Проектно-ориентираното обучение е забавен начин учителя да направи ученето достъпно, а учениците активни и отговорни към процеса на собственото си обучение. То стимулира учителите и учениците да бъдат креативни и иновативни, като мислят за усвояването и прилагането на знания в дългосрочен план, да покажат своите възможности от различен ъгъл, който понякога е много индивидуален. В статията е разгледан модел на приложение на този проект в професионална паралелка „Брокер“, чрез използване и прилагане на знанията по информационни технологии.
Професионалното образование и обучение подготвя учениците за работа и развива уменията им, за да останат работоспособни и да отговарят на нуждите на икономиката на страната ни.
Разработеният от мен модел на обучение се осъществява в следната последователност от взаимно свързани дейности на учителя и учениците, и методи на обучение:
Дейност на учителя:
- Анализ на целите заложени в ДОС на учебното съдържание, учебната програма за съответният клас и възможностите и целесъобразността за използване на ресурсите;
- Възлагане на определени теми за работа и пояснения към тях;
- Задаване на време на изпълнение на проекта;
- Изводи от цялостната работа на учениците, подчертават се постиженията и слабостите.
Методи на обучение:
Изборът на методите на обучение зависи от конкретните цели и особености на изучаваната тема, времето за нейното изучаване, наличната материална база, равнището на подготовката и развитието на учениците от класа, компетентностите на учителя. За достигане на оптимални резултати и ефективна промяна, е необходимо да се балансира между традициите и иновациите в обучението.
За целта, обучението по предложеният модел се реализира, чрез прилагането на следния комплекс от методи на обучение:
- Логически методи на обучение – анализ, синтез, сравнение, съпоставяне, абстрахиране, конкретизиране, обобщение. Прилагат се при изпълнението на модела.
- Наблюдение – съзнателно и целенасочено възприятие на обективната действителност, с цел решаване на някаква задача. Наблюдавайки, учениците се превръщат в активни потребители на учебно съдържание.
- Моделиране – подпомага познавателната дейност и развива различни мисловни процеси. Чрез създаването на модели може да се провери доколко новото знание е затвърдено и осмислено.
- Работа по проект – учениците разработват индивидуално проект по конкретни теми с определена последователност на действия, с доминиране на изследователска, познавателна и творческа дейност.
- Демонстрация – същността е в показа на нагледни средства, придружени с изложение, описание или обяснение – извършено от учителя или учениците. Показът се явява източник на знания за учениците.
- Самостоятелна работа – разглежда се , като вид дейност на учениците, при която те проявяват активност, творчество, инициативност, самостоятелно мислене, без непосредственото участие на учителя, но по негово поръчение в специално определено време; средство за организация и изпълнение от учениците на определена дейност в съответствие с поставените цели.
Контролно-оценъчна част на модела
Контролно-оценъчната част на разработеният модел включва:
- Тест 1 – за входен контрол, има за цел установяване на степента на усвояване на материала от този раздел преди прилагането на иновацията по информационни технологии
- Проект (тест2) – за тематичен контрол, има за цел установяване на степента на усвояване на знанията и уменията на учениците по теми „Тема и шаблон в Word“, след въздействието с предложения модел.
- Степента на развитие на познавателни умения на учениците при изпълнение на проекта.
Работата по проекти дават възможност на учащите се да си поставят цели, да участват в изпълнението им, свързани с планиране, организиране, проучване, оценяване и събиране на информация от различни източници.
Във връзка с това предлагам разгърнат модел на проекта с който учениците трябва да въведат иновацията:
Кратко представяне на учебната програма по информационни технологии за IX клас
Обучението по информационни технологии в IX клас е насочено към овладяване на базисни знания, умения и отношения, свързани с дигиталните компетентности на ученика. Проблемно – ориентирания подход на обучението по информационни технологии развива умения за решаване на реални проблеми чрез избор на подходящи технологии.
Настоящата програма е предназначена за първи гимназиален етап от задължителното обучение по информационни технологии, което започва в VIII клас и завършва в X клас.
Учебното съдържание е представено в следните основни теми:
- Компютърни системи
- Компютърни мрежи и услуги
- Приложни програми
- Работа по проект
Акцентът в IX клас е поставен върху формирането на знания и умения, свързани със съвременните постижения в областта на компютърните системи, компютърните мрежи и услугите, които те предоставят, използването на приложни програми, разработката на проекти с помощта на съвременни информационни и комуникационни технологии.
В тема „Компютърни мрежи и услуги“ учениците се запознават с организацията и структурата на локалните и глобалните компютърни мрежи, споделянето на ресурси, защитата на информация в мрежова среда. Учениците получават знания за някои услуги, предоставяни от компютърните мрежи – достъп до информация, предоставяни от сайтове на правителствени и неправителствени организации, електронна търговия и електронни разплащания.
В тема „Приложни програми“ учениците се запознават с допълнителни възможности на класическите офис технологии за текстообработка и електронни таблици (ЕТ), приложими в бизнеса.
В тема „Работа по проект“ се интегрират усвоените до момента знания и умения по други учебни дисциплини. Надграждат се също формираните умения за работа в екип, както и за представяне и защита на проект. Важен компонент на учебната програма е изграждането на нови елементи от информационната култура на учениците, като се акцентира върху безопасността им в интернет, спазването на етични норми и правила при общуване в интернет общности и дискусионни форуми, спазването на авторски права и др.
Компетентности като очаквани резултати от обучението:
- Подбира и използва подходящи технологични средства за съвместно създаване на план на проекта
- Набелязва ясна, конкретна и съобразена с постановката на проекта цел
- Поставя междинни цели, насочени към постигане на крайната цел, и ги обвързва с междинни резултати
- Разпределя адекватно сроковете за изпълнение на дейности в процеса на планиране на работа по проекта
- Избира технологична платформа за съвместна работа и подпомагане на работата в екип по проекта
- Подбира и прилага за целите на проекта технологични средства за общуване в екипа и извън него
- Избира подходящи технологии за реализация на дейностите по проекта
- Преценява силните и слабите си страни и се ангажира с подходящата за себе си роля в екипа
- Използва правомерно и етично ресурси за целите на проекта
- Идентифицира и използва технологични решения за проследяване на напредъка на проекта и отчитане на изпълнение на отговорностите на членовете на екипа
- Поема отговорности в екипа и ги изпълнява, като документира работата си с подходящи технологии
- Общува адекватно с членовете на екипа и извън него, като ползва разнообразни канали за комуникация
След изпълнение на проектите резултатите на учениците са повишени. Това показва ефективността на проекта по информационни технологии, както и тяхното заявено желание за развитие и по-добро усвояване на специалността.
-
МОН (2016). Учебна програма по Информационни технологии за 9. Клас.
-
Гергана Любомирова Дукова, старши учител в Професионална гимназия по архитектура, строителство и геодезия „Арх. Камен Петков“, гр. Пловдив