Статия разглежда организацията и резултатите от приложение на технологията за преодоляване на навици, водещи до най- често срещани правописни грешки при учениците от пети клас, чрез водене на личен дневник. Представени са резултатите от проведеното в началото и в края на учебната година тестиране, както и резултатите по изготвените критерии и показатели за оценка на знанията и уменията на учениците при водене на личен дневник: съставяне на текст по зададена тема; за спазване на езиковите норми при съставяне на текст по зададена тема; за смислово синхронизиране на изработения текст със зададената тема и за логическо свързване на частите на текста по зададената тема. Изследването, което е проведено показва, че воденето на личен дневник е подходящ метод за преодоляване на навиците, водещи до най-често срещаните правописни грешки.
Изграждането на правописната грамотност се осъществява най-вече в началния етап, но продължава и в последствие в образователния процес Важен акцент в процеса на обучението е правилното организиране на ограмотяването и се търсят затрудненията в усвояването на правописните норми.
Поради тази причина целта на учебната дейност по български език е свързана с обучението по писане, за да бъде привлекателна за петокласниците, а интересите им към този вид обучение е нужно да се превърнат в трайна и целенасочена познавателна дейност.
Главният мотив за учене при ученика е интересът му към знанието. Без да има положителни подбуди за учене педагогът не може да предизвика при обучението активна умствена дейност. А активната умствена дейност е свързана с емоционалните преживявания на учениците. Тя се придружава от интелектуална любознателност, напрежение, радост или откриване на нови неща.
Активизирането на учениците от пети клас и повишаването на ефективността при ученето им зависи до голяма степен от приложението на различни техники при обучението. Затова и умелият методически подход на учителя при всеки урок е съществена предпоставка.
Използването на технология за овладяването на компетентности за писане от петокласниците е свързана с обучението за правописните норми. Нужно е да бъде привлекателна, за да може интересите им към този вид обучение да се превърнат в трайна и целенасочена познавателна дейност.
- Методи и организация на изследването
Целта на модела на обучението е приложението на иновативните методи на обучение за преодоляване на навици, водещи до най-често срещани правописни грешки, чрез водене на личен дневник (5 клас, български език и литература).
Задачи на модела на обучението са:
- Да се проведе тест входно ниво за установяване знанията и уменията на учениците за най- често срещаните правописни грешки;
- Да се представи иновативен модел за работа за преодоляване на навици, водещи до най-често срещани правописни грешки;
- Да се подберат адекватни изследователски методи и инструментариум, с които да се изследва ефекта от модела;
- Да се проведе тест изходно ниво за установяването на знанията и уменията преодоляване на най-често срещаните правописни грешки;
- Да се обобщят резултатите от проведеното изследване;
- Да се анализират и интерпретират на резултатите;
- Да се изведат изводи според получените резултати.
Обект на изследването е процесът на водене на личен дневник на грешките при обучение по български език и литература в 5 клас.
Обхват на изследването – 24 ученици.
Предмет на изследването е степента на усвоени знания, умения и отношения (компетентности) за преодоляване на навици, водещи до най-често срещани правописни грешки, чрез водене на личен дневник.
През учебната 2021/2022 година учениците от 5 клас на ОУ“ Св. Св. Кирил и Методий“, гр. Самоков водят личен дневник, чрез който изразяват личната си позиция по различни житейски проблеми и подбират подходящи аргументи за това. По този начин се цели да композират текст описание, чрез който да подобрят своята наблюдателност и разкрият основните характеристики на изобразявания предмет. Описанието може да бъде портретно, пейзажно, а обектът на описание-човек или негово емоционално състояние. Текст повествование, чрез който да представят събитие, което се случва в определен период от време, действията да бъдат логически свързани помежду си, а гледаната точка различна-разказът може да се води от първо или от трето лице. Да използват подходящи за ситуацията на общуване езикови средства. и текст разсъждение, в който да се научат да формулират теза-мисъл, която трябва да се докаже, обосновка на тезата и обобщение. Да умеят да оформят и да редактират писмения си текст съобразно изискванията за писмено общуване: правопис, пунктуация, графично оформяне.
Към личните дневници учениците добавят различни графични изображения, които илюстрират основни моменти от текста. Чрез рисунките имат възможност да развият своите художествения умения , да покажат своите емоции, своя начин за разбиране на света и креативно мислене.
Темите, върху които учениците пишат са:
- Обърнете се към дневника като към ваш нов приятел и му споделете начина, по който се чувствате в началото на 5-ти клас
- Опишете вашия любим сезон
- Как се чувствахте през зимата, когато учихме у дома?
