В статията се представя един по-различен час по математика с ученици от пети клас, реализиран със средствата на информационните технологии по модел на проектно-базирано обучение (ПБО) при изучаване на основните геометрични фигури.
„Да научиш е да откриеш, че нещо е възможно”
F.Perls
Училището и обучението са система, която не може да се изолира от процесите, протичащи и случващи се в обществото. Нарастващата динамика в развитието на научните знания и променящите се условия на външната среда изискват от учителя постоянно обогатяване и обновяване на професионалната подготовка (Веселинов, 2021). Новите условия изискват ново образование и обучение, затова съвременният учител търси нови променливи в преподаването.
Математиката е неделима част от общата грамотност на съвременния човек. Затова тя присъстват в българското образование като предмет от общообразователната подготовка на учениците от I до ХII клас. Акцентът в обучението по предмета е поставен върху придобиването на базисни знания, умения и отношения, свързани с постигане на изискванията за резултатите от обучението и с изграждане на ключови компетентности на ученика.
Проектно-базираното обучение, разгледано в контекста на съвременното образование е научен подход на преподаване, в чийто център са учениците. Специфична негова характеристика е, че се осъществява самостоятелна или групова изследователска дейност (Димитрова, 2021). Чрез този модел учениците се включват в продължително, задълбочено, съвместно учене, обучаване в изследване на въпроси, чрез проучване и сътрудничество, използване на нови технологии, създаване на продукти и споделяне на идеи. Проектно-базираното обучение дава възможност за повишаване мотивацията за учене на учениците и на техния интерес към математиката, откриване необходимостта от знанието и неговото приложение при решаването на конкретни ситуации, развиването на умения за учене, творческо решаване на проблеми, комуникация, сътрудничество, критично мислене, работа в екип.
Когато започна изучаването на информационните технологии (ИТ) като учебна дисциплина от общообразователната подготовка на учениците в V клас, това даде възможност ИТ да се използват като инструмент за подобряване и разширяване на процеса на обучение във връзка с други учебни предмети – например математика.
Пети клас е първият клас на прогимназиалния етап на образование и в този клас продължава изграждането на система от математически знания, умения и компетенции като продължение и разширение на изученото в предходните четири години. Темата „Основни геометрични фигури“ е част от задължителното учебно съдържание по математика в V клас и засяга области на компетентности за фигури и тела, функции и измерване, логически знания, моделиране. Усвояването на знанията за основните геометрични фигури и умението да се чертае са необходими предпоставки за изграждането на цялостната система по геометрия. Важен момент в темата е развитието на геометричните знания от предходните години – лъч, ъгъл, видове ъгли, отсечка, обиколка на многоъгълник, лице на правоъгълник, както и усвояването на новите геометрични понятия – успоредник и трапец, и на умения за намиране лица на фигури.
През последните години наблюдавам отдръпване на учениците от учебния предмет математика, ниска мотивация за учене, както и постепенно формиране на негативно отношение към него. Това наложи конструирането на иновативен модел на обучение, свързан с различни проекти дейности, използвайки средствата на информационните технологии, за постигане крайните цели от обучението по математика върху раздел „Основни геометрични фигури“.
Чрез използване на проектно базирано обучение, ученикът е поставен в активна позиция, осъществява се учене чрез действие, а когато са ангажирани повече сетива усвояването е по-пълно и трайно.
От изложената концептуална идея, произтичат следните концептуални опори:
- Създаване на желание и мотивация на учениците да работят в екип за овладяване на знания и умения за основните геометрични фигури;
- Изграждане на умения за водене на разговор в екипа и доказване на личната теза;
- Осигуряване на условия за изява на всеки ученик, според индивидуалните му особености и потребности;
- Формиране положително отношение към учебния предмет математика;
- Изграждане умение за оценка и самооценка на постигнат резултат.
