По образователно направление „Математика” усвояването на цифрите на числата и подреждането им в числова редица е много абстрактна, но същевременно привлекателна дейност за децата. В четвърта възрастова група се формират представи за числата до десет и знака за тяхното записване – цифрите. Децата биха възприели тези символи много по-лесно, ако сами преоткриват, обследват, изграждат елементите и формата им, да ги оприличат на познат обект, да ги пресъздадат чрез разнообразни материали и техники. Прилагането на подхода „учене чрез правене” развива образно-схематично мислене у децата на 6–7-годишна възраст. При моделирането и конструирането на математически символи, количества, цифри и отношения детето овладява система от умствени действия и математически представи като резултат от собствения си продуктивен опит.
Предучилищното образование включва в себе си процесите на възпитание и обучение, осигурява условия за личностно развитие и социализация на детето. Съвременното образование фокусира своите цели върху детската индивидуалност. Чрез разнообразни по съдържание и организация форми на педагогическо взаимодействие детето придобива, трансформира, разширява и прилага своите познавателно-социални и емоционално-поведенчески компетенции. Осъвременяването на педагогическото взаимодействие, модернизирането на педагогическите ситуации, оптимизирането на методите, похватите и средствата в педагогическия процес до голяма степен се обуславят от образователната среда, в която благоприятната атмосфера между участниците насърчава самостоятелното усвояване, осмисляне и интерпретиране на знанията, уменията и отношенията.
В организацията на педагогическия процес в съвременната детска градина е наложен личностно-ориентираният модел на педагогическо взаимодействие. Съхраняването на детската индивидуалност, осигуряването на възможност за инициативност и самостоятелност на всяко дете е в основата на съвременния образователен процес. Съвременният учител умело съчетава традиционните методи за фронтална работа с така наречените иновационни методи, при които приоритет се дава на индивидуалната и груповата активност на децата.
Класиците педагози са издигнали идеята за овладяване на прости математически знания и умения още преди постъпване в училище. Те виждали ролята на математическите дейности за умственото развитие на децата и препоръчвали обучението да започне колкото се може по-рано, дори още от тригодишна възраст. Но днес модернизацията на обучението по математика в детската градина се състои в изграждането на предпоставки за развитие на способности у децата да мислят абстрактно-логически, да овладеят начални умения за откриване на прости закономерности, да използват модели и символи при решаване на поставените задачи. За осъществяване на процеса на модернизация на математическото обучение съдействат създадените нови системи за обучение, обогатяването на математическото съдържание, създаването на нови дидактични средства и форми. В съвременната наука Математика оптимизацията на обучението се осъществява в четири аспекта:
- Модернизация на учебното съдържание – освен знанията за числата и аритметичните действия събиране и изваждане се включват знания за множества, геометрични фигури, пространствени и времеви отношения, логически връзки.
- Модернизация на методите и похватите – в синхрон с новото съдържание се въвеждат и най-съвременни методи и похвати в обучението по математика – моделиране, налагане, прилагане, кодиране и декодиране, схематично моделиране и др.
- Модернизация на дидактичните средства – с помощта на съвременни дидактични материали децата могат да овладеят лесно прости логически операции, понятия, закономерности, аритметични действия.
- Модернизация на формите на педагогическо взаимодействие – изразява се в освобождаване на обучението от скования сух дидактизъм за преподаване на строги факти. Използват се нови форми на познавателна активност – педагогическата ситуация, дидактични игри, упражнения, автодидактични игри, подвижни, музикални и интерактивни игри, състезания, викторини и др. (Гълъбова, 2009).
Основните средства за осъществяване на познавателния процес по математика в детската градина са различни математически и нематематически игри и упражнения заедно с дидактическия материал, разработен към тях. Това са средствата, с помощта на които математиката може да се преведе на детския език. Така чрез игрите децата решават определени задачи, разкриват количествени и пространствени отношения, логически връзки, обогатяват речника си с нови термини и понятия. Дейностите и игрите стават все по-формални и абстрактни и по този начин съдействат за интелектуалното развитие на детето. Математическото програмно съдържание е обособено в няколко дяла – количествени представи, геометрични представи, пространствени представи, величини и измерването им и ориентиране във времето. Богатото математическо съдържание е основа за формирането на математически понятия, които имат централно място в началното училищно обучение по математика (Гълъбова, 1998).
Детският учител има ключова роля при подбора на дейностите, методите, похватите, формите и средствата, свързани с формирането на елементарни математически представи на децата. Негова е отговорността за оптимизиране и модернизиране на цялостния образователен процес в детската градина. Той е човекът, който трябва да създаде условия децата да изпробват, да изследват, да откриват логически връзки и зависимости. Учителят е този, който ще постави децата в ситуация „да правят математика” и ще ги подготви за срещата с истинската наука.