- Трябва ли хората да спрат да ползват фейсбук? Да/Не и защо?
- Кой е моят домашен любимец? Има ли хора, които не обичат животните?
- Моите мечти
- Писмо до дядо Коледа
- Какво за мен е книгата? Защо обичам да чета?
- Какви са вашите цели?
- Ако имах шапка невидимка….
- Какво е отношението ви към училището?
- Ако бях директор ……
- Как пети клас ме промени
Водене на личен дневник чрез поставяне на теми свързани с житейски въпроси периода ноември 2021 – април 2022 г.
Критерии и показатели за оценка на знанията и уменията на учениците при водене на личен дневник
Критерии | Показатели | ||
Слабо | Добро | Отлично | |
1. Умение за съставяне на текст по зададена тема | |||
2. Умение за спазване на езиковите норми при съставяне на текст по зададена тема | |||
3. Умение за смислово синхронизиране на изработения текст със зададената тема | |||
4. Умение за логическо свързване на частите на текста по зададената тема |
- Анализ на резултатите от проведеното изследване
- Резултати от тест № 1 входно ниво.
Графика 1. Резултати от тест № 1 входно ниво
Резултатите показват, че преобладават най- много ученици с оценка много добър 5 – 33 %, като това са 30% от момичетата и 26% от момчетата. Едва 13% от петокласниците са получили отлична оценка. Няма ученици с оценка Слаб 2.
Ученици могат да определят вида на текста, глаголните времена и числителните имена в текста. А 79% познават значението на синонимния израз и наречията. 29% от петокласниците срещат трудности и не познават/ наставките като части от морфемния анализ на думата. Познават главните части в изречението. 63% разпознават глагола в изречението, докато 37% срещат трудности. Едва 46% от учениците познават правилата за правопис и пунктуационните правила. Учениците не познават правилата за членуване.
Учениците умеят да определят глаголните времена в текста и да определят правописа на числителните имена. Разпознават правописните грешки в изречение, но срещат затруднения при откриване на правописни грешки в дума. A 37% не умеят да определят преносното значение на глагола. Всички ученици умеят да правят синтактичен разбор на изречение.
29% от петокласниците не умеят да откриват наречията в текст, а 37% в изречение. Около 50% не умеят да разпознават допуснатите пунктуационни грешки. При задачите свързани с приложението на знанията и уменията по български език, учениците са срещнали най- много трудности. Едва 12% показват отлични умения да определят частите на речта и техните граматически признаци- род, число, членуване, лице, време.
Петокласниците срещат трудности и не умеят да отговарят на въпрос като съставят писмен текст, а също така не умеят да определят правилния определителен член в текст.
2.2 Резултати от личния дневник на грешките
По отношение на умението да съставят текст по зададена тема при стартиране на технологията чрез личен дневник по темата „ Трябва ли хората да спрат да ползват фейсбук?“ 42% от тях се справиха слабо, 40% добро, а 13% отлично. При втората тема „Кой е моят любим годишен сезон“ 50% добро а 16% отлично. За третата тема „Моите мечти“ 59% добро, а 8% отлично. Резултатите от четвъртата тема „Писмо до дядо Коледа“ са 42% добро, а 4% отлично. За петата тема „Какви са вашите цели?“ резултатите са 42% добро, а 50% отлично. При шестата тема „Какво е отношението ви към училището?“ резултатите са идентични, но при седмата „Ако бях директор…?“ 33% добро, а 59% отлично.
Учениците имат изградени умения в края на учебната година за съставяне текст по зададена тема.
Учениците имат изградени умения за спазване на езиковите норми при съставяне на текст по зададена тема. При първа и втора тема при 50 % от петокласниците няма изградени умения за спазване на езиковите норми при съставяне на текст. При 37% от учениците резултатите са добро, а при 13% отлично. Постепенно учениците показват, че усвояват нужните умения за спазване на езиковите норми и при трета и четвърта тема резултатите се покачват до 50% добро, При последните теми 50% от изследваните петокласници показват отлични резултати.
Учениците при започване работата с водене на дневник 33% от тях показват слаби резултати по отношение на смислово синхронизиране на изработения текст. В началните теми добро варира от 50% до 54%, а отлично от 13% до 29 %. При последните теми учениците показват по-високи резултати спрямо първоначалните и 50% от тях са се представи, а добро 29 %.
50% от учениците при първите текстове показват , че все още не умеят точно и ясно логически да свързват частите на текста по темата. В края на учебната година над 50% от петокласниците са изградили умението за логическо свързване и ясно изразяване на позиция в писмен текст.
