Статията показва стъпките и организирането на нововъведение в методиката на преподаване в часовете по английски език. Показани са етапите, целта и резултатите от използването на електронните ресурси в класната стая.
Изучаването на чужд език и най-вече неговата правилна и уместна употреба е от изключително значение за обучаваните. Те трябва да умеят да използват правилните изразни средства, лексика и граматика при конкретна ситуация. Комуникацията не бива да бъде тромава и натоварваща. Материалът в девети клас надгражда и разширява знанията придобити в предишните класове и степени. Именно поради тази причина и в помощ на учениците реших да проведа този педагогически експеримент. Целта на експеримента е чрез електронните ресурси да формирам у учениците трайни знания и умения за използване на тези знания.
Заради бъдещото реализиране на учениците пристъпих към реализирането на експеримента. Концепцията ми за иновативен подход към блока от уроци, свързани с прилагателните имена, се основава върху следната структура:
- Предлагане на цели, задачи и план на действие от учителя:
- преговор и актуализация на знанията за прилагателните имена от 8 клас;
- запознаване на учениците с електронните ресурси, които ще се използват по време на експерименталните часове;
- определяне и самоопределяне на нивото на владеене на езика и избор на художествен текст (книга, статия и др.);
- Осъществяване на самостоятелна учебна дейност, контролирана от Учителя;
- Анализ на резултатите от учебна дейност чрез анкетна карта за самооценка;
- Оценяване на постигнатото по предварително зададени критерии от учителя.
За нуждите на експеримента, реших първо да запозная учениците с целите на експеримента, а именно да усвоят прилагателните имена и конструкциите, в които участват прилагателните имена чрез електронните ресурси. Задачите, които ще бъдат поставяни по време на експеримента и начините по които ще бъде оценяван напредъка им.
Изключително важно е учениците да знаят защо ще бъдат включени в различни групи и защо трябва да работят упражнения в различни електронни платформи. Освен това трябва да се направи и правилен разчет на времето, с което учениците ще разполагат за всяка конкретна задача. Прогресът им се следи от учителя. Хубавото на електронните платформи е, че учителят може да провери дали наистина ученикът е изпълнил поставената задача, колко пъти е правил упражнението, за да стигне до вярното решение на задачата, платформите дори позволяват на учителя да видят в колко часа ученикът е работил върху поставените задачи.
От друга страна, учениците харесват новите и различни начини за проверка на знанията им. Те нямат нищо против да си напишат домашната през телефона или компютъра вместо по традиционния начин. Хубавото за тях е, че ако объркат упражнението, платформата им показва, че има грешка и не им дава да продължат към следващото упражнение.
Основните моменти при осъществяването на експеримента могат да бъдат онагледени по следния начин:
Фиг. 1. Етапи при изпълнението на експеримента
Целта на експеримента е да провокирам учениците да натрупат, овладеят и използват знания, които придобиват в училище. Начините – разнообразни и близки до техния мироглед. Резултатът – знаещи и уверени в себе си ученици, които умеят да се изказват на чужд език използвайки правилните изразни средства, лексика и граматика.
Работата по експеримента има и своите положителни страни:
- ученикът сам избира кога да изпълни поставените задачи в рамките на определеното време;
- има възможност сам да стигне до верния отговор чрез поправка и проверка, което води до усъвършенстване на уменията;
- има възможност да стане по-организиран;
- развива увереност при индивидуалните самостоятелни задачи.
В процеса на работа по експеримента учениците развиват и следните знания, умения и компетентности:
Фиг. 2. Знания, умения, компетентности
На ниво знания учениците трябва да умеят да разпознават граматичната категория прилагателно име. Да разпознават качествени прилагателни, словообразувателни и синтактични модели.
При развитието на рецептивните умения учениците трябва да могат разбират значението на прилагателното име в писмени и устни текстове. При продуктивните умения трябва да умеят да избират правилното прилагателно/ степенувано прилагателно и да го включва в изречение. При оценъчните умения учениците участват в разработването на цялостен продукт, отговарящ на определени задължителни изисквания, могат да съпоставят крайния резултат с първоначалния замисъл, обобщават трудностите, през които са преминали, за достигане на резултата.
Компетентностите – чрез комуникативните компетентности се повишават езиковите компетентности на учениците, чрез изграждане на умения за уместно и правилно използване на прилагателните и степенуваните прилагателни имена в писмена и устна реч, усъвършенстват социолингвистичната си компетентност – могат бързо и успешно да се ориентират в конкретна ситуация, подобряват дискурсната компетентност – възприемат и създават цялостен, смислово завършен пълноценен и комуникативен продукт, не на последно място подобряват стратегийната компетентност – справят се с проблемите при общуване, чрез намиране на различни технологични решения и речеви стратегии.
Емоционалните компетентности понижават дефицита при емоционалното общуване, насърчава използването на електронните ресурси за учебни цели, формиране на чувството за бързото и лесно научаване на езика чрез електроните устройства, развива вътрешна необходимост от съзидателна активност, съчетана с отговорност и самостоятелност, увеличава непринудеността и спонтанността при общуване и самоизразяване.
Очакванията ми – в края на експерименталното обучение учениците да са преодолели пропуските си върху прилагателни имена, да са усвоили новите знания и да бъдат по-смели в използването на чуждия език извън рамките на класната стая – се оправдаха в пълна степен. Проведеният експеримент залегна в методиката на преподаването ми и успешно го прилагам и при други класове.
-
Соня Аврамова, старши учител, ПГХВТ „Атанас Ченгелев“, гр. Пещера
sonja_avramova@abv.bg