В настоящата статия са представени възможностите за усвояване на епически и драматургични произведения в електронна среда, засилване на интереса към художествената словесност и развитие на социокултурните, литературните и комуникативни компетентности на учениците в 8. клас. Направен е преглед на основните функционалности на ресурсите и инструментите на облачната платформа Google Workspace for Education Fundamentals, използвани в апробирането на технологията.
В съвременното обучение все повече нараства нуждата от приложението на дигиталните технологии с цел да се повиши качеството и ефективността на учебния процес. Дигитализирането на уроците, в конкретност по литература, е съвременен иновативен инструмент, даващ по-голяма свобода и възможности както за учителя, така и за учениците му. Обучителната дейност, осъществявана чрез засиленото използване на електронни средства, е начин обучаващият да изяви в най-висока степен своите професионални умения и максимално да реализира заложените в Учебната програма социокултурни, литературни и комуникативни компетентности.
Дигиталната компетентност е ключова компетентност в обучението по литература, затова изучаването на художествените творби е необходимо да бъде осъществявано чрез средствата на електронните технологии. Този аспект дава основание да се отбележи, че ученето по този начин може да бъде по-лесно и забавно, по-интересно и успешно чрез използването на разнообразни електронни продукти, осигуряващи прилагането на съвременни интерактивни методи и техники в учебния процес, а обучаващият с лекота да ангажира вниманието на днешното динамично и технологично поколение.
Дигиталните технологии, включени в учебната дейност по литература, в концептуален план по-конкретно дават на учителя следните възможности:
- да преподава предвиденото от програмата учебно съдържание, като активизира различни рецептори на учениците и по този начин да оптимизира възприемането и осмислянето на информацията;
- да актуализира своевременно и в желан обем информация, изучавана в предишни часове;
- да затвърдява знания и умения, при овладяването на които учениците срещат трудности;
- да олекотява осмислянето на учебното съдържание чрез акцентиране на отделни елементи от урока, като използва всички инструменти, които предоставя софтуерният продукт;
- да онагледява учебния материал чрез визуални и звукови средства;
- да въвежда по своя преценка допълнителна информация по всяка тема от включеното в учебниците съдържание;
- да осъществява ефективни междупредметни връзки;
- да повишава качеството на проверката и оценката на знанията и уменията, овладени от учениците, чрез използване на мултимедийно представени задачи с разнообразен формат;
- да поставя индивидуални задачи на всеки ученик, да си разменя бележки и съобщения с учениците
- много други активности (Кръстева 2017: 7).
Концепцията на технологията за усвояване на литературни произведения в електронна среда е да се приложат на практика дидактическите принципи нагледност, активност, научност и достъпност, а чрез тях да се повишат постиженията на учениците по литература по отношение на знания, умения и компетентности.
Разбира се, работата в електронна среда не трябва да е самоцелна, а да е съчетана с традиционните средства на обучение.
Обучението по литература в 8. клас разширява и допълва овладените знания и придобитите умения в прогимназиалния етап, свързани с различни културни епохи и с тълкуване на литературен текст съобразно жанровите и културноисторическите му характеристики, както и с изграждането на комуникативните компетентности на учениците.
Очакваните резултати в областта на социокултурните компетентности са свързани с овладяването на знания за светогледните идеи на Античността, Средновековието и Ренесанса като културни епохи, както и със съотнасянето на интерпретирани в текстове от тези епохи ценности и норми, проблеми и конфликти с личния опит на ученика, а също и с познаването на отношенията автор – текст – читател и с умението за оценяване на специфични начини на въздействие в изучените творби.
Очакваните резултати в областта на литературните компетентности са свързани с уменията за тълкуване на различни като културен произход, принадлежност към литературно направление и жанр текстове. Литературните компетентности може да се изграждат на базата на посочените в програмата творби и на други тематично близки текстове по избор на учителя.
Очакваните резултати в областта на комуникативните компетентности са свързани с уменията за създаване и възприемане на реч (есе) както откъм смисловата ѝ, така и откъм действената ѝ страна, а също и с уменията за езиково посредничество и с интерактивните умения на ученика за културно изразяване и творчество, с развиване на неговите изследователските умения и творческо въображение. (Учебна програма по литература за 8. клас).
