С голямо желание използвам съвременно електронно учебно съдържание съобразено с нормативните изисквания и стандарти. Съвременните електронни учебни материали и електронни учебни дейности улесняват усвояването на учебното съдържание. Популяризирането на иновативни технологични практики за използване на съвременно електронно учебно съдържание е изключително необходимо на учителя на 21 век. Професионалното ми усъвършенстване и придобиване на трайни компетентности е основната ми цел за успешно прилагане на съвременните изисквания към образователния процес. За усвояване от второкласниците на знания и умения за частите на речта могат да се използват възможностите на електронните образователни ресурси в съчетание с богат езиков и илюстративен материал, както и атрактивните възможности на мултимедийните презентации, електронните уроци и образователните сайтове при изучаване на частите на речта във втори клас. Разработих система от електронни образователни ресурси, чрез приложението на която да се стимулира овладяването на умения от учениците във втори. клас за усвояване на частите на речта. Идеята на проведеното обучение е да покаже на малките ученици, че българският език и в частност усвояването на частите на речта са важна част от нашия живот. От друга страна, чрез електронни образователни ресурси, основани на взаимодействие и смяна на ролите на обучавания и обучаващия, да се повиши активността на учениците в учебния процес.
Целта е да установя в каква степен резултатите от обучението по български език във втори клас при изучаване на частите на речта се променят и зависят от разширеното използване на сетивни опори за онагледяване на образователната дейност, чрез презентации, аудио уроци, дидактични електронни тренажори и игри.
За усвояване от второкласниците на знания и умения за частите на речта използвам иновационна технология, в която предлагам система от дейности, чрез обучение по планирана методика и използване на възможностите на електронните образователни ресурси в съчетание с богат езиков и илюстративен материал, както и атрактивните възможности на мултимедийните презентации, електронните уроци на издателство Просвета и образователните сайтове Академико и Уча се при изучаване частите на речта. Настоящият модел експлицира ролята на образователната технология, разбирана като система от дейности на преподаване и учене за оптимизация на образователното взаимодействие по български език за втори клас при усвояване на частите на речта и за повишаване на неговата резултатност. Обоснована е методическата целесъобразност на промени в учебното съдържание за текстова свързаност; предложен е модел за усвояване на частите на речта, чрез използване на електронни ресурси.
Ако в обучението по български език във втори клас се приложи иновационен модел, свързан с разширено използване на електронни образователни ресурси за онагледяване на образователната дейност при изучаване на частите на речта, ще се подобри качеството на знанията и уменията Чрез използване на новата технология за усвояване на частите на речта, задачата ми е да научи децата как да учат. Да ги вдъхнови да искат да учат. Да подхранва любознателността, да насърчава удивлението и да възпитава увереност, така че по-късно те да разполагат със средствата, чрез които да намират отговори на многото въпроси.
Визията за съвременния образователен модел за усвояване на частите на речта, чрез електронни образователни ресурси се свързва с търсене на адекватност със съвременната реалност, предполагаща преход на образованието от знание към компетентностен подход в обучението. Технология за усвояване частите в педагогически аспект предполага личностна- ориентираност и зачитане на правата на отделния ученик. В дидактически аспект е ориентирана към формиране и развитие на ключови компетентности. Обучението по български език в начален етап на образование е изключително важно и отговорно за изграждане на базисна научна представа за нашия език. Въпреки, че в тази училищна степен често му се определя само пропедевтичен характер, т.е. поставяне на основите на съответната дейност и компетентност, то има много по-широки и най-вече интелектуално и емоционално значими функции. Изучаването на българския език започва в първи клас и основите, които се полагат, категорично трябва да са надеждни. Това разбиране мотивира и насочи изследователската ми работа към предмета български език и литература.
Идеята ми е да се разработи система от електронни образователни ресурси, чрез приложението на която да се стимулира овладяването на умения от учениците във втори. клас за усвояване на частите на речта.
