В статия се разглежда потенциалът на автентичните пощенски картички като автентични документи в урока по френски език като чужд. Описва се ролята им като прекрасен и вълнуващ начин за развиване на нагледното внимание, зрителната памет, творческото мислене и мотивацията за развиване на умението за писане. Представя се организацията на работа върху тях като дидактическата последователност от дейности. Предлагат се примери, използвани за развиване на умението за писане в процеса на обучение на учениците от 2б клас в 17 СУ”Дамян Груев”, София.
Писането в чуждоезиковото обучение е изключително важно за овладяване му, както и за използването му в междукултурния живот. За тази цел се търсят възможности за максимално доближаване на преподаването му до реалния живот.
Въвеждането на автентичните пощенски картички в обучението по френски език като чужд може да се използва като пример за съвременна автентична разговорна и книжовна реч. Пощенските картички спомагат за постигане на основните образователни цели и за развиване на творческите способности на учениците, за възпитаване в любов към художественото творчество.
Описание
Картичката обикновено представлява правоъгълно парче картон, върху което е написано съобщение, така че то да може да бъде изпратено като средство за кратка кореспонденция между двама души, често неопаковано в плик. Този вид текст е твърде лаконичен, но много информативен (Фауър 1993). На едната страна на картичката е отпечатано изображение. Гърбът е предназначен за писане. Разделен е на две области: вдясно е място за адреса на получателя и място за залепяне на пощенската марка, а вляво – на подателя.
Роля на автентичните пощенски картички в обучението по френски език
Във времето на есемесите, имейлите и социалните мрежи получаването на картичка е истинско удоволствие. Тя е носител на добри новини и поражда радост на получателя, създава усещане на близост и уважение от страна на изпращача.
Полезността на картичките в обучението по френски език и техният подбор зависи от редица фактори като:
- ясно формулираните педагогическите цели по отношение на акцента за работа;
- културните изисквания – история, география, архитектура;
- възрастта на учениците;
- нивото на владеене на езика;
- интересите на обучаемите относно съдържанието;
- психологическите и интелектуални способности на учениците;
- удачен избор на дейности и правилната им последователност за работа.
При избора на пощенски картички в клас се ръководим от педагогическите цели и културните изисквания, от възрастта и интересите на учащите, от художествено оформление на картичките и др.
При надписване на пощенски картички учениците срещат затруднения поради недостатъчния си лексикален речник и опит. Те са свързани с непознаването на този вид текст и неговата структура и предназначение. Необходимо е учениците да бъдат запознати с елементите на картичката, тяхното разположение в рамките на цялостния корпус и възможните начини за тяхното изпълнение. Провеждането на различни дейности, свързани с тях, ще затвърдят нужната лексика, ще изградят по-добро умение за излагане на мисли и ще намалят значително тези трудности.
- Автентичните пощенски картички като социокултурен компонент
Автентичните пощенски картички са част от културното наследство на една страна. Те запознават учениците с емблематични места, значими събития и красиви пейзажи, развеждат ги през далечни и близки епохи, отбелязват промените в архитектурата и изкуството. Отразяват атмосферата на случващото се и я съхраняват в историческата си памет. Автентичните пощенски картички приличат на пътешественици, които пътуват с различен транспорт – влак, самолет, кораб. Имат си и марка за билет. Пощенския печат регистрира времето на изпращане и получаване. Разнообразни са по форма, стил, големина и тематика. Илюстрирани със снимки, те са красиви, неповторими и пленяващи. Дават информация за подателя и получателя, а текстовете – за техните взаимоотношения. Носят и важно послание от автора им – защо пише, къде е, какво го е впечатлило, с какво по-различно се занимава, за какво важно събитие разказва.
Чрез картичките, учениците изучават практически френски език, придобиват знания и умения за правилно писмено изразяване. За разлика от други средства за писмена кореспонденция картичката може да се изпрати и без плик. Тогава всеки може да я прочете. Това повишава още повече необходимостта от усъвършенстване на умението за писане.
- Автентичните пощенски като средство за комуникация
Предназначенията на картичките са много: да изненадат и радват любими хора, да споделят житейско събитие, да изразяват пожелание, да демонстрират оригиналност, да оставят хубав спомен, да създават професионален контакт, но основно, да поддържат връзка с хората, които са важни и които са далеч. Разказвайки за своето ежедневие, радости, празници, изпращачът държи получателя съпричастен с живот си и засвидетелства уважението си.
Картичките са начин за връзка с автентичността. Ако човек получи картичка от някого, с когото известно време не е общувал, ще бъде трогнат от този мил жест и ще поднови контакта.
Автентичните пощенски картички въвеждат учащите в един красив, образен и вълнуващ свят. Те обогатяват културата им, разширяват мирогледа и разбирането им за техни връстници от различен етнически произход. Предоставят им възможност да предадат определено съобщение, да общуват от разстояние, да споделят новини от живота си. Картичките са великолепен инструмент за комуникация.
- Автентичните пощенски картички език като средство за мотивация
Използването на автентични пощенски картичките разнообразява и оживява преподаването. Изключително богатата тематика поражда интерес и повишава активността на учениците, намалява езиковите им притеснения, развива техните езикови и творчески способности. Многообразието от картички разкрива широки възможности този интерес да се поддържа във времето.
