Интерактивната игра в обучението предлага интересен, забавен и увлекателен начин за поднасяне на учебното съдържание. Обучението днес е невъзможно без широкото използване на цифровите технологии. В часовете по информационни технологии може успешно да се приложи работа в онлайн платформи като Learningapps, които привличат вниманието и са интересни за учениците. Учениците сами изработват свои електронни продукти. Така ученето преминава в забавление. Интерактивните игри съчетават в себе си традиционното обучение и електронното обучение
Създаването и прилагането на интерактивни технологии на обучение дава възможност за изграждане на по-нататъшни ефективни педагогически стратегии в областта на обучението. Този процес протича в интерактивна образователна среда, която включва активното участие на учениците чрез осъществяване на връзките ученик–ученик и учител – ученик и ученик – родител, учител – родител.
С използване на система от интерактивни образователни игри в обучението по информационни технологии се повишава ефективността от обученията, мотивацията и постиженията на учениците.
С тях ученето е забавно и интересно по един съвременен начин. Съчетават се предимствата на играта с доказаната ефективност на цифровите технологии и интернет. Теоретичният материал се представя чрез интерактивни игри, а не по традиционния начин на преподаване.
Системата от интерактивни игри включва моделиране на три нетрадиционни урока в десети клас по информационни технологии на тема Алгоритми и създаване на съдържание. За конструиране на игрите може да се използва приложението LearningApps. Разнообразните и мобилни образователни методи, които предоставя приложението осигуряват възможности на всеки ученик да се включи в учебния процес чрез компютър, лаптоп или смарт телефон. Играта като дидактично средство е широко използвана в обучителния процес. Чрез нея се създават условия за усещане на радост от ученето и удовлетвореност от постиженията, активно участие на ученика в учебния процес, развитие на качества на мисленето и въображението.
Провеждането на час по информационни технологии, организиран като интерактивна игра е обръщане към групово-ориентирано, интерактивно, обмислено и обосновано съчетание от методи, форми и средства на обучение. Изграждането на интерактивни игри е базирано на Държавните образователни стандарти по информационни технологии за първи гимназиален етап на средно образование. Покриването на стандартите за тези основни теми е водещо в процеса на обучение по информационни технологии в десети клас. В контекста на дейностите, изпълнявани при решаване на задачите, обучаемите се запознават с инструментариума на изучаваното софтуерно средство. Обучението по ИТ в десети клас се явява последен етап в обучението по информационни технологии в гимназиалния етап като затвърждава, надгражда и развива придобитите от пети до девети клас знания, умения и отношения.
Задачите, които се поставят на учениците трябва да бъдат коректни, точни, обозрими, да се получава краен резултат и да дават възможност за надграждане. Основна характеристика на използването на компютърните игрови среди в обучението е предизвикателството да се решават конкретни проблемни ситуации. Ученикът взаимодейства с виртуалната среда на играта, развивайки умения да експериментира, да взима различни решения, да контролира развитието на ситуацията. Интересът, който предизвикват игрите, безспорно оказва влияние върху мотивацията за учене, критичното мислене и решаването на проблеми, практическите умения и самоконтролът.
Системата от интерактивни игри в приложението Learningapps е изградена върху глобалната тема – „Създаване на съдържание“ със следните подтеми – „Алгоритми“, „Представяне на алгоритми“, „Създаване на дигитално съдържание“ по Информационни технологии за X клас. Основната цел е учениците да разберат и осъзнаят, че уменията, свързани с алгоритмичното мислене са част от уменията и развиват основни компетентности и в компютърната текстообработка, обработка на таблични данни и компютърните презентации и са елемент от общата култура на съвременния човек. Отделните теми съчетават теория и практика и учениците трябва да натрупат базисни знания или да обогатят познанията си за основни понятия в областта на информационните технологии.
За целта са разработени система от интерактивни игри, която включва 17 образователни ресурса, от които: 14 различни вида интерактивни образователни игри и 3 електронни теста. Те представляват забавни игрови упражнения, които правят по-забавно и интересно ученето – в час и у дома.
В платформата са заложени различни видове шаблони за различните формати на задачи: Съвпадащи двойки, Задачи за групиране, Подреждане, Текстови отговори, Разпознаване на изображения, Стани богат, Тест с избираем отговор, Групи в пъзел, Кръстословица, Отбелязване върху карта, Решетка с думи, Текст с пропуски, Бесеница, Състезание с коне. След създаване на упражнението се генерира линк към него и QR код, който може да бъде принтиран и използван в урока. Учениците могат да работят самостоятелно или в екипи по 2-3 участници. В края на всяко упражнение, при правилно решена задача се визуализира прозорец с надпис „Поздравления! Ти изпълни вярно задачата“.
Система от интерактивни игри
Първият урок с използване на новия модел на обучение е за нови знанията на тема „Алгоритъм. Същност и свойства. Видове алгоритъм“.
