Статията представя играта „Стани богат“, елемент от методи за изучаване на металите и неметалите и техните съединения чрез компютъра в обучението по химия, неговите теоретични основи и приложение. Предлагам модел, който включва две основните групи интерактивни методи – игровите и методите за развитие на логическото мислене. Днес компютъра, можем да го причислим към методите за активно учене. Разгледани са основните цели и характеристики на метода и е приложен урок – годишен преговор.
Обществените потребности и съвременният свят налагат реформирането на образователната система по отношение на нейното качество. Учебният план и държавните образователни изисквания за учебно съдържание са ключови нормативни документи, които определят промените в образованието. В този аспект те определят качеството на ранното обучение по природни науки и насоките за бъдещото му развитие. Учебното съдържание, което се определя от държавните образователни изисквания, не трябва да се възприема само като система от знания, които да се наизустяват механично от подрастващите. Знанията и уменията трябва да провокират активно отношение, творческо възприемане, да водят до формиране на ключови компетентности и природонаучна грамотност, която е гарант за качеството на ранното обучение по Химия и опазване на околната среда.
Новосъздадените учебни програми по Химия целят у учениците да се формират и развият знания, умения и компетентности за познаването и разбирането на природните науки и технологиите, в частност – процесите и явленията, изучавани по химия, които са неизменна част от изграждането на природонаучна грамотност. Времето налага пречупване на традиционният модел на преподаване през конструктивизма, с цел постигане на качество в ранното обучение по природни науки и екология.
Критерий за качество на образованието са реалните потребности в живота
Чрез внедряване на иновации в методиката на обучение по химия e възможно да се постигне по-ефективна и качествена система на обучение.
Иновация – нововъведение
Свързва се с понятието новост – ново за мен, за моето училище. Не става въпрос за принципно нова система, а за детайл от нея. В превод иновация означава ново вътре в себе си. Иновацията винаги води до по-висока ефективност; ориентирана към организация и управление на учебния процес. Тя върви ръка за ръка с ученето. Ученето се характеризира с промяна в поведението, а иновациите предполагат промени в процеса на мислене. Тези методи осигуряват учене чрез действие – практическа ориентация на дейностите и висока емоционалност на напрежението, които повишават трайността на знанията и създават условия за промяна на поведението. Информационните технологии все повече навлизат и успешно се интегрират в образователния процес. Компютърът дава възможност за по-добро онагледяване и пълно представяне на учебното съдържание по всеки предмет. Компютърът притежава големи графични възможности, както и възможността да приема, преработва, съхранява и възпроизвежда огромно количество строго подредена и структурирана информация. Чрез компютъра учителя активно включва учениците в процеса на въвеждане, усвояване и затвърдяване на знания, умения и компетентности. Разчупва традиционния начин на преподаване; дава възможност за интегриране на знания и умения усвоени по ИТ. Осъществява се между предметна връзка; въздействие върху по-голям брой сетива; мотивира се усвояване на знания и умения по химия. Компютъра дава възможност за онагледяване; формиране на качества като самосъзнание, самоконтрол, последователност, сътрудничество, оптимално съчетаване на индивидуална и групова работа; създаване на качествено нова образователна среда; самостоятелно да търсят и използват източници на информация, развиване на изследователски умения; развитие на по-високо равнище на познавателна самостоятелност; осъществяване на съвременните педагогически идеи за самостоятелно развитие на ученика, развиване на умения за самостоятелна работа с учебния материал; възможност за учебно-методическа помощ на учениците при самостоятелната им работа с химически задачи и др.
Науката химия е навсякъде около нас и едно от най-добрите неща, които можем да направим за учениците, е да им помогнем да изградят нагласа, че тя е за всеки. Най-добрият начин да стимулираш човек да учи с удоволствие, е да превърнеш обучението в забавление. Един подходящ метод е играта в училище. Включването на игри под различни форми повишава мотивацията на учениците да покажат знанията си, а разнообразието в час привлича вниманието и дава нова възможност за изява. Образователните игри всъщност не са нищо ново. И преди обучението е залагало на социализация чрез опознавателни игри, а днес това е улеснено от огромното разпространение на компютрите и интернета. Повечето хора имат лесен достъп до какви ли не приложения. Логично е и децата се запознават с техниката от малки. Децата се ориентират лесно във компютърния свят и често им харесва да ползват електронни устройства. Пренасяйки класната стая във виртуалното пространство се задържа по-продължителни вниманието на учениците. Чрез играта се обобщават знанията и уменията без скука и умора. За да не се губи ценното време, в което подрастващите поемат информация най-бързо и ефективно, добре е технологиите да се използват едновременно за забавление и за обучение. Игрите са и начин за сплотяване – учениците се стараят да бъдат отборни играчи и да помагат на останалите, в името на общата им цел. Ограниченото време за вземане на решения помага на учениците да свикнат с напрегнатите ситуации и да действат бързо и по-ефективно. На базата проба-грешка, те намират по-подходящия подход. Това стимулира по-голяма съсредоточеност по време на игра, логическо мислене и визуалната памет. Играейки, човек попада (макар и виртуално) в една условно реална ситуация.