Програма на технологията за усвояване на частите на речта,
чрез използване на електронни образователни ресурси през учебната 2021/2022 година
№ | Теми | Дейности |
1. | Входяща диагностика | Чрез самостоятелна работа /тест/ се установяват знанията на учениците от втори клас за частите на речта |
2. | Думите като части на речта | Чрез презентация второкласниците натрупват опит да разграничават тези три класа думи. Придобиват знания и практически умения за отделяне на съществителните имена, прилагателните имена и глаголите като части на речта. |
3. | Съществителни
имена |
За тази тема изготвих презентация, чрез която да се допълнят знанията за съществителните имена и развитие на умението за разграничаване на съществителното име от другите части на речта. в които се упражняват правилата за писане на буква й в средата на думата и правилното писане при удвояване на предлозите – в (във) и с (със). |
4. | Род и число на съществителните имена | Основният разграничителен признак по отношение на числото е противопоставянето едно ↔ много, а ориентацията в граматическия род на съществителните имена е с опора на думите един, една, едно. Тези съотнасяния са представени
В образователната платформа „Уча се“. Позабавен начин учениците овладяват умения да определя рода и числото на съществителното име. Изговарят правилно съществителни имена в единствено число, при които в множествено число изпада гласен –ъ, а. |
5. | Съществителни нарицателни и съществителни собствени имена | Овладяване на знания за двата основни вида съществителни имена чрез образователната платформа „Уча се“. Второкласниците разграничават съществителните нарицателни от съществителните собствени имена с помощта на въпросите „Какво е това?“(за съществителните нарицателни имена) и „Кой е?“ (за съществителните собствени имена). Предложих съществителните собствени имена да се разпределят по групи: имена на хора, на животни, на литературни герои, на села, на градове, на държави, на реки и планини. |
6. | Правопис на съществителните собствени имена | Актуализиране на знанията за съществителните собствени имена и за усъвършенстване на уменията да се откриват в потока на речта. В конкретния случай на второкласниците е предложен видеоклип от образователната платформа Академико, в който има изобилие от имена и така се усъвършенстват уменията за писане на съществителните собствени имена с начална главна буква. |
7. | Умалителни съществителни имена | Употребата на умалителните имена в речта е свързана с две основни функции, които се представят в достъпен вид на второкласниците чрез думите „малко“ (умаляване на предмета) и „мило“ (изразяване на чувства – нежност, гальовност). В презентацията в нагледно-образен план е представено новото знание за значението |
8. | Прилагателни имена | Чрез презентация се усъвършенстват уменията на второкласниците да откриват тази част на речта чрез въпросите „Какъв?, Каква?, Какво?, Какви?“. При разработване на темата акцентите са върху усвояване на термина и разширяване на понятието „прилагателни имена“ чрез представянето на различните значения на тази част на речта |
9. | Род и число на прилагателните имена | Чрез образователната платформа Уча се второкласниците по интересен начин усвояват категории род и число на прилагателните имена. Дейността се осъществява чрез серия учебни задачи с постепенно повишаваща се степен на трудност, формират се и умения за определяне на граматическите категории род и число. Включени са и упражнения за съгласуване на прилагателното име по род и число. |
10. | Правопис на прилагателните имена | Чрез видеоурок на издателство“ Просвета“ се затвърдяване на правилата за правопис на гласните и съгласните спрямо прилагателните имена и усъвършенстване на уменията за правописна проверка на гласни и съгласни звукове в прилагателни имена. Включени са езикови задачи да изговарят правилно прилагателни имена в мъжки род, при които в женски и среден род и в множествено число изпада гласен звук ъ. Екипна работа за да се проверят уменията за уместно употребяване на прилагателни имена. |
11. | Глаголи. Число на глаголите | Чрез презентация се обогатяват на знанията за глаголите; усъвършенстване на уменията да се разграничават формите на глаголите за единствено и множествено число |