Целта на апробирания модел на проектно-базирано обучение по математика е да се повишат знанията, уменията и компетентностите на учениците за основните геометрични фигури, както и техните комуникационни умения и умения за работа в екип.
На Фигура 1 съм представила обобщен модел на реализираното от мен проектно-базирано обучение в часовете по математика.
Фигура 1. Обобщен модел на проектно-базирано обучение
За учителя подготовката за всеки образователен проект включва на първо място дефиниране на целите от обучението: учебно-познавателни и социално-личностни. Първите предполагат вземане на решение за формулирането на дидактическите и учебни задачи, които ще бъдат включени за изпълнение от учениците, за да се развиват математическите компетенции, основани на държавните образователни изисквания; предвиждането на конкретно учебно съдържание, което да бъде застъпено и възможните за реализиране междупредметни връзки. Вторите цели са развитие на умения у учениците за работа в екип; стимулиране на персонална инициативност и отговорност; изграждане на собствена позиция и самооценка; укрепване на личната мотивация за познания.
Моделът съдържа няколко урока по математика от темите, които се изучават в раздел „Основни геометрични фигури“. Представят се идейни проекти, разработени със средствата на информационните технологии. Ето един от тях:
Проект: „Танграм – седемте плочки на мъдростта“ – интегриран урок състезание (математика и информационни технологии)
Подготовка: 1 учебен час; реализация: 2 учебни часа; представяне: 1 учебен час
Предварителна подготовка и организация:
Дейности на учениците:
- Учениците се разделят на четири екипа – на случаен принцип;
- Разпределят си ролите в екипа;
- Избрани са ученици, които да потърсят информация за играта „Танграм“, която да представят пред класа.
Дейности на учителя:
- Наблюдава разпределението на ролите и обсъждането в екипите;
- Подготвя билет за рефлексия.
Разработка:
Дейности на учениците:
- Всеки екип чертае танграм със зададени размери върху квадратна мрежа, изрязва отделните фигури и от цветни картони изработва отделните плочки;
- Екипите конструират различни геометрични композиции, образувани от всички елементи на танграма;
- Създават в графичния редактор MS Paint игра-пъзел с конструираната от тях композиция.
Дейности на учителя:
- Подпомага работата на екипите;
- Архивира файловете-пъзели с парола, която учениците, ще трябва да открият;
- Разработва правилата на състезанието;
- Осигурява сертификати за участие и награди за победителите.
Представяне:
Задача – всеки отбор(екип) чрез измерване и изчисления, да открие кода за отключване на играта пъзел, да го подреди и да запази файла с определено име
Дейности на учениците:
- Запознаване с правилата състезанието;
- Разпределят задачите за изпълнение;
- Измерват, изчисляват, подреждат, съхраняват.
Дейности на учителя:
- Анализира;
- Оценява.
Вид на урока: Упражнение и практическа работа
Цел на урока: Да се затвърдят и разширят знанията и уменията на учениците за фигурите правоъгълен триъгълник, успоредник, квадрат, техните елементи и свойства, намиране на лице на изброените фигури
Задачи:
А) Образователни – Учениците:
- да разпознават фигурите правоъгълен триъгълник, успоредник, квадрат;
- да измерват и чертаят геометрични фигури върху квадратна мрежа;
- да намират лице на правоъгълен триъгълник, успоредник, квадрат и лице на фигури, съставени от изучени фигури;
- да работят с графичния редактор MS Paint;
Б) Възпитателни
- развиване на когнитивните качества на учениците – съзнателност, активност, наблюдателност, внимание;
- развиване на умения за планиране и организиране на различни дейности;
- развиване на умения за работа в екип и спазване на срокове;
В) Развиващи
- развиване на компетентности за търсене, систематизиране и работа с информация от различни източници по дадена тема;
- развиване на математическа и дигитална грамотност;
- развиване на качества на мисленето – рационалност, бързина, гъвкавост, критичност.