Представям разработка на иновативен урока: „Сравнителна характеристика на метали и неметали и техните съединения – обобщение и систематизиране“. Предлагам модел, който включва две основни групи интерактивни методи – игровите и методите за развитие на логическото мислене. Прилагането на компютърната игра „Стани богат“ в химията, като наука спомага учениците не само да си припомнят наученото, но и да се участници в нея, да мислят, чувстват и действат. Превръщат учещите в главни действащи лица в процеса на обучение, и не на последно място – разчупва класно-урочната система, което дава възможност учениците да припомнят по интересен и увлекателен начин свойствата на металите и неметелите и техните съединения.
„Сравнителна характеристика на метали и немтали и техните съединения“ – годишен преговор Урок – обобщение и систематизиране
I. Дидактически материали:
- Интелектуални карти за всичко изучено през учебната година – химична символика, метали, неметали и техните съединения и ПЗ и ПС;
- Снимки и илюстративни материали;
- Презентация и необходимите за представянето й интерактивна дъска, проектор, лаптоп;
- Правила на играта „Стани богат“ с които учениците се запознават устно и ги виждат на слайд от презентацията.
II. Методика за провеждане
- Актуализация на знанията
Както всяка наука така и химията, като самостоятелна наука използва свой език. Главните компоненти на този език припомняме и представяме чрез илюстративни материали, снимки и интелектуални карти. Запознахме се с химичната символика, алкалните металите, халогенните елементи и техните съединения, както и с ПЗ и ПС. В часовете по химия и опазване на околната среда използвахме, основният подход – дедуктивен, основаващ се на изучените теории и известни вече свойства на прости вещества, метали, неметали и техни съединения. Подтемите които включихме в играта са натрий, натриева основа, алкална група – прости вещества и химични съединения, хлор, прости вещества и химични съединения на халогенната група, халогеноводороди, халогеноводородни киселини, солна киселина и значение и приложение на металите и неметалите и на техните съединения и въздействието им върху околната среда и здравето на човека, водни разтвори на веществата – pH, основи и киселини. Чрез обобщението – годишен преговор, затвърдихме знанията. Всичко, което се показва на дъската включено и в презентацията припомня знанията на учениците.
- Ход на урока
Основната цел на нашия урок е да покажем усвоените знания и формирани умения и компетентности за обекти и явления свързани с химичната символика, т.е. езика на науката химия, свойствата и приложенията на прости вещества метали и неметали и техните съединения и структура на ПС и закономерности в нея по интересен, забавен и иновативен начин. След актуализацията направена в началото на часа, чрез видео урок, припомнихме най-важните неща – състава и строежа на веществата; Какво е атом, молекула, йон? Как да съставяме химични формули и уравнения? Научихме се да прилагаме ПЗ и да използваме ПС, за да съставяме химични формули на прости и сложни вещества и да ги наименуваме; знаем как да определяме валентност на ХЕ в химични съединения; съставяхме химични формули на бинарни съединения възоснова на модели на молекули и валентности на елементи; изчислявахме Ar и Mr; научихме се да записваме химични уравнения и да различаваме химични реакции. Доста забавно и завладяващо бе изучаването на металите от алкаллната група, неметалите от халогенната група и тените съединения. Усвоихме, чрез химичния експеримент интересни свойства на веществата. Знаейки да работим с ПС, определяхме строежа на атомите на всеки химичен елемнет, съставяхме визитна картичка за всеки от тях. Всичко изучено от Химията в 7 клас ще покажем чрез компютърна играта “Стани богат“ на знания по Химия. „Стани богат“ е доста забавна за учениците игра. Както те сами знаят да седнеш на стола на богатството е предизвикателство, което не всеки би приел, но моите възпитаници от 7а и 7в клас с удоволствие приеха това предизвикателство.
В дигиталната игра „Стани богат“ участниците имаха право да играят, за да покажат знания, умения и компетентности. Играта имаше 14 въпроса и три жокера, като нивото на трудност се увеличаваше с всеки въпрос. Избрахме ученик от класа с най-богати знания показани през учебната година за водещ на играта. След което запознахме всички ученици с правилата на играта “Стани богат“ включително и жокерите, избрахме и друг ученик от класа, който засичаше времетраенето, защото за всеки въпрос имахме време – 1 минутка. Учениците знаеха, че ключът към успеха е в концентрацията и спокойствието, за да покажат какво са научили. За разлика от знаменитото шоу обаче, отговорите не са обвързани с парични награди, но пък забавлението остава същото. Разделихме се на отбори с капитан на отбора, който бе избран, чрез рулетка на случаен принцип. Капитана, избираше участици от отбора и следеше броя на точките на всички, като след последния участник сподели броя на точките за отбора и на всеки по отделно. Участниците разполагаха с 60 секунди, за да отговорят на въпроса. Имаха на разположение и добре познатите им жокери: „50 на 50“, „обади се на приятел“ и „помощ от публиката“, които можеха да използват в рамките на това време. Ако до 60 сек. не се даде отговор от участника, то участието му в играта приключва, и стола се заема от друг участник от същия отбор. В рамките на 1 час, от всеки отбор можеха да участват до 5 ученика. При достигане на ниво 6 въпрос, участника получаваше поздравления, а при ниво 14 въпрос, приз „Млад химик“. На края на играта обявихме победителя.
Този иновативен урок – годишен преговор ми помогна да провокирам и съдействам за развитието на логическото мислене на учениците, да формирам у учениците система от знания, умения и компетентности.
Македонка Симеонова Попиванова, старши учител по Природни науки, 3 ОУ„Гоце Делчев“, гр. Петрич