Статията уточнява въпросите за въвеждането на нови технологии в училищното образование. Компютърните и комуникационни технологии променят педагогическата практика. Обучението чрез интернет е нова и перспективна възможност за разработване на методи за обучение.
През последните години на ХХ век бяхме свидетели на раждането на новата икономика и на началото на информационната ера. Освен че бяха благоприятни за огромния растеж, сливанията и придобиванията на компании, премахването на бариерите в търговията и внезапният напредък на технологиите също така значително увеличиха подвижността на световните пазари. Информационното осигуряване е съществен компонент, както на учебната работа, така и на цялостната дейност на образователните институции. Елемент в информационното осигуряване се явяват и услугите, предоставени от Интернет мрежата. В тази връзка целесъобразното използването на ресурсите на Internet са от първостепенно значение за добро информационно обслужване на преподаватели и обучаеми и отвореност на институциите към света. Училището на информационното общество не само се стреми да предлага знания с ново съдържание, а и да създаде нова организация. Днес учащите нямат ограничения относно достъпа до информация и възможностите за обучение. Излиза се от рамките на традиционните методи, като се поставят основите на глобалното обучение. Разпределената информационна система World Wide Web (WWW) с възможността за мултимедийна реализация на документи предоставя изключителни възможности за подобряване процеса на обучение. В последните години особена актуалност придоби електронното обучение като една от новите, съвременни информационни технологии в образованието. Едно изявление на Cisco Systems от 2001 година гласи: “Електронното обучение предоставя по-бързо учене при намалена цена, увеличен достъп до обучението и ясна отчетност за всички участници в обучителния процес.“ Модерните технологични нововъведения и тяхното широко разпространение правят електронното обучение една открояваща се реалност. Електронното обучение използва силата на Интернет, за да осъществи обучение по всяко време и на всяко място.
Все повече преобладава мнението за необходимостта от предефиниране на целите на българското образование. В националната стратегия и въвеждането на ИКТ в българските училища главната цел е ефективно използване на съвременните информационни и мрежови технологии за повишаване на качеството на образованието, обогатяване на учебното съдържание и въвеждане на иновационните образователни технологии и методи в учебния процес.
Една от основните насоки е обучение с цел иновации. Така се използва въвеждането на иновационните методи в трудовия процес, като се разработват нови продукти и услуги, осигуряващи и гарантиращи по-високо качество на обучението.
Част от целите, свързани с прилагане на иновационните методи и подходи в обучението са:
- Маркиране на цялостната образователна система и подобряване на качеството на образованието така, че всички ученици да бъдат изцяло подготвени за информационно общество, чрез постигане на компютърна и информационна грамотност.
- Развиване на уменията на учители за използване на ИКТ за преподаване.
- Сътрудничество на Европейско ниво в разработването и обмена на иновационни програми и споделяне на добри практики
- Осигуряване на качествена образователна система, основана на добрите традиции на българската образователна система и опита на Европейската общност.
- Българското училищно образование безспорно има своите традиционни достойнства, които следва да бъдат съхранени. Всяка образователна система в известна степен е консервативна, но това не означава да остане неизменно затворена за новото. Динамичният, високотехнологичен и глобализиращ се свят поставя нови предизвикателства, на които образованието трябва да може да отговори. Съхранявайки добрите традиции, то трябва да се развива като гъвкава и адекватна система.
Много от нас използват интернет или „уеб“ (световната мрежа) като източник на информация. В образованието мрежата все повече се използва както като учебен инструмент за подпомагане на официалните програми, така и като средство за предоставяне на програми за онлайн обучение. Какво могат да направят преподавателите, за да гарантират, че потенциалът на мрежата се използва ефективно в подкрепа както на собственото им обучение, така и на това на техните ученици?
Съществуват три вида електронно обучение:
- Онлайн обучение (Online Learning) – Online Learning обикновено се свързва с някакво (учебно) съдържание лесно достъпно чрез компютър. Съдържанието може да е публикувано в Интернет, записано на CD-ROM (или друг подобен носител) или върху диска на компютъра. Online обучение – това е съвременна форма на дистанционното образование, използваща се за организация на общуването между преподавателите и студентите за проверка на знания, получени при изучаването на курса, и компютърни мрежи за общо ползване.