12. | Изговор и правопис на глаголите | Дейността е свързана с усвояването на две трудни за второкласника книжовни норми при глаголите. В конкретния случай на второкласниците е предложен видеоклип от образователната платформа Академико. Децата ще се упражнят да изговарят и пишат правилно глаголи в първо лице, единствено и множествено число и в трето лице – множествено число, сегашно време. Да употребяват уместно глаголи. Едната книжовна норма се отнася до глаголите с ударение на последната сричка. При тях се получава разлика между изговор и писане – прието е последната сричка да се изговаря редуцирано, но да се пише със съответния широк гласен. Другата книжовна норма е свързана с окончанията за първо лице, множествено число на глаголите от първо и второ спрежение. Правилно е окончанието -м (играя – играем). В случая от значение е противопоставянето с окончанието за първо лице, множествено число на глаголите от трето спрежение, което е -ме (гледам – гледаме). Тази особеност ще я упражним, тъй като под влияние на диалектите в речта много често при тези глаголи неправилно се пренася окончанието на глаголите от трето спрежение . |
13. | Части на речта | Презентацията е обобщителна по отношение на раздела „Думите в речта“, тъй като чрез нея се прави преговор на всичко изучено за трите части на речта – техните видове и граматически особености. От друга страна, в този урок се въвежда терминът „части на речта“. Езиковите задачи, предложени в презентацията, осигуряват екипна работа за разграничаване на изучените части на речта и определяне на техните граматически признаци. |
14. | Самостоятелна работа за изходяща диагностика | Тестово изпитване за установяване на знанията и уменията на учениците от втори клас за частите на речта, след прилагане на технологията за усвояването им, чрез електронни образователни ресурси. |
Вече трета учебна година образователният процес е поставен пред сериозни предизвикателства и се търсят все по-ефективни решения за продължаване на образователния процес. Ако в началото на обучението от разстояние основното предизвикателство беше пренасянето на обучението във виртуални класни стаи, през платформи и приложения, което се случи в рамките на няколко дни само благодарение на добрата организация, ентусиазма и професионализма на всички участници, през миналата учебна година системата трябваше да се научи в движение как да се редува традиционното обучение с обучение чрез използване на електронни ресурси, при това, като се обхванат и учениците в класната стая, и онези, които работят от вкъщи.
С всеки изминал ден все по-ясно се налага изводът, че обучението, в което се използват електронни ресурси може само да подпомага и да поддържа образователния процес. Осъщественото изследване показа положителните тенденции на обучението, чрез използване на електронни образователни ресурси, като по-висока увереност при работа с технологиите, по-голяма автономност и по-силна ангажираност на учениците.
Идеята на комуникативната ориентация на обучението по български език съдържа изискването„ всяко дете достатъчно да овладее различни форми на общуване, чрез които в единство да се проявяват езиковата и комуникативната компетентност (Танкова 2017).
Системата от интерактивни техники и методи включва цялото съдържание, свързано със съществителни имена, прилагателни имена и глагол, което е предвидено в учебната програма за втори клас. За да се установи нивото на знания за частите на речта се проведе тест за входно ниво и след провеждане на дейностите от технологията за усвояване на частите на речта, чрез електронни образователни ресурси се направи тест за изходно ниво. „Самото понятие тест е многозначно – с него обозначаваме проверка, изпитване, проба, изследване, метод в педагогиката и психологията, в медицината, спорта. Разгледан в по-тесен смисъл, тестът е научен метод за изследване на определени качества на личността, който се провежда при спазване на определени условия, има конкретна и научнообоснована цел, създава се според утвърдени изисквания, а резултатите се оценяват числово и се сравняват с предварително създадени норми.“ (Бижков 2007: 41).
Резултатите са представени с таблици, диаграми, хистограми и са статистически обработени. Поради това, че учениците са във втори клас на начален етап оценяването е с качествени оценки, резултатите от тестовете са представени с точки.
След отчитане на резултатите от входния и изходния тест, приложих Критерий на Уилкоксън.
При използване на електронни ресурси за усвояване на частите на речта изследователският фокус е в областта на началното училищно образование, но голяма част от научните резултати се отнасят и към останалите етапи на училищното образование. Изследвани са различни аспекти на феномена “образователни е-ресурси”, свързани не само с изясняване на същността му, но и с класифициране на различните видове е-ресурси и представяне на възможностите и ограниченията на е-ресурсите в обучението. Ключов аспект на изследването е качеството на е-ресурсите и критериите за неговото оценяване, но основният акцент е поставен върху компетентности на учителите от 21-ви век за работа с е-ресурси (Алексиева 2019).
