В процес на изграждане на езикови умения при изучаване на френски език и изхождайки от семиологичната специфика на рекламните съобщения, учителят по френски език може да интегрира рекламното послание в часовете по френски език. Този обикновен и сложен обект на изследване предлага възможности, както и много и разнообразни педагогически дейности. Те представляват пътища за анализ, произтичащ от серия експерименти в клас, базирани на писмени рекламни послания и аудиовизуални материали.
Рекламата предлага специфична комбинация от езикови знаци и изображения, както различни, така и неразделни, които допринасят за спецификата на изображението с текст. Кои изображения да използваме и какво съдържание може да се преподава в час с изображения? С други думи, какъв ресурс да използваме и какъв тип реклама? Може да се каже, че всички или почти всички реклами могат да бъдат използвани педагогически в уроците по френски език, защото винаги има уместно изследване, което да направим относно рекламното съобщение, независимо от привидната му простота. Няколко са възможните оси на анализ и коментар, преминаващ от очевидното към това, което е латентно в рекламното изображение-текст:
На иконографско ниво:
– непосредствените съставки на рекламното изображение („замразена картина“)
– значението и символиката на иконографските знаци (линии, цветове, лого)
– разлагането на сцената (преден план, фон, ъгли на камерата)
– схемата за комуникация (отношението между представените герои и връзката с потребителя: идентификация, представяне, участие…)
– културното измерение и представяне (местни елементи и тяхното значение)
На текстово ниво:
– идентификацията на частите на рекламата (име на марка, слоган, аргумент)
– значението на думите в рекламния текст (обозначение, конотация на думите, лексикални и семантични полета)
– реторическото измерение на речта (метафори и фигури на речта)
– функциите на езика (поетическото измерение, лиризъм и др.).
– анализ на имплицитната реч (подразбраната, изказаната, неизказаната, предполагаемата)
– аргументативната структура на съобщението (логически последователности и аргументи за продажба)
Въпреки това, за да се оптимизира интересът на тези линии на анализ и ползата от проучването с обучаемите, препоръчително е да се помисли за използването на реклама в позоваване на два основни принципа, които трябва да се вземат предвид:
- Спецификата на избрания ресурс/документ във връзка с предвидената дейност: да се адаптира дейността към ресурса (например да избягваме да работим върху разбиране пред аудио-визуален документ).
- Предвидената образователна цел във връзка със съдържанието на избрания документ: да променяме целта на задачата според ресурса (напр. развиване на слушане с разбиране от аудио-визуална реклама и устно изказване от плакат).
Тези два принципа позволяват да се оптимизира използването на рекламни послания. По отношение на съдържанието трябва да се отбележи, че изборът на печатни материали или видео трябва да се ръководи от прагматични съображения, като се изберат мотивиращи теми, т.е. съответстващи на центровете на интереси на обучаемите (семейство, приятелство, предизвикателство, спорт, музика, партита…). Накратко, препоръчително е да се избере документ, чието съдържание може да привлече вниманието на учащите, като същевременно отваря възможности за лично интерпретиране (изиграване на сцената или завършване на историята, очертана от рекламата).
Преди часа учителят може да обясни естеството и целта на задачата, да помоли обучаемите да се подготвят, индивидуално или в групи, малък файл по избраната тема (например играта и спортното предизвикателство от реклама за спортни обувки). Тази документална изследователска работа може да бъде придружена от търсене в речник, като учениците подготвят списък с всички думи върху спорта, футбола или тялото например. Разбира се, те трябва да бъдат запознати с правилното използване на речници, чиято структура може да доведе до курс по лексикални и семантични полета, така че да овладеят инструментите за работа, които имат на свое разположение.
По време на час учителят трябва да гарантира, че учениците вземат активно участие в организацията и последователността на дейностите. Това е възможно, като внимаваме да обясним добре стъпките на анализа: („Ще започнем с това… След това ще наблюдаваме това… Накрая, ще видим…. „). Също така е подходящо работата да се разпредели между балансирани групи в класа. Можем да създадем работни групи за ограничено време по определении теми и с точни указания за проучване и анализ на следните показатели:
– форми и цветове (идентификация и значение);
– герои и поведение (връзка и сценарий);
– думи и реч (думи и тяхното значение).
