В настоящата статия се разглежда разработката на методичен вариант на основата на игровите методи за повишаване нивото на знания и умения за рационалните числа в обучението по математика в 6. клас. Чрез игровите методи се целят повече и по-качествени взаимодействия между учениците в класа и между тях и учителя. Това е една възможност за личностно развитие на учениците основана на съпреживяване, анализ, диалог, вземане на решения.
Най-общо интерактивните методи на обучение могат да се определят като начин на обща дейност между учителя и учениците, чрез които се овладява педагогически и социален опит. В частност игровите методи, основани на едновременното получаване на знания и умения, изграждане на нагласи чрез поставянето на участниците в ситуации, в които могат да взаимодействат и обсъждане на база на преживяното. Чрез игровите методи се целят повече и по-качествени взаимодействия между учениците в класа и между тях и учителя. Това е една възможност за личностно развитие на учениците основана на съпреживяване, анализ, диалог, вземане на решения.
В настоящето игровите технологии се прилагат в по-голяма степен в началното образование, но те имат място и в основното и средното образование. Използването им в часовете по математиката стимулира учебния процес, повишава интереса, променя образователната работа, развива вниманието, прави възприемането по-активно и творческо. Използването на игрови форми на учене дава възможност за постигане на ефективно взаимодействие между учителя и учениците.
Играта е съзнателна и целенасочена дейност. Докато играят децата си поставят цели, стремят се да ги постигнат, правят усилие за това, изпитват радост от постижението или разочарование от неуспеха. Чрез играта детето се приобщава към обществените прояви, включва се в социални взаимоотношения и започва да усвоява социален опит.
Функциите на играта в учебния процес са различни. Играта може да се използва като форма на обучение, метод на обучение, похват на обучение и самостоятелна практика. Играта засилва социализацията на подрастващите чрез условията, които създава за активно общуване в процеса на урочната и извънурочната дейност. В игровия процес се откроява голямо богатство от взаимоотношения. Игровият метод е често използван и е от най-заинтригуващите за учениците методи на обучение. Когато се използва игровият метод, учениците се забавляват, докато учат.
Образователните игри носят редица ползи по отношение на интелектуалното и личностното развитие на човека.
Предимства на образователните игри:
- Развиват логическото мислене – особено когато се използват от деца.
- Подобряват компютърните умения – съвременните образователни игри са свързани с работата с компютър. Това умение е изключително в съвременния свят.
- Изграждат стратегическо мислене – голяма част от игрите спомагат за изграждане на стратегическо мислене.
- Развиват социалните контакти – повечето образователните игри, имат възможност за взаимодействие с други играчи.
- Повишават концентрацията – образователните игри подобряват способността на децата за концентрация, фокусиране и насочване на усилията към постигане на дадена цел.
- Допринасят за увереността – според различни изследвания игрите са пряко свързани и с повишаването на самочувствието на децата и на тяхната увереност в собствените знания и възможности.
- Намаляват стреса – образователните игри подпомагат децата да освободят натрупаното напрежение.
- Имат положителна роля при дефицит на вниманието – образователните игри помагат на ученици, при които се наблюдават дефицит на вниманието.
Съвременният глобализиран и технологичен свят допринася за развитието и усъвършенстването на образователните игри. С навлизането на технологиите и техниката в живота на хората се наблюдава промяна в начина, по който те играят.
Основните цели на образователните игри в обучението по математика са подобряване на знанията, уменията и отношенията на учениците, повишаване на мотивацията им за учене и превръщане на стандартните уроци в интересни и занимателни.
Използваните методи в уроците за нови знания са подбрани за прилагането им в електронна среда. Съвременното обучение отрежда чувствително място на самостоятелно-познавателната дейност на ученика.
В уроците за нови знания учебното съдържание е предоставено на учениците с помощта на електронен учебник и/или презентация. Решаването на задачи се демонстрира с помощта на електронна бяла дъска.
Демонстрацията като метод на обучение използва показване на дидактически материали, като същевременно се използват описания и обяснения, така учениците получават информация по темата. Думата демонстрация произхожда от латински, и означава показвам. Понякога този метод се нарича илюстративно-демонстративен . „Същността на този метод се състои в това, че в процеса на учебната работа учителят илюстрира, т.е. нагледно пояснява своето изложение, или демонстрира едно или друго учебно пособие, което може да изпълнява ролята на илюстрация, а също да служи като източник на нови знания.“
Методът наблюдение върви „ръка за ръка“ е метода демонстрация. При наблюдаването на математически модели случай е необходим известен запас от математически знания от наблюдателя. За да бъде наблюдението обективно, а направените изводи и обобщения достоверни, е необходимо да се осигури контрол върху пътя на наблюдението, повтарянето му, или неговото приложение с помощта на адекватни методи на изследване, преди всичко експеримента и измерването.
Компютърните мултимедийни технологии дават на учителя възможност да комбинира различни методи, които допринасят за по-задълбочено и по-съзнателно усвояване на изучавания материал, спестяват време на урока и го насищат с информация. Организирането на уроци в класната стая с помощта на мултимедийни технологии дава възможност да се спести време, като по този начин се интензифицира представянето на образователния материал чрез използването на много прости средства, достъпни за всеки ученик.
Темите от разглежданото учебно съдържание изискват обяснение. Методът обяснение е приложен с цел да подпомогне учениците да разберат същността и връзките между различни аспекти на изучавания материал.
В уроците за упражнение са включени следните методи: самостоятелна работа, игрови методи, обяснение, наблюдение, мултимедийни и информационни технологии.
В уроците за упражнение чрез игровите методи учениците учат като действат. Знанията винаги трябва да са съпроводени с практически умения и навици. Упражненията се заключават в съзнателно повтаряне на определени действия, за да се постигнат набелязаните резултати. Така се постига затвърждаване на знанията и усвояване на ключови умения и навици.
