В стията се представя сценарий на един по различен творчески урок на тема „ Човекът, Земята и Вселената“, посветен на Световния ден на Земята 22 април, реализиран с учениците от 5А клас, които представят своите напълно завършени проекти, свързани с технологията на груповата, познавателна дейност на учениците в обучението по човекът и природата в 5. клас. Самите проекти са реализирани в рамките на 10 учебни часа в следобедите часове дейности по интереси. В рамките на тези часове на учениците са раздадени и са запознати с предварително подбрана научна информация съобразена с учебното съдржание по човекът и природата в 5. клас. Под ръководството и набюдението на учителя тя е адаптирана за театрални роли, с които учениците се запознават, разучават и представят в хода на творческия урок.
Природните науки са неделима част от общата грамотност на съвременния човек. Затова те присъстват в българското образование като предмет от общообразователната подготовка на учениците в различните степени на обучение. Акцентът в обучението по човекът и природата в 5 клас е поставен върху придобиването на базисни знания, умения и отношения, свързани с постигане на изискванията за резултатите от обучението и с изграждане на ключови компетентности на ученика. Ученикът в прехода 4. – 5. клас се отличава с особености, които обхващат различни ключови аспекти от развитието. Детството постепенно преминава в ранно юношество и е важно като педагози да обърнем внимание на:
- общото и интелектуалното развитие;
- сферата на потребностите, интересите, убежденията и учебната мотивация;
- сферата на когнитивното развитие – памет, внимание и концентрация, мислене;
- самооценката спрямо общуването с другите;
- поведенческата саморегулация и организацията на време и пространство;
- адаптацията и дезадаптацията на ученика и др. (Шишиньова, 2016).
Обучението на учениците по групи, разгледано в контекста на съвременното образование е научен подход на преподаване, в чийто център са учениците. Специфична негова характеристика е, че се осъществява изследователска дейност (Димитрова, 2021). По този начин учениците се включват в продължително, задълбочено, съвместно учене, обучаване в изследване на въпроси, чрез проучване и сътрудничество, използване на нови технологии, създаване на продукти и споделяне на идеи. Повишава се мотивацията за учене на учениците и на техния интерес към природните науки като цяло. Открива се необходимостта от знанието и неговото приложение при решаването на конкретни ситуации, развиването на умения за учене, творческо решаване на проблеми, комуникация, сътрудничество, критично мислене, работа в екип.
Пети клас е първият клас на прогимназиалния етап на образование и в този клас продължава изграждането на система от знания, умения и компетенции като продължение и разширение на изученото по човекът и прирдата в начален етап.
От концептуална идея, произтичат следните концептуални опори:
- Създаване на желание и мотивация на учениците да работят в екип за овладяване на знания и умения за основните понятия, явления и процеси изучавани в 5. клас по човекът и природата;
- Изграждане на умения за водене на разговор в екипа и доказване на личната теза;
- Осигуряване на условия за изява на всеки ученик, според индивидуалните му особености и потребности;
- Формиране положително отношение към природните науки;
- Изграждане умение за оценка и самооценка на постигнатите резултати.
Целта на апробираната технология на груповата познавателна дейност на учениците по Човекът и природата 5. клас е да се повишат знанията, уменията и компетентностите на учениците за основните понятия, явления и процеси, както и техните комуникационни умения и умения за работа в екип.
За учителя подготовката за всеки образователен проект включва на първо място дефиниране на целите от обучението: учебно-познавателни и социално-личностни. Първите предполагат вземане на решение за формулирането на дидактическите и учебни задачи, които ще бъдат включени за изпълнение от учениците, за да се развиват различни компетенции, основани на държавните образователни изисквания; предвиждането на конкретно учебно съдържание, което да бъде застъпено и възможните за реализиране междупредметни връзки. Вторите цели са развитие на умения у учениците за работа в екип; стимулиране на персонална инициативност и отговорност; изграждане на собствена позиция и самооценка; укрепване на личната мотивация за познания.
Технологията е свързана с предварително зададени, проектни задачи, които имат за цела да развият самостоятелността и работата в екип на учениците.