В учебната програма са предвидени и дейности за придобиване на ключови компетентности, както и междупредметни връзки. Дигиталната компетентност е една от ключовите компетентности, включена с идеята да отговаря на нуждите и интересите на съвременните ученици. Именно това е мотивацията за провеждането на експериментална дейност с представената концепция.
Концепцията на технологията за усвояване на литературни произведения в електронна среда от учениците в 8. клас е апробирана чрез ресурсите и инструментите на облачната платформа Google Workspace for Education Fundamentals.
Платформата се характеризира с достъпност, сигурност, гъвкавост и удобство. Инструментите ѝ насърчават сътрудничество, креативност и критическо мислене. Обучаващият може да дава незабавна обратна връзка и да следи напредъка на учениците си. Помага му да прави това, което може най-добре: да преподава.
За реализиране на целите и задачите на изложената концепция са използвани следните основни приложения на облачната платформа:
Google Classroom
Приложение за организиране на виртуални класни стаи, което улеснява връзката между ученици и учител – както в училище, така и извън него;
Позволява използването на всякакъв вид електронно съдържание. Classroom помага на учителя да създава и събира задачи, без да се налага да губи усилия и хартия за разпечатване. Включва функции, спестяващи време, като възможността да се направи копие на документ в Google за всеки ученик, да се види кой е изпълнил или не е завършил задача и да се предостави директна обратна връзка в реално време. Приложението автоматично създава папки в Диск за всяко задание, клас и ученик, за да е организирано всичко. Всички електронни ресурси, създадени от учителя за класа, могат да се съхраняват и подреждат по теми и да бъдат достъпни по всяко време за учениците. Това дава възможност в учебния процес да се включат ефективно всички ученици, с различно темпо на активност. Друга важна функционалност е включването на родителите във виртуалната стая като настойници, за да следят ежедневно активността и напредъка на своите деца, като получават съобщения на личните си електронни пощи. За целия период на провеждане на експерименталната дейност по представената технология на обучение Classroom е основното работно пространство за съхраняване и проследява на обучителната дейност по литература.
Google Документи
Функционирането на инструмента може да се опише като създаване на „живи“ документи, които дават възможност за колаборация в реално време от различно място. Съхраняват се автоматично без опасност от загуба на информация. Освен основните му функционалности е удобен за излагане от учителя на подбрани електронни ресурси и кратки инструкции по дадена тема и поставените във връзка с нея задачи.
Google Документи е начин да се приложи евристичния и изследователски метод на преподаване, както и да се съчетаят технологиите на проектно ориентираното обучение и на развитие на критическото мислене, важни за усъвършенстване на комуникативните компетентности по литература. За целта в часовете за упражнения често по време на експеримента е използван мултимедиен текстов документ, т.нар. хипердок (hyperdoc). В него на едно място учителят поднася полезни и интересни материали по изучаваната литературна творба, паралелно с това формира работен лист от въпроси и в същото работно пространство учениците представят изпълнението на задачите, след като се запознаят с подбраните ресурси.
Google Презентации
Инструмент, който в уроците по литература може да бъде използван за нови знания, за упражнения или проектна дейност. Неговата функционалност не се ограничава само в представяне на информация под формата на изображения и кратък текст. Google Презентациите са добро средство за създаване на интерактивни упражнения, които да провокират активността и вниманието на учениците. Такъв тип ресурси са нужни за затвърдяване и проверка на постигнатите знания и умения. Превръщат изучаването на литературните творби в интересен и забавен процес. В този вид интерактивни презентации от учениците се изисква да кликнат върху верния отговор, като само тогава могат да се придвижат напред към следващите въпроси. Успешното преминаване през всичките слайдове създава удовлетвореност у обучаваните, а учителят от своя страна проследява степента на усвояване на изучавания материал.
Друг начин за използване на Google Презентации е чрез формирането на работни групи, като на всяка група се поставя определена задача, изискваща събиране и обработване на информация за дадена литературна творба, автор или епоха, представянето ѝ в определен обем и форма според предварително зададени критерии. Екипните проекти са възможност за развитие на социалната и гражданската компетентност на учениците, а самият процес на структуриране на цялостната презентация активира тяхната креативност и творческо мислене, т. е. те са подходящо средство за развитие на комуникативните им умения по литература.