След като времето за анализа изтече, е необходимо да се пристъпи към обобщаването на резултати, с отбелязване на показателите на дъската. Тези резултати ще бъдат обсъдени подробно под ръководството на учителя, който ще оживи дебата, като опита систематично свързване на коментарите с целта на документа (т.е. търговски материал, използващ специфични начини на убеждаване). Последната част от часа може да бъде посветен на оценяването на ефективността на анализираното съобщение („Искаме ли да купим продукта и защо ? „).
След часа тази критична дискусия може да доведе до индивидуално писмено изразяване (препоръчително последващо действие) като продължение на устното изразяване в клас. Възможно е също да се обмисли с по-напреднали учениции пренаписване на рекламното послание в посока на неговото подобряване.
Друга разширителна дейност може да бъде събирането на реклами еквиваленти или подобни реклами на конкурентни марки. Тук изследванията в интернет могат да бъдат от помощ, тъй като различните версии на рекламния текст са често на разположение на локализирания сайт на въпросната марка.
В тази дейност учениците трябва да могат поне да различават следните елементи в края на обучение, използващо медийната реклама:
– името на продукта и/или марката (изследване на вътрешната структура, обикновено неизменна от едно съобщение до друго);
– слоганът с фразата на привличане. Ако училището разполага с необходимото оборудване за ретуширане на изображения (компютър, скенер и софтуер за редактиране като PhotoShop), учениците могат дори да се забавляват, манипулирайки елементите на изображението-текст, за да се провери валидността на поставените хипотези относно значението на рекламното представяне.
Ето и серия от стандартни въпроси, върху които да се работи по различни аспекти на рекламното изображение-текст. Въпросите са представени в прогресия, която трябва да бъде спазвана. Описанието на изображенията и отговорите на учениците трябва да се изразят по възможност на френски.
- Описване и анализиране на рекламното изображение-текст: визуално разбиране.
Това е реклама за ……….
Името на марката/продукта може да се намери….
На преден/заден план виждаме…
В центъра на изображението виждаме…
Вдясно/вляво/отдолу на изображението виждам….
Това, което е поразително в това изображение е…
- Изразяване на собствено мнение за изображението-текст: разбиране и устно изразяване.
Каква е централната тема на рекламата? (любов, приятелство, семейство, щастие, напредък, представяне и т.н.)
Какъв е „двигателят“ на съобщението? (продуктът, топ моделът, рамката, цветът, историята…)
Каква е логиката на съобщението? (суперлативна оценка, сравнение на продукти, емпирична демонстрация на качества и др.)
Какъв ефект има върху мен? (положителен, отрицателен, стресиращ, забавен, възнаграждаващ и т.н.)
Каква полза има за комуникацията? (информативна, артистична, забавна, кара те да мислиш…)
- Да направим предположения и коментир: писмено и/или устно изразяване.
Към кого е насочена тази реклама? (Възрастни, бизнесмени, всички потребители, към определена клиентела, към определена социална класа)
Какво цели тя? (да накара да искате нещо; насърчаване на покупката; манипулира потребителя; убедете се в качестватана продукта)
На какви културни елементи се позовава? (значими жестове, дрехи, думи, нагласи, културно белязани ситуации)
В края на този иконографски анализ може да започне дебат върху ефекта, произведен от изображението-текст върху обучаемите, които ще трябва да обосноват своето впечатление и мнения. От само себе си се разбира, че този тип дебат, ако се проведе добре от учителя, позволява на обучаемите да бъдат запознати по конкретен начин с деликатни, но възнаграждаващи въпроси на търговската комуникация и междукултурност.
Рекламата предлага множество образователни възможности, които могат да обхванат всички умения и да се адаптират към различни преподавателски практики. Текстът, който придружава рекламното изображение, често е отражение на езика, какъвто се говори от младите хора или поне този, към който те са чувствителни. Във всеки случай рекламата предлага материал в крак с времето си и поражда преподавателски практики, които са противоположни на академичност, разрешаваща всякакви експерименти и иновативни практики.
- Цветанка Крумова Ташкова, главен учител по френски език, ГПЧЕ „Симеон Радев“, гр. Перник