Подготовка: 10 учебни часа в часовете дейности по интереси
Реализация: Представяне: 1 учебен час
Предварителна подготовка и организация:
Дейности на учениците:
- Учениците се разделят на екипи – на случаен принцип;
- Разпределят си ролите в екипа;
- Учениците си избират по желание да намерят нужната информация, помощни материали и да работят по предварително избрани от тях проектни задачи поставени от учителя;
- Избрани са ученици, които да потърсят информация за Слънчевата система, планетите, за гравитацията, биография на Нютон и допълнителна информация свързана по темата на урока: „Човекът, Земята и Вселената“ , посветен на деня на Земята 22 април.
Дейности на учителя:
- Наблюдава разпределението на ролите и обсъждането в екипите;
- Дава насоки при подготовката и реализирането на проектните задачи;
- Стимулира, анализира и подпомага учениците в тяхната дейност.
Разработка:
Дейности на учениците:
- Всеки от членовете на екип намира информация по предварително зададените проектни задачи свързани с технологията на позавателната дейност на учениците по човекът и природата в 5. клас.
- Екипите работят по проектните задачи, намират и подготвят необходимите помощни материали за реализиране и изпълнение на отделните стъпки от иновацията.
- Изработват постери, конструират макети на слънчева система, природен парк и замък от обемни тела.
- .Разучават репликите на отделни роли в творческккия урок посветен на деня на Земята.
- Подготвят въпроси за кръстословицата;
- Учат се да пишат акростих, творят;
Дейности на учителя:
- Подпомага работата на екипите;
- Наблюдава учениците:
- Дава насоки по време на разучване на ролите, репликите на водещите, оформлението на първите книжки, постерите и макетите;
- Стимулира работата на учениците в екип и ги подкрепя;
- Осигурява сертификати за участие и награди за участниците;
- Оценява работата на учениците и съставя протокол от наблюдението;
Представяне:
Творческият урок се реализира в рамките на един учебен час от 40 минути.
Дейности на учениците:
- Преди започване на самия урок учениците подреждат изложба с готовите постери, книжки и макети;
- Запознаване с отделните участници в творческия урок;
- Разпределят задачите за изпълнение по роли;
- Представяне на реализираните проектни дейности свързани с творческия урок;
Дейности на учителя:
- Наблюдава;
- Анализира;
- Констатира;
- Оценява.
Вид на урока: Творчески урок на тема „Човекът , Земята и Вселената“
Цел на урока: Да се затвърдят и разширят знанията и уменията на учениците от от учебното съдържание от част 1 „Физични явления“
Задачи:
А) Образователни – Учениците:
- да разпознават планетите от Слънчевата система;
- да измерват и чертаят окръжности върху постерите, июобразяващи отделните планети от Слънчевата система;
- да намират и прилагат информация свързана с Космоса и космонавтиката;
- да намират и прилагат знания и умения за опазване на околната среда, почвите, водите и въздуха;
- да намират и прилагат зания за природните бедствия- наводнения, суша, пожари, земетресения;
- да умеят да решават кръстословици и да откриват ключовите думите в нея;
- да умеят да трансформират дадена научна информация от името на героя;
- да разучават отделни реплики и да пресъздават роли;
- да намират информация за културните и исторически забележителности на родния град;
- да умеят да прилагат конкретната информация при необходимост;
- да правят изводи.
Б) Възпитателни:
- развиване на когнитивните качества на учениците – съзнателност, активност, наблюдателност, внимание;
- развиване на умения за планиране и организиране на различни дейности;
- развиване на умения за работа в екип и спазване на срокове;
В) Развиващи:
- развиване на компетентности за търсене, систематизиране и работа информация от различни източници по дадена тема;
- развиване на математическа и логическа грамотност;
- развиване на качества на мисленето – рационалност, бързина, гъвкавост, критичност, творчество.
Вътрешно-предметни връзки: всички уроци
Междупредметни връзки: математика, български език и литература, география и икономика, музика, изобразително изкуство
Ресурсни материали: материали необходими за изработване на проектните задачи-картони, цветна хартия, лепило, моливи, ножици, чертожни инструменти, подходящо облекло и др.
