В предложената статия са представени игрови техники в обучението по музика за трети клас, чрез които се усвояват нови знания в образователния процес и се активизират познавателните и артистични възможности у учениците. Необходимостта от налагането на съвременен подход в музикално – естетическото образование е свързана с изискванията на новото време за присъствие на интересни и увлекателни нововъведения. Нужно е по-различно творческо мислене от страна на учителя, чрез което малките ученици биха могли да усвоят както заложеното в учебната програма за трети клас учебно съдържание, така и да се развият в музикално – художествено отношение.
Играта е един от съществените фактори в обучението по музика в начален етап на образование, защото е свързващо звено между знания, умения и компетентности като очаквани резултати. Разнообразните игрови техники биха могли да се наблюдават във всички глобални планирани теми, но най – често се реализират в следните: „ Музика и движение“, „ Музикални жанрове“, „ Авторова и народна музика“ и „ Музиката днес“.
Освен учебната програма играта „ следва“ предварително поставени задачи, които от своя страна я правят дидактическа игра, тъй като е съобразена с основните методически изисквания:
- за възприемане на музика;
- за осъзнаване на музикално – изразните елементи;
- за развитие на музикалните способности;
- активизиране на творческото въображение при осъществяване на видовете музикални дейности;
- за интегративно взаимодействие с предмети от художествения цикъл.
Най – често използваните игрови техники са представени по теми, в които са уточнени основни понятия, методи, дейности и развиващи цели.
Тема: Елементи на нотописа.
Понятия: Тонови имена, ноти.
Игрови техники: Игра „ Пиано“ – Пред дъската се подреждат по височина седем ученици, всеки от които държи в ръцете си картон, наподобяващ клавиш на пианото. Друг ученик застава пред тях и докосва последователно всеки участник в „ пианото“, който изпява височината на съответния тон и прикляква. По предложена мелодия – „Хоро“ – Д. Христов „ клавишите“ изпълняват своите тонове.
Метод: Анализ – осмисля се мястото на всеки тон в звуковисочинно отношение.
Дейност: Възпроизвеждане на песен.
Развиващи цели: Развитие на ладов усет и мелодичен слух.
Тема: Елементи на нотописа.
Понятия: Нотни височини.
Игрови техники: Електронна музикална игра от издателство клет / иззи/:
- Откриване на нотна височина от седем предложени и получаване на пъзел.
2.Откриване мястото на нотна височина и допълването й като сричка в дума и получаване на изречение.
Метод: Съвременни технологии.
Дейност: Височинно отношение на тоновете.
Развиващи цели: Развитие на мелодичен слух.
Тема: Елементи на нотописа.
Понятия: Паузи.
Игрови техники: Игра „ Открий паузата!“
- Свързване на цифри и откриване на знака.
- Оцветяване на „скрити“ полета с определени нотни стойности.
- Подреждане на пъзели по групи.
Метод: Работа с учебна тетрадка или подготвени материали.
Дейност: Дейност, свързана с математика и изобразително изкуство.
Развиващи цели: Развитие на умение за работа в екип.
Тема: Музика и движение.
Понятия: Затвърдяване на нотни височини.
Игрови техники: „Празник на нотите“ – заключителен етап от усвояването на нотите. Класът се разделя по групи, които подготвят информация за всяка нотна височина и песен. Подреждат се в редица и пеят песни за нотите и танцуват. Всяка група държи в ръцете си нота с написано наименование.
Метод: Работа по групи.
Дейност: Сценично възпроизвеждане.
Развиващи цели: Музикално – слухово представяне и метро – ритмичен усет.
Тема: Метрум и размер. Музикални жанрове.
Понятия: Метруми 2/4, ¾, 4/4, 5/8, 7/8 и графични модели.
Игрови техники: Игра „ Намери бързо!“ – участват девет деца като три от тях държат листи с написани размери, три – с модели и три – с танци. Всяко дете си търси подходящите размер, модел, танц на фона на музика. Подреждат се в три групи в последователност, при която прозвучава съответния музикален жанр.
Метод: Групов метод.
Дейност: Възприемане.