За да се осъществи ефективно обучение в детската градина е необходимо учителят да използва всички подходи, методи и средства, съобразени с възрастовите особености на децата. Правилният избор на типа организация на обучението, подходящи дидактични средства, интерактивни дейности и игри в предучилищна възраст води до успешната подготовка за бъдещата нова социална роля на детето ученик. За ефективна приемственост между детската градина и училище трябва да се даде възможност на детето да разгърне най-пълноценно потенциалните си възможности, да се формират всички необходими качества, които да подсигурят висок праг на училищна готовност.
Новите образователни стандарти изискват осъществяване на дейности по всички образователни направления, като между тях е необходимо да се осъществи здрава и ефективна интегративна връзка. Прилагането в практическа среда на овладените знания и умения се осъществява чрез заниманията по образователно направление „Конструиране и технологии”. Конструктивно-приложните дейности, подражанието, пресъздаването на образци и моделирането спомагат децата неусетно, целенасочено и самостоятелно да изследват обектите от заобикалящата ги среда. По този начин се развиват познавателните интереси на децата, възприемат се и се пресъздават обекти с лекота, а знанията и уменията остават трайни.
Манипулативните умения на децата на възраст 6–7 години са добре усъвършенствани, а фината моторика е почти съвършено развита. Това е резултат на дълъг процес, включващ в себе си синхроннизирана познавателна и практическа дейност. В познавателната интелектуална насока децата са усвоили умения за следване на инструкции, вземане на решения, познаване и спазване на указания и правила за работа с разнообразни материали и инструменти. В практически план те са развили до голяма степен точност на движенията, сръчност, умения за обработване и съединяване на материалите, способност за изграждане на предмет или изделие чрез разнообразни техники. В предучилищна възраст трябва да се свърже образователната дейност със сетивния опит на децата. Ето защо е необходимо да се приложи нова практическа и продуктивна тенденция в цялостния образователен процес.
От изключителна важност са постиженията на децата по посока формиране на математически представи за числовата редица в подготвителна група 6–7-годишни деца. Критериалните изисквания на Държавните образователни стандарти по математика, ядро „Количествени отношения” за предучилищна възраст са насочени към овладяване на знания и изграждане на умения за броене, сравняване, определяне броя на обекти и свързване със съответната цифра, подреждане на цифрите в числовата редица до 10. Всички тези операции са твърде абстрактни за децата, но съвременният учител прилага своето педагогическо майсторство, за да представи математическото съдържание на децата по достъпен, интересен, разбираем за възрастта им начин.
По образователно направление „Математика” усвояването на цифрите на числата и подреждането им в числова редица е много абстрактна, но същевременно привлекателна дейност за децата. В четвърта възрастова група се формират представи за числата до десет и знакът за тяхното записване – цифрите. Децата биха възприели тези символи много по-лесно, ако сами преоткриват, обследват, изграждат елементите и формата им, да ги оприличат на познат обект, да ги пресъздадат чрез разнообразни материали и техники. Моделирането и конструирането на цифрите на числата би подпомогнало тяхното лесно възприемане, разпознаване и правилно подреждане в числова редица.
Създаването на дидактическа технология за формиране на математическите представи за числовата редица при 6–7-годишните деца чрез моделиране и конструиране на обемни цифри предоставя възможност в познавателния процес да се провокира мисленето на децата в различните си форми – конкретно, абстрактно, интуитивно, функционално, структурно, творческо мислене; да се повиши вниманието и интереса на децата към математическото съдържание, основни математически понятия и дейности; да се развива и усъвършенства детската памет.
Ефективно и продуктивно е прилагането на подхода „учене чрез правене” – практическо моделиране и конструиране на математически символи, визуализиране на абстрактни математически зависимости, преоткриване на знакови математически модели, за развитие на образно-схематично мислене у децата на 6–7-годишна възраст. Предоставянето на разнообразни материали за моделиране и конструиране на цифрите на числата от 1 до 10 се очаква да способства за по-лесно усвояване на понятията, разпознаване и трайно изграждане на знания и разбиране на зависимости, усвояване на математически понятия, отношения и символи на нагледно действено равнище. Цялостната технология се базира на практически дейности с децата за обследване на формата, елементите и спецификите на всеки схематичен знак при тяхното моделиране или конструиране. Това би подобрило резултатите при овладяването на знания за цифрите на числата, зависимости и отношения между тях.
Прилагането на нова дидактическа технология за формиране на математическите представи за числовата редица чрез моделиране и конструиране на обемни цифри от разнообразни материали, съотнасянето на количества към цифра и овладяването на количествените представи у децата за множествата и естествените числа подпомага бързото, лесно и ефективно осъзнаване на абстрактните понятия, цифри и отношения между тях и формира успешно трайни математическите представи при 6–7-годишните деца.
- Гълъбова, Д. (1998). Математика в игри за детската градина, Университетско издателство „Св. Св. Кирил и Методий”, Велико Търново.
Гълъбова, Д. (2009). Теория и методика на формиране на математически представи у деца в детска градина. Слово, Велико Търново.
- Катя Добрева Ганчева, старши учител, ДГ „Слънце”, гр. Левски
ел.адрес: katusha_22@abv.bg