През последните години, с навлизането на цифровите технологии, вече се говори за постмодернизъм в дидактиката. Качеството да предвиждаме от какво ще имаме нужда утре е по- важно от обема на днешните ни знания. Първостепенно значение придобива не толкова зная как да направя нещо, колкото зная къде да намеря определена информация. Колкото и да са различни отделните дидактически модели, те имат една и съща цел – постигане на висока резултатност на учебния процес. Затова е уместно да прилагаме всички успешни практики, използвани през годините, като умело ги съчетаем с изискванията на съвременния живот. Не трябва да забравяме, че общото валидно в еднаква степен за качественото образование както в миналото, така и днес, е формирането на подходяща мотивация за учене. Това означава да подберем такива начини и подходи, с които да стимулираме учебната активност на подрастващите. Какво би мотивирало децата да се захванат с удоволствие с определена задача? Отговорът, разбира се е – като им предложим това, което ги интересува по забавен и увлекателен начин. Така стигаме до мястото на електронните образователни ресурси в процеса на обучението и начините, чрез които можем да я направим възможно най-интересна за децата на 21 век.
Своята роля на преподавател се стремя да сведа предимно до организатор на работния процес, който осигурява педагогическа подкрепа и контрол, като в същото време предоставя на децата широко поле за действие, в което те да развиват способността си за творческа самостоятелна работа. В училище това се отразява от факта, че децата учат по-добре, когато са наясно защо правят дадено упражнение и в какви ситуации то може да им послужи.
Всички са съгласни, че обучението днес е невъзможно без широкото използване на цифровите технологии. Те са не просто средства за по-лесно и атрактивно представяне на дадена информация, а съществена част от цялостната система на обучение, насочена към формиране на умения за усвояване на частите на речта от учениците от втори клас. Съвременното поколение – не само децата, но и техните родители, а също и вече много голяма част от учителите са в интернет пространството. Трябва да потърсим начини с които да дадем възможност на учениците да се изявяват там, да се похвалят с постиженията си пред аудитория, да получат одобрението на семейството и познатите. Такива предимства на цифровите технологии като: достъпност – цените за качествени интернет услуги са постижими за почти всички домакинства, не особено сложно като техническо използване – децата от ранна възраст овладяват боравенето с любимите си електронни играчки, възможност за бързо инсталиране на ново съдържание и изтриване на старото, използване на различни видове дигитални мобилни устройства за постигане на една и съща цел (лаптоп, таблет, смартфон) прави електронните технологии удобни за целите на съвременното образование. Те ни карат да преосмислим съдържанието на думите урок и игра, като ни дават ценна възможност да ги обединим и да постигнем такова преподаване, което да е едновременно пълноценно и увлекателно. Те отварят нови възможности не само за работата в класната стая, което е особено важно за подготовката на учениците. Всичко това ме накара да потърся технология, с която да разчупя рамките на двустранната комуникация между учител и ученици в клас и да предоставя възможност за асинхронна комуникация, чрез използване на електронни образователни ресурси за целите на обучението по български език във втори клас за по- качественото усвояване на частите на речта.
Предимства на технологията за усвояване на частите на речта, чрез електронни образователни ресурси:
- повишаване мотивацията за учене, което да се отрази на повишаването на уменията на учениците;
- технологичните изискванията, които налага модерния свят се отразяват на съвременните образователни тенденции и насочване на интереса към ученето, като процес.
Основното предимство на предложената технология е, че тя мотивира учениците да участват по-активно в процеса на обучение при усвояване на учебния материал.
Чрез използването на електронни- образователни ресурси при усвояване частите на речта във втори клас ученето става забавно, лесно и съчетава в себе си творчески елементи. По този начин се създава възможност за усвояване, затвърдяване и обобщаване на знания, запомняне и възпроизвеждане на информация, чрез смесване на думи и картини, подпомагащи стимулирането на логиката, мисловната дейност и творчеството на малките ученици.
Нашата мисия е чрез използване на електронни образователни ресурси да направим училището на 21 век желана територия за учениците.
-
Алексиева, Л. (2019). Електронни ресурси в обучението в началните класове, С., ИК Рива.
Бижков, Г. (2007). Методология и методи на педагогическо изследване. С.
Програма (2002). Програма за учебно-възпитателната работа в началния курс. С.
Танкова, Р. (2017). Книга за учителя, Просвета – София АД.
-
Цветелина Иванова Таева, старши учител
начален етап, ОУ „Свети Иван Рилски“, с. Балван, общ. Велико Търново
taeva@abv.bg