Учебна литература: Човекът и природата, учебник за 5 клас на издателство Klett с марка Булвест 2000 и автори Максим Максимов, Свобода Бенева, Севдалина Стоянова.
Ход на урока:
Учениците са обособени на групи в класната стая. Подредена е изюложба с предварително изпълнените в часовете дейности по интереси постери, макети и любознателни книжки. Учителят разказва интересни факти по темата. Двамата водещи си разпределят ролите по време на творческия урок. Представят гостите и участниците в него. Представят авторската приказка на учителката Галина Москова Дъргънова и акростиховете посветени на астрономията и планетите от Слънчевата система. Задават се предварително подготвени въпроси свързани с решаването на кръстословица с ключова дума:“Вселена“.
Участниците в творческия урок предварително са разпределени по роли и разказват за отделните планети и любопитни факти свързани с тях.
Други групи ученици представят своите постери посветени на Деня на Земята , Деня на космонавтиката, природните бедствеия- наводнения, пожари, земетресения, оказване на първа помощ при бествия и начините за опазване на природата чиста. Презентират забележителностите на родния град, чрез предварително подбран снимков материал свързан с разгледаната тема. Запознават аудиторията с културните и исторически забележителностите на града. В края на урока пеят подходяща песен посветена на Земята. Всички участници получават грамоти и награди за добре свършената работа..
В края на урока учителят анализира и оценява работата на учениците, които попълват анкета след приключване на творческия урок посветен на деня на Земята 22 април
Таблица№1
Въпрос № | Да | Не |
1.Одобрявате ли този начин на учене чрез правене на макети , постери и търсене на необходимата информация по човекът и природата? | ||
2. Бихте ли се включили отново в подобни проекти? | ||
3.Забавно ли е усвояването на знанията по този начин чрез реализиране на проекти по човекът и природата? | ||
4.Чувставете ли се удовлетворен и оценен в края на извршените проектни дейности в часовете по човекът и природата? | ||
5.Одобрявате ли работата в екип по човекът и природата? | ||
6. Обичате ли да учите сами по човекът и природата? |
Опитът на учителя се състои в това, че по всяко време той може да оцени качествено, адекватно и реално, както своя труд, така и труда на всеки един ученик, участвал в учебния процес. Ето защо е необходимо от гледна точка на методиката да се използват различни и качествени методи, даващи положителни резултати при провеждане на урочните единици за постигане на по- високи резултати.
Затова е необходимо да се преосмисли от методологическа гледна точка как да се стимулират и мотивират учениците за учебна работа, като от обект на въздействие да ги превърнем в активен субект в процеса на обучение, с изявена творческа дейност и отговорност към реализиране на поставените проектни задачи.
Разработването на проекти от учениците води до повишаване на тяхната познавателна активност и интерес, което е предпоставка за повишаване равнището на техните знания, умения и компетенции.
Техологията на груповата познавателна дейност на учениците по човекът и природата в 5 клас доказва, че при така поставените проектни задачи и тяхното изпълнение дава положителни резултати и притежават потенциал за създаване на положителни нагласи за учебен труд, активно и логическо мислене, разгръщане на творческия потенциал, динамиката на настроението и интензивност по посока позитивни емоции на участниците при реализиране на самата технология.
- Веселинов, Д. (2021). Диалогът в образованието (с. 13). – Диалогът в образованието – съвременност и перспективи, Университетско издание „Св. Климент Охридски“, ДИУУ, София.
Димитрова, Н. (2021). Проектно базирано обучение във виртуална образователна среда (с. 138). – Диалогът в образованието – съвременност и перспективи, Университетско издание „Св. Климент Охридски“, ДИУУ, София
Максимов М, Свобода Бенева, Севдалина Стоянова., (2016). Човекът и природата – 5 клас, „КЛЕТ БЪЛГАРИЯ“.
Шишиньова , Стефан Цаковски, Александрия Генджова, Елка Златкова, Елисавета Илиева, Лиляна Банчева, Ирина Враджалиева, Пепа Митева (2016). Книга за учителя по човекът и природата – 5 клас, „КЛЕТ БЪЛГАРИЯ“.
- Галина Дъргънова, учител ЦДО V–VII клас