- Web – базирано обучение (Web – based Learning) – Web – базираното обучение може да се опише като обучение, при което World Wide Web се използва като виртуална среда за представяне на учебните материали и/или за осъществяване на учебния процес. Последното означава, че WWW се използва в някой от следните роли : за провеждане на учебно занятие от разстояние; за дискусии по теми от учебното съдържание; за комуникация между студенти и преподаватели и между самите студенти; за провеждане на упражнения; за полагане на тестове; за достъп до допълнителни учебни ресурси и др.
- Дистанционно обучение (Distance Learning) – Дистанционно обучение имаме, когато преподавателят и обучаващите се, са отделени физически и когато технологиите (звук, картина, печатни средства и др.), често пъти в съчетание с директно общуване, се използват за осъществяване на връзка между двете страни.
Интернет е най-голямата глобална мрежа за комуникации и обмен на информация между компютри или огромна мрежа от компютърни мрежи, наричана информационна супермагистрала, един от най-великите продукти на епохата на информацията Световната информационна мрежа (World Wide Web, съкратено Web или WWW) е само част от Интернет, макар и най-популярната и най-масово използваната част. Докато Интернет е съвкупност от физически мрежи (кабели, хардуер), то Web е разпределена информационна структура от структурирани по вътрешна логика хипертекстови документи (страници).
Интернет и Web технологиите променят както редовното, така и дистанционното образование. Възникна т. нар. Web-базирано обучение като нов етап в развитието на компютърното обучение.
Като вид компютърно обучение за Web-базираното обучение важат всички характеристики на компютърното обучение. Дефинициите на различни автори отчитат новите специфични аспекти в това обучение.
Hall определя Web-базираното обучение като предаване на инструкции чрез Web браузер посредством Интернет или интранет.
Според друга дефиниция Web-базираното обучение е иновационен подход, при който компютърното обучение се трансформира в дистанционно обучение посредством Web-технологиите и методологиите.
Neal го дефинира като обучение, при което инструкторът и обучаемите са (поне частично) географски отдалечени и се използва технология за улеснение на учебния процес. Според нея дистанционното обучение не замества традиционното, много от функциите на което трудно могат да се изпълнят от разстояние. Но има редица ситуации, в които дистанционното обучение отговаря на възникнала необходимост. Тя подчертава, че то е интерактивно – в смисъл на отношение между хора (обучаващ и обучаеми), а не просто взаимодействие между човек и компютър. Осъществява се посредством асинхронни и синхронни технологии.
Превъзходството на Web над другите предишни системи и нейното налагане като най-добрата и най-масово използваната технология за достъп до милионите файлове информация в Интернет обяснява и нарастващото ѝ използване за обучение в средното образование, за редовно и дистанционно обучение. Web-базираното обучение има много широк обхват на приложение – освен в училища, колежи, университети, се ползва и в правителствени и военни организации, в бизнес компании, обучаващи компании, а също и за самостоятелно учене през целия живот.
Причините за този успех на Web се крият в следните нейни особености:
- Интерактивни средства за мултимедия. Web предоставя по избор на документи, на потребителя достъп до различни среди и ресурси от цял свят графики, картини, снимки, аудио- и видеозаписи и ги показва на екрана на потребителския персонален компютър.
- Хипертекстови връзки. Те позволяват да се премине от един Web-ресурс към друг просто чрез натискане с бутона на мишката върху маркирана ключова дума или фраза в текущия файл, действаща като електронна препратка.
- Независимост от вида на компютрите в мрежата. Всеки компютър, включен към Интернет, независимо от операционната система (Windows, Macintosh или друг вид) може да чете Web-базирани страници, подготвени най-често чрез езика Hyper TextMark-up Language (съкратено HTML). По-сложни интерактивни програми, подготвени чрез езици като Java, Javascript и др., също са достъпни за всеки компютър, свързан към Web. Така отпада сериозният доскоро проблем за несъвместимостта на различните видове компютри.
- Освен постоянно и бързо осъвременяване на учебния материал, което е присъщо и на досега използваното компютърно обучение, Web дава възможност за бързо публикуване по мрежата на академични курсове.