Развиващи цели: Развитие на ритмичен усет.
Тема: Музика и движение.
Понятия: Марш, валс, право хоро, ръченица.
Игрови техники: Игра „ Смени танца!“ – импровизиране на танцови движения според прозвучаването на отделни жанрови произведения. След спирането на музиката се обобщават характерните особености на танците като се групират – равно и неравноделни. Подреждат се подходящи картинки с изображения на танцьори в двете групи.
Метод: Интерактивен метод, който е свързан с активност и знания в жанрово отношение.
Дейност: Двигателно възпроизвеждане.
Развиващи цели: Метро – ритмичен усет.
Тема: Слушане на музика.
Понятия: Кларинет, орган, кийборд.
Игрови техники: Игра „ Открий инструмента!“ – класът се разделя на три екипа. Пред всеки екип са предоставени по три неподредени пъзели на музикални инструменти. За всяка група се пуска да звучи музикален инструмент, който трябва да подредят като пъзел и залепят на картон. Всяка група излиза пред класа и представя музикалния инструмент като дава информация за произведението за слушане и неговия композитор.
Метод: Работа в екип.
Дейност: Възприемане на музика.
Развиващи цели: Развитие на тембров слух.
Тема: Елементи на музикалната изразност.
Понятия: Темпо, динамика, настроение, танц.
Игрови техники: Игра „ Бъди готов!“ – пред всеки ученик са подредени палки, изработени от учениците, с изобразени символи за изразните средства. При прозвучаване на мелодия вдигат тези от тях, които са подходящи.
Метод: Упражнение.
Дейност: Възприемане.
Развиващи цели: Развитие на мелодичен слух.
Тема: Елементи на музикалната изразност.
Понятия: Мелодия.
Игрови техники: Игра „ Гатанка“ – от няколко предложени графични изображения да открият правилното за определена песен.
Метод: Анализ.
Дейност: Възприемане, разпяване.
Развиващи цели: Ладов усет.
Тема: Авторска и народна музика.
Понятия: Коледуване, Сурваки, Лазаруване.
Игрови техники: Игра „ Познай обичаите!“ – състезателен характер. Класът се разделя в три групи, които подреждат в редици картинки от трите обичая. Всяка картинка е символ на облекло, дарове, особености, свързани с празника. Съчиняват мелодии по дадени стихове за обичаите. Оцветяват шевица от нотни стойности.
Метод: Синтез.
Дейност: Възпроизвеждане на мелодия.
Развиващи цели: Детско музикално творчество.
Тема: Музиката днес.
Понятия: Знания от 1 до 3 клас.
Игрови техники: Музикална викторина, проведена в градска библиотека в следните шест кръга:
1 – Преговор на понятия.
2 – Откриване на произведения и композитори.
3 – Познаване тембри на музикални инструменти.
4 – Подреждане на пъзел.
5 – Импровизиране на движения.
6 – Математика с ноти.
Метод: Състезание по групи.
Дейност: Всички дейности и способности.
Развиващи цели: Стимулиране на интереса към музикалното изкуство.
Музикалните игри са важно средство за активизиране познавателната дейност на учениците и способ за развитие на творческото им въображение. Ето защо подбора на музикалната игра изисква:
- да отговаря на образователните и възпитателните цели в урока;
- да се усложняват постепенно, за да се създаде система, която да стимулира музикалното развитие;
- да се изразят точно отношенията между децата чрез създадените правила;
- да се оценят резултатите, за да активизират интересите на учениците и да се чувстват удовлетворени;
- да са интересни и осигуряват психическа нагласа за участие;
- да се изясни предварително игровото съдържание и се обяснят правилата.
Тези изисквания осигуряват на третокласниците умения за организирана игра, възможност за инициатива и не на последно място – богат запас от знания за музиката.
- Учебна програма по музика за трети клас (общообразователна подготовка), приложение № 12 към т. 12.
Рачева, М. (1995) В помощ на учителя по музика, Шумен.
- Невелина Иванова Илиева, учител по музика в начален етап, СУ „Николай Катранов“, гр. Свищов