Запознаването с материалите на френската култура допринася за събуждането на когнитивната мотивация. Учениците си запознават с непознати факти от културата. Променя се ценностната ориентация на учениците. Поражда се интерес за пътуване, разнообразяване, обогатяване, творческо изразяване.
- Автентичните пощенски картички и различните видове речева дейност
Основните цели на обучение при използване на автентичните пощенски картички са различни при отделните дейности, а именно:
- при четене: четене на глас и самостоятелно разбиране на общото съдържание, отбелязване отделни подробности и работа с такъв вид текст;
- при слушане: слушане и чуване, развиване фонетичния си слух, разбиране на съдържанието;
- при говорене: правилно произнасяне и предаване на посланието;
- при писане: правилно и красиво писане, писане на адрес, обръщение, съдържание на текст за картичка, дестинация.
- Автентичните пощенски картички и различни аспекти на езика:
фонетика, граматика, лексика
Използването на пощенските картички помага за развитието на различните видове реч:
- фонетичните умения – произношение, артикулация, дикция, интонация;
- лексикалните умения – обогатява речника – обръщения, различни описания;
- граматичните умения – натрупване на граматични знания и развиване на граматични умения чрез откриване имплицитно механизми.
- Автентичните пощенски картички при и писане в часа по френски език
Автентичните пощенски картички са много удачни за развиване на уменията за писане по френски език. Добрият им подбор определя хода на педагогическата последователност в часа по френски език. Той е отправна точка както за езикови, така и за обучение или развитие на междукултурни упражнения.
Ето един пример: пощенска картичка от Лион и една възможна последователност от дейности за работа върху нея:
- Прочитане текста на картичката.
- Обясняване и записване на непознатите думи.
В нашия случай:
– une salutation – un mariage – se marier – une fiancée – une université – profiter
- Написваме сродни думи на непознатите.
– une salutation: salut, saluer
– un mariage – se marier – un mari
– une fiancée – un fiancé – se fiancer – des fiançailles
– une université : universitaire
– profiter – un profit
- Съставяне на изречения с непознатите думи и сродните им.
- Откриване на тематичната насоченост на картичката – поздравление
Quel est le sujet de la carte postale – exprimer un vœu
Qui écrit ? – Diop.
Qui est Diop ? – collègue de l`université.
À qui écrit Diop ? – à Vanya
D`où écrit Diop ? – de Lion
De quoi parle Diop ? – de son mariage …….
- Лексикални упражнения
Дейности от вида вярно–невярно:
- c`est une carte postale ? → Réponse : Vrai
- c`est une description d`un bâtiment ? → Réponse : Faux
- celui qui écrit est un homme ? → Réponse : Vrai
- c`est la gare routière ? → Réponse : Vrai
…………
Дейности с алтернативен отговор:
- D` où arrive la carte postale ?
- de Paris b) de Lyon c) de Londres
→ Réponse : de Lyon
- La carte postale est pour :
- l`anniversaire b) demander une information c) saluer
→ Réponse : pour saluer
- la carte postale est envoyée :
- a) en décembre 1995 b) en septembre 1995 c) en novembre 1995
→ Réponse : en décembre 1995
От къде пристига картичката, кога е изпратена картичката, какъв е поводът за писане на картичката.
…………..
- Въпроси със свободен отговор:
- comment commence la carte postale? …………………………
- comment finit la carte postale …………………………..
- écris l`adresse du destinataire de l`enveloppe ……………
- Автентичните пощенски картички като учебни материали
В процеса на работа във 2б клас се запознахме с различни пощенски картички. Те са с кратък и несложен текст, лесно разбираеми. Изборът им бе в следните области:
- пощенска картичка по повод пътешествие в известен град –съобразен с:
– тематичното обвързване;
– желанието на децата да пътуват.
- поздравителна картичка послучай Нова година –съобразен с:
– с изучаваната лексика за празниците;
– желанието на децата да правят картички по различни поводи и да рисуват.
Организираното в края на годината Пощенско рали за писане за второкласниците от трите паралелки показа категорично ползата от въвеждането на автентичните пощенски картички в обучението. Учениците от 2б клас показаха най-добри резултати, независимо, че между тях имаше и несправили се със задачата. Възложена бе задача да изработят и напишат картичка за известен френски град и поздравителна картичка за Нова година.
Автентичните пощенски картички са добро средство за преподаване на френски език като чужд. Те запознават учащите с красотата на словото и богатството на езика, правят урока по-интересен и информативен, доставят удоволствие. Изучаването им развива езиковите дейности и умения, уменията за общуване, повишава информираността и знанията на учениците за обмен на култури.
Уроци с картички са насочени както към научаване на правилно и съдържателно писане, така и на стилово оформяне. Това стимулира умствената дейност на учениците и допринасят за развитието на тяхната мотивация. В тази връзка използването на автентичните пощенски картичките е много удачно за усвояване на умението за писане.
- Фауър, Р. 1973. Речник на съвременните литературни термини, София, Наука и изкуство.
Стефанова, П. 2007. Чуждоезиково обучение – учене, преподаване, оценяване. София.
- Ваня Павлова Димитрова, 17 СУ „Дамян Груев”, София
vanya_p_dimitrova@yahoo.fr