Няма нищо по-вълшебно и по-красиво от редовете,
образуващи се върху хартията…
Чарлс Буковски
В статията се описва разработената и апробирана авторска иновативна технология в педагогическата практиката за усвояване на умението за писане на френски език като чужд във 2. клас чрез допълнително използване на автентични документи като учебни материали. Отчита се тяхното емоционално въздействие върху учениците като засилване на интереса и активността им, усъвършенстване на комуникативноречевата им компетентност, повишаване на мотивацията им за писане на френски език, подобряване на писането им.
С изучаването на френски език се цели придобиване на знания и умения, необходими за общуване в автентичен контекст. Едно от езиковите умения, които трябва да се развият, е писането и писменото изразяване. Съгласно учебната програма по френски език за 2 клас умението за писане се превръща в цел на обучение (УП 2017).
Технология на писането
Новите образователни стандарти поставят и нови изисквания (УОС 2015):
- да се прилага комуникативен подход с акцент на практическото приложение на френски език;
- да се изградят езикови, социокултурни и ключови компетентности;
- да се развиват творческите умения и независимо мислене на учениците.
Моделът представлява авторски педагогически технологии, целящи
установяване на положителното влияние за повишаване познавателните
способности на учениците, както и формиране на социални умения и
компетенции.
Моделът представлява авторски педагогически технологии, целящи
установяване на положителното влияние за повишаване познавателните
способности на учениците, както и формиране на социални умения и
компетенции.
Използвайки подхода на наблюдението и контрола на писмените знания и умения в клас, бяха констатирани пропуски и отчетени незадоволителни резултати спрямо поставените изисквания. Наложително бе да се изследват причините и да намери начин за коригиране им.
С представената технология се опитвам да съчетая поставените изисквания с разнообразни дейности, които да направят обучението по френски език по-интерактивно и по-реално. За целта си задавам следните въпроси: защо е толкова важно да се пише, какво помага да се пише и как да се направи писането интересно.
Защо е толкова важно да се пише?
Писането е първата стъпка към знанието. То е изключително важно за развитието на редица човешки способности.
- Писането помага за развитието на когнитивните умения (памет, внимание, обработване на информация, последователност). Чрез тях се осмисля как човек разбира света и как действа в него. Той опознава и придобива знания и разбиране чрез мислене, опит и сетива.
- Писането способства психомоторното развитие. То насърчава координацията на мускулните движения, развива сръчността, подпомага емоциите в тялото, за да направи детето социално и емоционално силно.
- Писането насърчава разпознаването и запаметяването.Практиката показва, че хората често са по-грамотни в думите, които са научили чрез писане, отколкото в тези, които са научили чрез компютър. Почеркът също е свързан с процеса на запаметяване.
- Писането и четенето са две взаимни умения.
Те са неделими едно от друго, едното подпомага или спъва другото.
Много са доводите относно важността на писането за човека и обществото, не по-малко са и тези за силата на неговото влияние.
Фиг. 1. Важност на писането: някои приноси и някои въздействия
И след като писането е толкова важно, какво би помогнало да пишем?
Средствата са много и всички са полезни, най-вече, защото се допълват:
- увеличаване на речниковия запас: по-богатият речник позволява по-лесно и по-ярко писмено изразяване;
- усвояване на граматика: тя е рамката, върху която се наслагва лексиката;
- научаване правилата за пунктуация: необходими са, за да бъдем разбрани правилно;
- учене на стилове на писане: формат (официално или неофициално писане), форма (писмо, доклад, есе, изречение, преглед и т.н.) според ситуацията;
- четене възможно най-много: за да се види функционирането на граматиката и употребата на лексиката в даден контекст – припомняне на старите, научаване на новите думи;
- слушане възможно най-много: за да се усвои слуховото възприятие;
- отработване на допуснатите грешките;
- свикване на коригиране и редактиране на написаното;
- практикуване на писане в ежедневни ситуации.
Толкова много неща, направо стресиращо и отчайващо за ученика. Продължавам с въпросите – как да заинтересоваме ученика за писане? Как да представим нещо
- интересно
- актуално;
- кратко;
- ежедневно;
- затвърдяващо;
- приложимо;
- забавно?
Със сигурност има много начини. Ние избрахме да използваме в нашата работа автентични документи. Това са всички документи от живота създадени от носители за носители на езика, които са създадени за нуждите на живота, с комуникативна цел, но не и за обучение. Но тъкмо тези документи са толкова интересни и полезни в обучението, защото са естествени и актуални. Който и автентичен документи да вземем, той е толкава „говорещ”, че ние трябва само да го разберем правилно и да се почувстваме участници в реалния живот.
Автентичните документи имат много характеристики. Това, което е важно за работа ни по френски език е, че те разкриват съвсем непринудено различни страни от живота.
Фиг. 2. Същност на автентичния документ във връзка реалния живот
Концепцията за иновативен подход при развиване на умението за писане се гради върху следната структура:
- преговаряне и реактивиране на изучаваната лексика или граматично правило;
- предварително въвеждане в тематиката и същността на предстоящата работа;
- запознаване с автентичния документ;
- изясняване на непознатите думи;
- включване на непознатите думи в изречения с цел по-трайното им запомняне;
- предлагане на кратки, но разнообразни дейности за работа с автентичния документ;
- включване първоначално на структурирани упражнения и такива с опори за овладяване на конкретния елемент с цел добиване на увереност самочувствие;
- включване постепенно и задължително упражнения с кратък свободен отговор и постепенно с несложна творческа задача.