Творческото писане , което излиза извън рамките на общоприетия час, помага на учениците да се отпуснат чисто психически, да бъдат спокойни и настроени позитивно, което до голяма степен помага на въображението да селектира картини и образи, подходящи за поставената тема. В началото идеята за собствен дневник се приема със смесени чувства-от една страна още едно досадно задължение, от друга интерес и любопитство. По-старателните ученици веднага оцветяват, украсяват началните си страни, останалите се задействат по-бавно, но в процеса на работа всички започват да изпитват позитивни чувства, щом започва работа по дневниците. Децата приемат тази творческа дейност като бягство от задължителната работата ,без да осъзнават колко ползотворна се оказва тя. Те имат свободата да избират формата, лексиката и вида текст, а заедно проверяват правописа на някои съчинения. Не на последно място се съревновават, имат желание да поправят допуснатите грешки, да покажат на всички напредък. Периодично учителят проверява съчиненията, като отбелязва правописните пропуски, обсъжда с ученика и предлага начини за тяхното преодоляване.
Работата по правописа често надхвърля страниците на самия дневник, надхвърля определените минути за работа, кара учениците да се замислят, да продължат самостоятелната си работа у дома. В същото време учителят запазва в тайна онези лични текстове, които разкриват крехката психика на някои учениците или тяхната ранимост, за да се запази смисъла на воденето на такъв дневник.
През целият процес на писане, от началото на учебната година, с прекъсване през периода на обучение в ОРЕС, до края на учебната година, учениците постепенно придобиха умения за създаване на кратки текстове, в които спазвайки определени композиционни изисквания да подредят правилно мислите си по дадена тема.
3. Резултати от тест № 2 изходно ниво
Графика 2. Резултати от тест № 2 изходно ниво
Резултатите показват, че в края на учебната година петокласниците са повишили своя успех. Преобладават оценки много добър 5 и отличен 6. Само 12% са получили оценка Среден 3.
Отлични знания петокласниците притежават по отношение определяне предмета на общуване в текста. Познават структурата на текста и видовете текст. Знаят значението на съществителното име и сродните думи. Едва 18% от учениците са показали отлични знания по отношение на морфемния състав на думата и определяне на сложните думи. Само 21% не знаят какво е омоним контекстов синоним и местоимение.
Едва 8% от петокласниците познават всички глаголни времена, 33% все още не показват нужните знания по отношение на глаголните времена. 50% знаят какво е минало деятелно причастие, а 42% притежават отлични знания по отношение частите на изречението и тяхното определяне.
Учениците показват отлични умения за формулиране предмета на общуване в текст, умението да правят връзка на информацията в текста, умението да определят подтемите и абзаците в текста, както и определяне вида на текста при трансформиране. Петокласниците умеят да откриват сродните думи на съществително име в текст.
50% от учениците умеят да определят морфемния състав на думата, както и сложните думи в текста, както и да разпознават деятелните причастия в текст. Умеят да тълкуват смисъла на изречение в текст. А над 79% притежават нужните умения да определят речниковото и граматичното значение на омонимите и да разпознават контекстов синоним в текст. Отлични умения за определяне граматичните признаци на местоименията притежават 64% от изследваните ученици. 50% от учениците умеят да правят синтактичен разбор на изречение и да определят частите на речта, чрез които е изразено определението в изречението.
33% от петокласниците все още не умеят да разпознават основното глаголно време в текст и да дават примери за глаголи от различните спрежения.
Целта на образователния процес по български език за усвояване на правописните норми е с акцент учениците да се научат да използват писмената реч за задоволяване на повече и на различни цели, като същевременно да осъзнаят и комуникативната функция на писането.
Колкото е възможно по-често учениците е необходимо да бъдат насърчавани да избират самите те това, което ще съставлява техните упражнения усвояване на правописните правила писане, така както им диктуват собствените им желания и нужди.
Личният дневник им помогна да преодолеят стреса, да освободят мислите и чувствата, да дефинират: тъга, отхвърляне, гняв, страх, болка, обич, вдъхновение, признателност, уважение. Чрез личните дневници учениците формират различно отношение към писменото слово. То става близко, забавно, различно, харесва им да споделят, да бъдат критични, да редактират и осъзнават вредни навици , усвоени при писане.
-
Иванов, И. (2006). Педагогическа диагностика, УИ Еп. Константин Преславски, Шумен.
Кръстева, А. Иновационни стратегии в образованието в България, ВТУ „Св. Св. Кирил и Методий“.
-
Мариела Василева Павлова, ОУ „Св. Св. Кирил и Методий“, гр. Самоков
mariela22@abv.bg