- Възможност за асинхронно и синхронно дистанционно обучение. Първото позволява комуникации и взаимодействие между отдалечени обучаем и обучаеми, но не в едно и също време. При второто това става в едно и също време.
По отношение на обучаемите то предлага несравнимо по-добри възможности от традиционното за увеличаване на автономията на ученика и за създаване на среда за обучение, която му позволява да учи със собствено темпо, без ограничения за време и място, с възможност за избор на индивидуален път през материала, т.е. да определя собствена стратегия на учене, да поддържа връзка със своя преподавател чрез електронна поща и да участва в дискусии и конференции с него и със своите съученици.
Важна е възможността за обективна (само)оценка на теоретичните познания и практическите умения посредством интерактивни оценяващи програми (тестове и симулации на ситуационни проблеми) с добре развита система за обратна връзка. Обучаемите сами определят собствена стратегия на учене, налагат самодисциплина и мобилизация, затова освен придобиване на знания се възпитават в независимост и самоувереност – качества, много ценни за един професионалист.
По отношение на преподавателите като предимства единодушно се изтъкват възможностите за по-лесно осъвременяване на учебния материал и публикуване на курсове. Други предимства са гъвкавост по време и място за преподаването, удобна комуникация с учениците – като група и индивидуално, удобна колективна разработка и използване на курсове, възможност за многократно използване на създаден курс [Николова, 2000; Цанова, 2000]. Обратно на традиционните аудиторни курсове много важна е възможността за автоматизирано оценяване на знанията и практическите умения.
В първоначалната еуфория рядко се споменаваха недостатъците на Web-базираното обучение. Най-често дистанционното обучение е асинхронно, т.е. предаването на знанията и приемането им от обучаваните не става в едно и също време. Това, от една страна, е предимство, но изисква по-строг самоконтрол и самодисциплина от страна на обучаваните.
Натрупването и осмислянето на опита открои и други недостатъци за обучаемите: необходимост от допълнително обучение за работа с компютър /Интернет; зависимост от техническите параметри на мрежата, качеството на информацията в Интернет не е гарантирано.
По отношение на преподавателите същият автор изтъква следните важни недостатъци: необходимост от допълнително обучение за работа с компютър /Интернет; все още не са решени проблемите с авторските права на електронните учебни материали; сложност на създаването на електронен /Web-базиран курс, времеемко преподаване, не всички педагогически подходи могат да се реализират в електронна /Интернет среда. Проблемното обучение, при което учениците едновременно учат теорията и нейното приложение в екстремни ситуации, е актуално, значимо и масово прилагано за професионалното израстване на обучаемите.
Обединяването на предимствата, които поотделно имат проблемното и Web-базираното обучение над традиционното обучение, води до реализиране на нов модел на обучение проблемно-ориентирано по съдържание и Web-базирано по форма редовно и дистанционно обучение, интегриращо теоретичният материал с различни екстремни ситуации и формиращо умения за самостоятелно, продължаващо цял живот учене и професионално израстване.
Математиката като фундаментална дисциплина, е подходяща и посредством разработваните симулации на екстремни случаи подготвя почвата за въвеждането на проблемно-ориентирано обучение в рамките на традиционния дисциплинарно-базиран учебен план.
Новият модел на обучение е полезен за интегриране и на много теоретични дисциплини и повишаване качеството на обучение. За осъществяването му обаче се изискват координираните усилия и на ръководствата на учебните звена.
- Николова, И. (2000). Проектиране и реализации на WWW – базирано обучение; Методологически средства.
Наумов, В.Г., Кунев, Г. В., Иванова, Г.И. (1999). Мултимедия и дистанционно обучение. Регионален център за дистанционно обучение, гр. Варна.
Павлов, Д.(2003). Образователни информационни технологии. Университетски курс, МЗ, ИК Даниела Убенова.
Павлов, П. & Атанасова, М.(2001) Образователни технологии и стратегии на учене.
Георгиева, М. (2001). Мултимедия и интернет – перспективи и проблеми. В: Стратегии на образователната и научна политика, С.
Карастанева, Н.С., С. А. Рашкова (2003). Мотивационни аспекти на дистанционното обучение. В: Педагогика, № 6.
- Красимира Николаева Дамянова, СУ „Проф. д-р Асен Златаров“, гр. Първомай