за съвременния високотехнологичен живот се подпомага от компютърната грамотност. Учене през целия живот и работа с информация са в основата на дигиталната грамотност.
Към днешна дата няма държавни образователни стандарти за придобиване на дигитални компетентности. В Наредба № 5 от 03.06.2016 г. липсва образователно направление Информационни технологии, като дигиталните компетентности са интегрирани в другите образователни направления.
В образователно направление „Конструиране и технологии“ се обръща внимание на това, че децата трябва още от детската градина да формират уменията си по информационни технологии; във втора възрастова група децата трябва да имат представа за устройствата за информация и комуникация – телевизия, аудио-устройства и др.; в трета възрастова група те трябва да различават устройствата за информация и комуникация – телефони, в четвърта възрастова група детето да познава отделни възможности на устройства за комуникация и информация.
Информационните технологии са не само цел, но и средство в образователния процес. Особено важна е ролята на компютърната група (информационни, мултимедийни, интернет, диалогови, конферентни, дистанционни и др.). Въвеждането на ИКТ като средство в образователния процес в детската градина цели развиване на мисленето и придобиването на съвкупност от компетентности- знания, умения и отношения, необходими за успешното преминаване на детето към училищното образование.
В образователният процес има възможност да се използват различни средства за технологично подпомагане. Това са компютърни и мултимедийни системи, интерактивни дъски, мултимедийни проектори, интерактивни устройства, таблети, телевизия, видео, DVD, CD, мултимедийно, аудиовизуално оборудване и други. Технически и дидактически са двете групи предимства от използването на ИКТ. Първата група включва бързина, маневреност, ефективност, възможност за гледане и слушане и други мултимедийни функции, а втората – чувство на идентичност, реалност на събитията, интерес, желание да научат повече.
В методическата литература е отбелязвано, че новите държавни образователни стандарти предполагат трансформационни модели както в училищното, така и в предучилищното образование/възпитание. Традиционните методи на обучение трябва да бъдат заменени или в добрия случай подобрени с нови интерактивни методи и подходи, в които се използват ИКТ. Така учебното съдържание ще бъде представено по начин – заинтригуващ, динамичен и достъпен, предвид интерактивната среда, в която се раждат и растат деца. Това превръща педагога от източник на информация в участник и помощник и поставя условието за висока компетентност.
Словесните методи на преподаване отстъпват мястото си на интерактивни методи на търсене и творческа дейност на преподаватели и ученици. Използването на интернет, различни социални мрежи, блогове, сайтове в педагогическите ситуации ги прави по-интересни, по-модерни и разбираеми за децата.
Полезната информация, която получаваме от ИКТ е помощ на учителите и родителите, предназначена за развиване на компетентности и повишаване на медийната грамотност на децата (а и на възрастните). Тя е подходяща както за включване в учебния процес, така и за неформално учене – чрез забавление и игра. Трябва обаче да се търси баланс, трябва много внимателно да се подбира и следи съдържанието на тази информация, какво точно гледат децата. Необходимо да се осъществява контрол върху вида на техническото средство, съдържанието и времето прекарано пред устройството. В семейна среда тази роля се изпълнява от родителите, но в училищната институция отговорността е на учителя и ръководството на съответното учебно заведение.
През 2020 г. бяха разработени „Правила за безопасност на децата и учениците в компютърната мрежа в детската градина, училището и в интернет“ от Държавна агенция „Закрила на детето“ с участието на експерти от отдел „Киберпрестъпност” към Главна дирекция „Борба с организираната престъпност” и с Центъра за безопасен интернет. Целите на правилата са да се: гарантира правото на детето/учениците на достъп до подходяща информация и материали в мрежата; осъществи превенция и синтезира на едно място информацията за опасностите в интернет; предоставят конкретни насоки за закрила на детето и безопасно поведение в компютърната мрежа в детската градина и в училище и в интернет и подобри координацията и отговорностите на участниците и/или всички заинтересовани страни. Отговорността за гарантиране правата на децата и защитата на техните интереси. е споделена между семейството, обществото и държавата чрез нейните органи и институции. И все пак основно е насочена към семейството (Правила за безопасност… 2020).