Целите на технологията са:
- да надградят усвоените до този момент знания и умения за писане на френски език;
- да обвържат усвояването на нови знания и умения с използването на автентични материали;
- да интегрират знанията и уменията си от различните форми на писмена продукция;
- да се повиши мотивацията на учащите за по-голямо интерес; внимание и старание при изпълнение на писмените задачите;
- да се създаде стремеж за постоянна употреба на правилна писмена реч, изпълнена с богатството на непосредствените преживявания на учениците при писмена комуникация;
- да се развие писмената реч на базата на добре развити слушане, четене, говорене;
- да се развие творческото писане по различни теми и в различни текстови жанрове;
- да се развие критичното писане чрез изразяване на собствено мнение по даден въпрос според знанията и възможностите на етапа на обучение;
- да се използва писмената реч в учебната работа и при нужда в ежедневния живот.
Подходите, които използваме в нашата работа са:
- културоведски – отчита различията с другата култура и междукултурните взаимодействия;
- комуникативен – необходим за свободното общуване в различни житейски ситуации;
- дейностно-ориентиран – разглежда учащите като извършващи дейности в социална среда;
- комплексен – разглежда писането във връзка с другите речеви дейности и аспекти на речта.
В експерименталното обучение се използват възможностите и на информационно-комуникационните технологии за нагледност, озвучаване и визуализация. Дигиталните средства привличат децата и ги стимулират в учебната дейност.
Автентичните документи, с които се запознахме са:
- гатанки;
- готварски рецепти;
- детски песнички;
- детски стихчета;
- пощенски и поздравителни картички;
- детски книжки;
- детски анимационни филмчета.
Защо толкова автентични документи? – Защото колкото повече, толкова по-добре. Освен това, те всички са вид изкуства. И всяко от тях силно въздейства върху учащите, но по различен начин. Колкото повече въздействия, толкова по-силен и по-комплексен ще е ефектът. Обучаваните съпреживяват проявите на героя, неговите истории и прояви. Дори самите те чувстват понякога, че са се пренесли в друга реалност. Отпускат се и се изразяват почти спонтанно. В това именно се крие магията на писането. Тя е у всеки в по-малко или в по-голямо количество. Стои си там вътре и чака удобен момент. Е, разбира се, тя не идва от нищото. Тя е плод на нашите знания, на нашия труд, на нашето желание, старание и опит. А може би на контакта с различните изкуства, които предават своите вълшебни влияния? Твърде вероятно, но със сигурност упоритата работа дава своя плодотворен резултат. И в крайна сметка, работата ни с всички тези автентични документи е насочена в услуга на писането.
Фиг. 3. Автентични документи в помощ на писането
Работата с всеки автентичен документ завършва с Рали за писане (Гатанково, Говарско, Песенно, Поетично, Пощенско, Литературно, Филмово). То включва в повечето случаи изпълнение на една комуникативна творческа задача, свързана с конкретния автентичен материал. Учениците трябва да създадат свой собствен писмен продукт. Целта е да се почувстват удовлетворени и горди от резултата, макар и да имат грешки. Дори във формата ни за проверка на знанията сме се постарали да придадем по-различен нюанс. Децата приемат ралито не като контролно, а като вид състезание, в което участват с удоволствие и наистина влагат изключително много старание и творчество.
В края на експерименталния период, когато приключи работата с всички автентични документи, бе проведен писмен авторски нестандартизиран дидактически тест за проверка на знанията и умението за писане по критерии, отговарящи на учебната програма за 2. клас. Включени бяха задачи със затворен и задачи с отворен отговор.
Проверявайки писмените работи се питам:
- не е ли магия, че децата са отгатнали как да напишат на френски език с точните думи това, което е напирало в малките им главици;
- не е ли магия, че добрата орисница на знанието е забъркала вълшебна рецепта и им е дала указание как да свържат думичките в смислени изречения;
- не е ли магия, че за децата тези изречения са поетични стихчета;
- не е ли магия, че когато си затананикат, стихчетата се превръщат в песнички;
- не е ли магия, че ако поставят посланията си върху красиви рисунки, могат да ги изпратят ката чудесни пощенски картички;
- не е ли магия, че ако се съберат написаните мисли на децата, може да стане забавна книжка за следващите поколения;
- не е ли магия, че някой може да направи анимационно филмче върху тази книжка;
- не е ли магия, че желаното е станало реалност.
Писането е същинската част от изучаването на един език. Системното упражняване не само подобрява писането, но и създава нови навици. Автентичните документи дават възможност на учителя да разнообразява използваните учебни материали. Така той мотивира учащите и ги потапя в реална жизнена ситуация.
Работата в часовете по френски език по предложената технология се приема позитивно
от учениците. Те я харесват и участват активно и с желание. На писането гледат като на едно поредно приключение със забавен край.
Не без значение е да се отбележи, че каквито и подходи да използваме, има нещо, което в много случаи ни задвижва в една или друга посока. Дали ще го наречем необходимост, цел, потребност, желание, подтик, склонност, нужда, очакване и какво ли още не, това е мотивацията. Дали ще дойде отвън, дали е вътре в нас, това е онази малка искрица, която действа като мощен двигател в нашата дейност. Трябва само да ѝ се доверим, да се отпуснем и дадем воля на тази дори неподозирана понякога сила. И магията наистина ще се случи.
- ОЕЕР 2006. Обща европейска езикова рамка. Варна, Релакса, с. 19
УП 2017. Учебна програма по френски език като чужд за 2 клас, https://web.mon.bg/bg/1997
УОС 2015. Учебен образователен стандарт – Наредба № 5 от 30 ноември 2015 г. за общообразователната подготовка, Приложение № 2 към чл. 6, ал. 1, т. 2, https://web.mon.bg/bg/59#N5-2015
- Ваня Павлова Димитрова, 17 СУ „Дамян Груев”, София
vanya_p_dimitrova@yahoo.fr