В края на раздела се прилага метод за оценка – дидактически тест.. Така ще се проследи напредъка на учениците и се получава обратна връзка в реално време.
Крайните резултати от прилагането на модела е ще се установят чрез обобщаващ дидактически тест, който учениците решават в присъствена форма на обучение.
Тестът е разработен на базата на действащите към момента Методически насоки за провеждане на обучението по математика, задължителна подготовка, 6. клас. Разпределението на задачите в теста: 12 различни по трудност задачи. Предвиденото време за решаване на теста от учениците е един учебен час. Оценяването се извършва по определени критерии и оценъчна скала, която е предварително разработена.
За проверка на ефективността от прилагането на разработеният модел, базиран на игровия метод, като педагогическо въздействие в обучението по математика в 6. клас, е организиран и проведен дидактически експеримент в СУ „Иван Вазов“ – гр. Сопот, област Пловдив с учениците от 6 А клас – 22 ученици и от 6 Б клас – 22 ученици, раздел от учебната програма по математика за 6. клас – „Рационални числа“ и продължителност на изследването: от средата на месец септември до началото на месец март 2022 година.
В началото на годината с двата класа е проведен тест, с които са диагностицирани резултатите от входно равнище в 6 клас. Тестът е проведен в присъствена форма на обучение с продължителност един учебен час – 40 минути.
Тестът е разработен в два варианта. Всеки вариант съдържа 12 различни по трудност задачи. Към теста са разработени критерии и скала за оценяване.
Подтемите за рационалните числа, които се разглеждат в изследването са: „Положителни и отрицателни числа. Множество на рационалните числа“, „Изобразяване на рационалните числа върху числовата ос“, „Противоположни числа. Абсолютна стойност (модул) на рационално число“, „Рационални числа. Модул на рационалните числа“, „Сравняване на рационални числа“, Събиране на рационални числа, Изваждане на рационални числа, Алгебричен сбор, Намиране на неизвестно събираемо, Умножение на рационални числа, Деление на рационални числа, Намиране на неизвестен множител. Изследва се влиянието на тези уроци в два варианта, условно наречени традиционен и интерактивен (игрови) в два различни класа – VI А клас игрови и VI Б клас традиционен. Часовете се провеждат в онлайн среда. Сходството в двата варианта се изразява в организацията на учебната дейност, а различието се отнася до използваните методи на обучение. В единият клас се прилагат традиционни методи, с основна роля на учителя – знанието се предава непосредствено на учениците, основни средства на обучението са учебник и тетрадка. В другия клас се прилагат някои игрови методи, подходящи за темите, които се изучават.
Шестокласниците освен с устройството, на което работят използват и тетрадки, където записват решението на всяка една задача.
Измерване на постигнатите резултати от обучението по математика в 6. клас за рационални числа е прилагането на един и същ тест и в двата класа. Тестът е проведен в присъствена форма на обучение с продължителност един учебен час. Разработени са критерии и скала за оценяване.
Важен момент в изследването е да се установи емоционалното и психологическо въздействие на интерактивната методика и това как предразполага учениците към усвояване на учебния материал. Във връзка с това се прилага анкета.
Някои от използаните игри при изучаване на темите:
- Събиране и изваждане на рационални числа – Стани богат (https://learningapps.org/watch?v=p55hyzr7318).
- Събиране и изваждане на рационални числа Игра лабиринт (https://www.liveworksheets.com/ua2728268qr)
- Сравняване на рационални числа – Лабиринт
- Противоположни числа – Намерете съответствието
(https://learningapps.org/22682022).
В настоящата статия нямаме за цел да коментираме получените резултати от проведеното обучение, ще посочим само няколко констатации, които най-общо показват следното:
- Учениците участвали в разработките с игровите методи на уроците, показват по-голяма мотивираност. Проявяват по-голям интерес и активност по време на учебните часове.
- Разработените уроци с игровите методи, предразполагат по-лесно усвояване на знанията и уменията. Предлагат добри възможности за стимулиране на познавателната активност и интереса на учениците. Опознавателната състезателна игра стимулира учениците за самостоятелно и гъвкаво мислене.
- Игрите дават възможност на учениците, не само да покажат знания, но и стратегия в мисленето, което е подготовка за тяхното евентуално реализиране в някакъв бъдещ процес.
- Дискусионната форма на обучение повишава интереса на учениците към учебния предмет, защото като участници в него ги кара да се чувстват по важни и значими, водейки един равностоен диалог с учителя.
- Груповата работа дава възможност на учениците сами да изградят собствена колективна система за прилагане на своите знания с цел постигане на краен резултат – победа, т.е. готов продукт.
- Уроците, построени върху провокативните игри катализираТ емоционално интелектуалната активност на учениците, а работата в екип дава възможност за анализиране и бързина на действията им.
- Андреев, М. (1986). Интегративни тенденции в обучението, София: Народна просвета.
Витанов, Т. (2020). Математика 6. клac, Книга за учителя, София: Клет България.
Вълканова, В. (2017). Тестове по математика за 6. клас ранна подготовка за НВО, София: Просвета.
Димитрова, Н. (2015). Изследователската дейностна учителя по физика, София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“.
Държавни образователни изисквания за учебно съдържание, https://www.mon.bg/
Електронен продукт IZZI. https://klett.bg/izzi
Иванов. И. Интерактивни методи на обучение,https://www.ivanpivanov.com/research/
Приложение LearrungApps.org е Web 2.0, https://learningapps.org/
- Гергана Стоенчева-Иванова, СУ ”Иван Вазов”, гр. Сопот