Powtoon
Иновативен инструмент, представляващ уеб-базиран софтуер за анимация, който позволява на потребителите да създават анимирани презентации чрез манипулиране на предварително създадени обекти, импортирани изображения, предоставена музика и създадени от потребителя гласове. Приложението генерира XML файл, който може да се възпроизвежда в онлайн програмата за преглед на Powtoon, да се експортира в YouTube или да се изтегли като MP4 файл.
В часовете по литература учителят може да го използва като инструмент за представяне на сюжета на художествената творба или част от него. Анимираното презентиране на сюжетното действие гарантира по-големия интерес на учениците, улеснява по-задълбоченото възприемане и осмисляне на съдържанието, темата и идеята на повествователния текст. Приложението е подходящо да се използва и от обучаваните за изпълнение на конкретна творческа задача – да преразкажат по свой начин съдържанието на литературна творба под формата на анимация или да представят информация за епохата и автора на изучаваното произведение, а дори да проявят креативност и да изведат по атрактивен начин важни изводи и обобщения по проблем, интерпретиран в художествения текст.
Google Earth
Google Earth е инструмент за създаване на интерактивни проекти. Позволява на учениците да пътуват по света чрез виртуален глобус и да разглеждат сателитни изображения, карти, терен, 3D сгради. Чрез него могат да създават свои собствени обиколки из света и разкази. Приложението е мощен инструмент, чиито функционалности помагат съдържанието на сюжета на една литературна творба да оживее. Увлекателно и нагледно може да се представи биографията на конкретен автор. Всяка виртуална обиколка ангажира вниманието на обучаваните, провокира в часа дискусии и осъществява ефективни междупредметни връзки. Проектите, създадени в приложението, се запазват и могат да се съхраняват като готов ресурс. При провеждане на експерименталната дейност приложението е използвано в часовете за нови знания и за упражнения при изпълнението на изследователски или комуникативни задачи.
Padlet е следващият интерактивен инструмент, който представлява иновативно онлайн табло или стена, на която учениците могат индивидуално или групово да се включват и да изразяват свои мисли и мнение по дадена тема. Това осигурява в часа активността и вниманието на целия клас за изпълнението на определена задача. Върху онлайн стената може да се поставят комуникативни и творчески задачи – за формулиране на теза, извеждане на аргументи, изводи и обобщения във връзка с разглеждан художествен текст. Padlet е подходящ начин за представяне на важна информация по урочната тема или да се дават идеи чрез текст, линк, изображения, видео, отметки и т. н.
В настоящата експериментална технология приложението е използвано много често за поставяне на въпроси по проблем, интерпретиран в изучавана литературна творба, за проверка на рецептивните и продуктивните умения на учениците след запознаване с текста.
Thinglink
Визуализацията на съдържанието на определена тема е полезен метод в обучението по литература. Инструментът е интерактивен медиен редактор за създаване на виртуална обиколка или инфографика, подходящ за излагане на по-голям обем информация бързо и ясно и начин да се покаже връзката между обекти и факти във времето и пространството. Приложението в уроците по литература е средство за онагледяване и олекотяване на процеса на усвояването на знания, свързани с епохата, автора и творбата. Необходим е за учителя и учениците в часовете за нови знания и за упражнения, за да се представя цялата информация, която се събира при изучаването на определена тема. С него имат възможност да използват обикновено или 360 градусово изображение от интернет или от собствен компютър, към което да добавят линкове и информация. Това става с вмъкване на точки (наречени тагове) на изображението, които показват текстове и линкове, даващи повече информация във връзка с изучаваната художествена творба.
Google Forms
Оценяването е другият важен метод за осъществяване на ефективно обучение. Инструментът е начин за бързо и лесно създаване на анкети и тестове с възможност за оценяване. Получената информация чрез формите се събира и обработва автоматично в таблици и графики, така че не е необходимо отделно, ръчно въвеждане на информацията. Обучаващият може да направи бърза диагностика за нивото на усвоеност на определената тема. Но функционалността на приложението не се ограничава само до оценяване на резултатите. Формулярите са възможност за създаване от учителя на ресурси за самоподготовка, за бърз преговор и затвърждаване на знанията. Такъв тип обучително средство отново се структурата под формата на въпроси, като в полето на всеки въпрос учителят зарежда подходящи материали, готови да дадат кратки, точни и ясни знания по определена тема, визуализиращи се при генерирането на грешен отговор. В процеса на използване обучаваният отговаря последователно на поставените въпроси и когато даде грешен отговор, автоматично формулярът го препраща да проследи отново информацията, прикачена от учителя.