Когато ИКТ се използват от детските учители, е необходимо компютърната мрежа в детска градина и училище да се използва в педагогическите ситуации и учебни часове само за образователни цели. Цялата мрежа обхваща компютрите, свързани с кабелни и/или безжични връзки, ситуирани в компютърните кабинети, оборудвани класни стаи и административните помещения на образователната институция, както и устройствата (персонални смартфони, лаптопи и таблети) с безжичен достъп до интернет (Правила за безопасност… 2020).
Педагогическото взаимодействие от разстояние в електронна среда чрез използване на информационните и комуникационните технологии доколкото и ако е възможно и с участието на родителите. Продължителност не бива да бъде повече от 30 минути дневно за дете.
Процесът на овладяване на знания и умения в образованието е безспорно подпомагат от технологичните „ иновации“. Когато говорима за „иновации“ определено в основата им са информационните комуникационни технологии. Въвеждането на информационни и комуникационни технологии в съвременната образователна система става много бързо. Това се дължи на фактът, че за успешната човешка професионална реализация, много важно условие е информационната грамотност. Неразделна час от съвременния живот са всички технологии. Умението да работиш с тях се поставя на равно с умението за писане и четене. Образованието е изправено пред сериозно предизвикателство. Необходимо е още от най-ранна детска възраст децата да бъдат обучавани в работа с информацията и съвременните технически средства. Повява се необходимост от по-ефективни методи.
Много са факторите, които оказват влияние върху ефективността на педагогическото взаимодействие. Най-важният от тях е ангажираността на детето със собствените му обучителни дейности. При традиционните методи се приема, че учителя обучава, знанието се предава от него към децата, т.е. взаимодействието протича между педагога и учениците, а при интерактивните методи и между самите деца. Те трябва самостоятелно да извличат, анализират и предават информацията. Овладяването на възможностите на ИКТ предполагат използването им за получаването на информация, превръщането й в знание и за развиването на информационна култура. Използването на мултимедийни средства като образователни технологии води до редица предимства:
- лесно, интересно и точно представяне на съдържанието на учебния материал
- лесно и бързо актуализиране на учебното съдържание;
- повишаване на възможността за самостоятелна работа и работа по групи;
- създаване на положителна мотивация у обучаемите за усвояване на учебното съдържание;
- насочване на обучаемите към дейности, които развиват мисленето, сравняването, обобщението, творчеството и т.н.
Онагледяването, което при традиционните методи се постига с табла плакати, карти, таблици, изобразяване и рисуване, при ситуациите, в които се използват ИКТ вече са с помощта на екран, като нивото на видимост е много по-голямо. Използването на анимация, звук, различни ефекти и представянето на уникални информационни материали (снимки, ръкописи, видеоклипове) в мултимедийна форма дават възможност за осъществяването на различни и много интересни образователни ситуации. Така се провокира интереса на децата, което води до по-ефективното усвояване на знания и подобряване на нивото на разбираемост. От друга страна използването на различни компютърни програми дава възможност да се улесни работата на учителя: подборът на помощни материали, задачи, тестове, проверка и оценка на качеството на знанията, като по този начин се освобождава време за допълнително педагогическо взаимодействие.
От основно средство за забавление ИКТ трябва да бъдат адаптирани и използвани за обучителни цели. Използването на интернет, различни социални мрежи, блогове, сайтове в педагогическите ситуации ги прави по-интересни, по-модерни и разбираеми за децата.
Всичко казано до тук определя информационните комуникационни технологии като ефективен технически инструмент, с който може значително да се разнообрази методическата работа в предучилищна образователна институция.
-
Европейска референтна рамка за ключовите компетентности i2010 стратегия Европейско информационно общество за растеж и заетост – http://ec.europa.eu/information_society/eeurope/i2010/index_en.htm
Националната стратегия за ефективно прилагане на ИКТ в образованието и науката на Р България www.strategy.bg/PublicConsultations/View.aspx?lang=bg-BG&Id=1185 , 2014.
Наредба № 5 от 03.06.2016 г. за предучилищното образование, обн. ДВ, бр. 46 от 17.06.2016 г., в сила от 01.08.2016
Правила за безопасност на децата и учениците в компютърната мрежа в детската градина, училището и в интернет“, 2020
Тодоров, Ю. (2000). Информационни технологии в образованието. С., ВедаСловена-ЖГ.
Цветанска С. (2006). Предизвикателства в педагогическото общуване. Просвета. С.
- Цветелина Богданова Цветанова – Темелкова
старши учител, 176 ОбУ „Св. св. Кирил и Методий“, с. Негован
ts_veti@abv.bg