Игра 1 „Подреди картите“ Алгоритъм- определение (learningapps.org)
За създаването им е необходимо да се използва определение за алгоритъм, разделено на части в отделните карти. Сайтът автоматично разбърка картите. Картите са дидактически материали със забавен характер, които може да бъдат отнесени към интерактивните образователните игри. Играта завършва при правилно изписване на определението.
Игра 2 „Подреди картите“ – 2 Фалшива монета (learningapps.org)
Целта е ученикът сам да състави алгоритъм за откриване на фалшива монета. На различни карти са изписани отделните стъпки за откриването на фалшива монета. Ученикът трябва да ги подреди правилно алгоритъма.
Игра 3 „Текст с пропуски“ Начини за описание на алгоритми (learningapps.org) Учениците трябва да поставят липсващите думи, като ги избират или въвеждат от списъчното поле.
Игра 4 „Решетка с думи“ Свойства на алгоритмите (learningapps.org)
Целта е учениците да открият свойствата с предоставен помощен текст.
Игра 5„Кръстословица“ Свойства на алгоритмите (learningapps.org)
При избор на конкретна дума от кръстословицата се появява прозорец с въпроса към нея и поле за отговор. Игрите върху една и съща задача могат да се използват за игра в групи.
Игра 6„Съвпадащи двойки“ Основни алгоритми (learningapps.org)
Основни видове алгоритми, целта е да се свържат две по две карти, отговарящи на определено условие, броят на картите може и да бъде нечетен, с да се провокира мислене у учениците и разграничаване на близки по смисъл понятия.
Тест върху тема „Алгоритми. Същност, свойства и видове“ Тест Алгоритми (learningapps.org)
За да затвърдят своите знания по темата учениците решават тест с избираем отговор, който се състои от 10 въпроса. В начало на теста учениците виждат скалата за оценяване
Вторият урок с използване на новия модел на обучение е за нови знания на тема „Представяне на алгоритми“.
Игра 1 „Решетка с думи“ Алгоритъм-понятия (learningapps.org)
Целта е ученикът да открие основно понятия, свързани с елементите при описание на алгоритмите.
Игра 2 „Подреди картите“ Лице на фигура (learningapps.org)
Ученикът трябва да подреди картите по получаване на правилен линеен алгоритъм за решаване на математическа задача за лице на фигура
Игра 3 „Подреди картите“ Блок-схема (learningapps.org)
Ученикът трябва да подреди картите по получаване на правилен разклонен алгоритъм.
Игра 4 „Текстов отговор“ Алгоритъм (learningapps.org)
Създаване на текстов отговор. На всяка карта има зададена задача. В текстовото поле под условието ученикът трябва да попълни отговор – с числи или дума. Целта е ученикът да разчита алгоритъм.
Тест върху тема „Представяне на алгоритми“ Тест алгоритми 2 (learningapps.org)
Тест с избираем отговор, който се състои от 10 въпроса. В начало на теста учениците виждат скалата за оценяване, а в края своя резултат.
Третият урок с използване на новия модел на обучение е за нови знания на тема „Създаване на дигитално съдържание“.
Игра 1 „Текст с пропуски“ Конвертиране на валута (learningapps.org)
Визуализира се текст, програмен код, в който има пропуснати думи, заменени с правоъгълници. Ученикът избира от списъчна кутия правилния отговор. Целта е правилно използване на служебни и запазени думи в среда за програмиране, разчитане на линеен алгоритъм.
Игра 2 „Съвпадащи двойки“ Съвпадение (learningapps.org)
Свързана е с групиране на карти по категории, в случая – картинка с текст, целта на тази игра е правилно разпознаване на процедурите в програмния код.
Игра 3 „Групиране“ Калкулатор (learningapps.org)
Категориите се визуализират в още в началото на играта, а картите се появяват последователно, целта на играта е правилно определяне на линеен и разклонен алгоритъм, реализиран в програмна среда по поставена математическа задача.
Игра 4 „Стани богат“ Стани богат (learningapps.org)
Учениците трябва да отговарят правилно на поставените шест въпроси, за всеки верен отговор ученикът получава „пари“ (точки), а при грешен – играта приключва и може да започне отначало. Въпросите са подредени по трудност и са свързани със знания и умения върху учебното съдържание на цялата тема.
Тест върху тема „Създаване на дигитално съдържание“ Тест алгоритми 2 (learningapps.org)
Учениците проверяват своите знания и умения върху начините за създаване на дигитално съдържание. Тестът е съставен от 10 въпроса с избираеми отговори
Може да се посочат няколко причини да използваме LearningApps.org в обучението:
- По-висока активност на учениците
- Повишена мотивация за работа в час
- Стимулира се когнитивното развитие
- Възможност за индивидуална работа с учениците
- Възможност за диференциране на задачите
- Възможност за използване на упражненията на всички етапи в урока и самостоятелно у дома.
- Калина Нейкова, учител по информационни технологии, 9. Френска езикова гимназия „Алфонс дьо Ламартин“, гр. София