Kahoot
Към инструментите за осъществяване на привлекателно обучение по литература и разнообразяване на методите за преговор, обобщение и проверка на знанията и уменията при изучаването на определена художествена творба в часовете може да се използва и електронната платформа Kahoot. Тя предоставя интересни и забавни начини за затвърждаване и ефективно овладяване на учебния материал. Учителят сам създава съдържанието, облика и правилата на обучителната игра. Системата има разнообразни инструменти за работа, а крайният продукт е формирането на секция от тестови задачи. Тестът може да бъде структуриран по няколко начина, което позволява да се включват задачи с избираем отговор, задачи с кратък свободен отговор, както и задачи за творческа дейност. Създаденият ресурс в платформата може да се използва за различни цели – формиране на оценка, обобщаване на информация по конкретен материал, проверка на знанията, подготовка за контролна или класна работа. Играта отключва желание и активност у обучаваните. Увлекателният ѝ харатер е подсилен и от факта, че всеки ученик се включва за участие в нея със свой псевдоним и със свое персонално устройство, а финалът е очакван с нетърпение, тъй като завършва с класиране според постигнатите резултати. Обучителният инструмент развива умения за бързина и точност при използване на усвоената информация, както и усъвършенства комуникативните компетентности.
You Tube
Онлайн услуга, представляваща уеб сайт за видео споделяне, на който потребителите могат да качват, споделят и гледат видеоклипове. В учебната дейност услугата е подходяща за повишаване на ангажираността на учениците с видео. Тя е инструмент за развиване на комуникативните компетентности. Начин е за осъществяване на мултимедийна нагледност, която е един от най-ефективните съвременни дидактически средства, играещи съществена роля в интелектуалната и познавателната дейност на обучаваните. Учителят може да качва свои видеа, в които да предоставя допълнителна информация и инструкции по определена тема. Може да създава плейлисти, в които е подбрал колекция от видеоклипове, свързани с изучавания материал, за да бъдат в помощ при самоподготовка или при изпълнението на конкретна задача. Освен това учениците могат да представят свой проект чрез видео.
Google сайт
Приложението е средство за колаборация и екипна работа. Подходящо е за училищни проекти, които да разгърнат уменията и въображението на учениците. Позволява на учителите и учениците да споделят бързо и лесно ученически работи и онлайн ресурси. Създаването на уеб сайт улеснява комуникацията на учителя с учениците и родителите. Той е иновативен начин за представяне на цялостния процес на обучение по литература в съответния клас, защото има функцията да обединява на едно място всички електронни ресурси, създадени от учителя и учениците по време на обучението. Освен това уеб сайтът може да бъде замислен и организиран в помощ на учениците от всички възрасти, откъдето да черпят полезна информация в областта на художествената литературата.
За целите на представената експериментална дейност е създаден уеб сайт “Литературни пътешествия”. В него са разкрити страници за представяне на проекти по литературни творби, за маршрути, проследяващи по-важните действия на героя в сюжета или по-важни моменти от биографията на автора, за представяне на сюжета на творбата чрез анимации или презентации, страница за публикуване на ученически творби, секция за споделяне на интересни книги за прочит и секция за учебни материали и тестове за упражнения.
Уроците в представената експериментална технология са планирани предварително и обмислени внимателно, за да се осъществи гъвкав и спокоен учебен процес и подходящо да се свържат традиционните средства на обучение с иновативните, описани в концепцията за усвояване на литературни произведения в електронна среда.
Педагогическата дейност на учителя трябва да е в синхрон с нуждите и психо-физически облик на обучаваните. В етапа на юношеската възраст подрастващите обичат динамичността и приключенията. Впечатляват се от новата информация, ако е поднесена увлекателно, в контекста на обичайната им среда на живот и е подбрана в зависимост от възможностите на възрастта им и житейския им опит. За да бъде образователният процес привлекателен и интересен за тях, е необходимо учителят да разнообразява начините на преподаване, като използва за главен стратегически фактор въвеждането на иновативни методи и средства. Облачната платформа Google Workspace for Education Fundamentals е една от възможностите за тази цел на педагогическата практика.