Вътрешно-предметни връзки: всички уроци
Междупредметни връзки : математика, компютърно моделиране и информационни технологии
Ресурсни материали: материали, подготвени в MS Paint, ресурсен файл за пресмятане на лица на равнинни фигури, калкулатор, чертожни инструменти и др.
Учебна литература: Математика, учебник за 5 клас на издателство Klett с марка Булвест 2000 и автори: Емил Колев, Диана Данова, Мариана Тодорова, Невена Събева-Колева; Информационни технологии, учебник за 5 клас на издателство Klett с марка Анубис и автори Владимир Петров, Зорница Дженкова, Кремена Пенчева, Иванка Зангочева-Бакалова
Ход на урока:
Учениците са обособени на четири групи в компютърния кабинет. Учителят разказва интересни факти за създаването на пъзелите като забавен начин за изучаване на география. Двама ученици разказват интересни факти за играта танграм и заемат местата си в отборите. На екрана, учителят представя правилата на състезанието. Екипите разполагат с чертожни инструменти и един комплект танграм, изработен преди това в часовете за подготовка. Всеки един член на екипа трябва да измери необходимите елементи за намиране лицето на определена фигура от танграма. Ако се получи десетична дроб, да я закръгли с точност до единиците. Полученото число е част от кода за отключване на играта – пъзел, който лидерът на екипа ще трябва да подреди на компютър, а другите членове на екипа да подредят като постер. Победител в състезанието е този отбор, който пръв подреди постера и запази подредения на компютър пъзел под определено име, завършващо с число, което е лицето на получената фигура. Членовете на екипа могат да ползват ресурсен файл за намиране лицето на дадена фигура, или калкулатор, както и да си помагат един на друг. Всички получават сертификат за участие, а победителите по един комплект игра – танграм.
В края на урока учителят анализира и оценява работата на учениците. Те попълват билет за рефлексия:
- Как се чувствате? 2. Постигнахте ли целта? 3. Какво ви помогна? 4. Какво ви попречи? 5. Какво бихте подобрили в груповата работа?
Педагогическият опит се състои в това всеки учител да може да оцени качествено и адекватно, както своя труд, така и постиженията на своите ученици и винаги да търси начини за постигане на по-високи резултати. Затова е необходимо да се преосмисли от методологическа гледна точка как да се стимулират и мотивират учениците за учебна работа, като от обект на въздействие да ги превърнем в активен субект в процеса на обучение, с изявена творческа дейност и отговорност. Разработването на проекти от учениците води до повишаване на тяхната познавателна активност и интерес, което е предпоставка за повишаване равнището на техните знания, умения и компетенции. Проектно-базираното обучение притежава потенциал за създаване на положителни нагласи за учебен труд, а при интегрираните уроци динамиката на настроението се отличава с интензивност по посока позитивни емоции.
-
Веселинов, Д. (2021). Диалогът в образованието (с. 13). – Диалогът в образованието – съвременност и перспективи, Университетско издание „Св. Климент Охридски“, ДИУУ, София.
Витанов, Т., Лозанов, Ч., Дилкина, Л., Джонджорова, И., Тодорова, П., Караджова, Р., (2019). Математика – V клас, „КЛЕТ БЪЛГАРИЯ“.
Витанов, Т., Дилкина, Л., Джонджорова, И., Тодороа, П., Караджова, Р. (2020). Книга за учителя по математика – V клас, „КЛЕТ БЪЛГАРИЯ“.
Димитрова, Н. (2021). Проектно базирано обучение във виртуална образователна среда (с. 138). – Диалогът в образованието – съвременност и перспективи, Университетско издание „Св. Климент Охридски“, ДИУУ, София.
Петров, В., Дженкова, З., Пенчева, К., Зангочева, И. (2019). Информационни технологии – V клас, „КЛЕТ БЪЛГАРИЯ“.
Учебна програма по математика – V клас ООП
-
Вася Емилова Николова, старши учител в СУ „Максим Райкович“, гр. Лясковец
vaemni@abv.bg