В статията се представя пример за използване на дейност в дигитална среда (изработване на климатограми в Excel) при самоподготовката по география в група за целодневна организация в прогимназиален етап, като се акцентира на ключовите компетентности, които се формират, и междупредметните връзки, които се осъществяват чрез този модел на образователна технология.
Днес в прогимназиален етап се обучава поколението Алфа, родените след 2010 г. Те обичат да учат, но само ако им е интересно и са по-склонни от всяко предишно поколение да игнорират информация, която не съвпада с интересите им.
Съвременните ученици не са склонни да слушат дълги лекции и да четат уроци, особено от хартиени учебници. Техният начин на учене не е чрез слушане и четене, а най-вече чрез преживяване и действие (Alvermann 2007.) Затова ученето чрез правене или уроците за дейности са един по-ефективен начин за мотивация и постигане на по-високи резултати в подготовката не само по география, а и по всички предмети.
Дейностите в учебния процес имат съществено значение и за формирането на ключови компетентности. Изведени са девет групи от ключови компетентности, сред които са: общуване на роден език, общуване на чужд език, базови умения в областта на математиката и природните науки, дигитални компетентности, умения за учене, обществени и граждански компетентности, инициативност и предприемачество, културна осъзнатост и творчество и културни компетентности. За тяхното развитие много голяма роля играе т.нар. интердисциплинарен подход към всички изучавани предмети като едно цяло (Кънчев, Василева, Алексиева 2021).
Аз съм учител по география, който работи в т.нар. „занималня“ – група ЦОУД (целодневна организация на учебния ден), където учениците пишат домашните си и се подготвят по всички предмети за следващия ден под ръководството и с помощта на учител, но и с голяма доза самостоятелност.
Тази работа ми дава възможност да погледна на обучението и ученето от друг ъгъл и да видя огромната необходимост от промяна. Същевременно по-либералната среда на следобедните занимания ми позволява да изпробвам нови методи и средства, за да мотивирам своите ученици за по-добри постижения по география и другите предмети.
В съответствие с Наредба № 10 за организация на дейностите в училищното образование прогимназиалната група ЦОУД има общо 6 учебни часа, като учителят преценява колко часа да отдели за самоподготовка, отдих и занимания по интереси, в зависимост от учебната програма и това по колко предмета учениците трябва да се подготвят за следващия ден. Най-често самоподготовките са три или дори четири учебни часа, защото в прогимназиален етап има голям обем учебен материал, а за отдиха и заниманията по интереси остават по 1 или 2 часа. Първите два часа за самоподготовка се отделят приоритетно за математика и български език, а в третия (и ако е необходимо в четвъртия) час се отделя време за всички останали предмети.
Моделът на образователна технология, който често прилагам в подготовката по география в група ЦОУД в 5 и 6 клас е основан на уроците за дейности – самостоятелни или в екип, като същевременно включва широкото използване на ИКТ и интердисциплинарни връзки с другите учебни предмети и допринася за формиране на голяма част от ключовите компетентности, важни за бъдещата реализация на учениците.
Добри резултати получавам след провеждане на няколко основни вида дейности: 1. Създаване на презентации с приложението Power Point по теми от регионалната география на континентите или страните и представянето им пред групата;
- Създаване на упражнение от типа „Стани богат“ с въпроси върху учебния материал по география в приложението Learning apps.;
- Изработване и разчитане на климатограми с помощта на Excel.
В тази статия ще обърна внимание на последната дейност, защото смятам, че тя дава най-бързи и комплексни резултати, като интегрира знания по няколко учебни предмета, допринася за формирането на ключови компетентности в областта на математиката, природните науки и дигиталните компетентности, а благодарение на самостоятелната работа или работата в екипи, създадени при различни условия, се развиват и основни ключови личностни компетентности. Това ми дава основание да отделя повече време за осъществяването ѝ, напр. цялата трета самоподготовка и част от заниманията по интереси.
В тази дейност се обогатяват и развиват знания и умения от география, КМИТ, математика и дори български език. Подходящо е да се проведе в група ЦОУД – 6 клас, защото по новата учебна програма тогава се изучава климатограма по география, работа с Excel по КМИТ и разчитане на данни, представени чрез диаграми и графики по математика.
Мястото на провеждане е СТЕМ кабинета в училище, който е оборудван с необходимата техника. Необходими са поне няколко лаптопи или компютри, в най-добрия вариант – устройство за всеки ученик и голям монитор, свързан с компютъра на учителя.
Дейността може да се проведе като самостоятелна или екипна работа при създадени на случаен принцип (чрез жребий) или сформирани от самите ученици екипи. По този начин се подпомага развитието на различни личностни ключови компетентности: уменията за работа в екип, адаптация към различните хората в екипа, лидерство, поемане на отговорност, преценка на способностите на другите, балансиране на самооценката на всеки ученик.
1 етап: На учениците се предоставят данни (изпращат се по електронна поща) за температури и количество валежи на дадено място в „насипен“ вид и им се поставя задача да определят климатичния пояс за няколко минути. Преднамерено се оставя малко време, за да бъдат затрудни.
2 етап: Поставя се задача да намерят начин за по-бърза ориентация в данните. Целта е учениците да се опитат по някакъв начин да систематизират данните и да се досетят да ги представят в таблица.
3 етап: Учителят показва още по-доброто решение – таблица в Excel и графика (климатограма). Подробно се обяснява и показва на големия монитор, свързан с компютъра на учителя, как се представят данните в таблица и от нея се генерира диаграма от комбиниран тип – колона с клъстери за валежите, линейна по вторичната ос – за температурата, показва се как се надписват осите, прави се легенда и се слага заглавие на климатограмата. Колективно се разчита диаграмата и определя климатичния пояс.
4 етап: Учениците получават нови данни и трябва да създадат климатограма и да я „разчетат“, т.е. да представят какви характеристики на климата на даденото място се визуализират. Този етап може да се осъществи и на следващия ден.
Като резултат от провеждането на дейността учениците осъзнават значението на климатограмите за визуализиране и осмисляне на географската информация, усъвършенстват уменията си за разчитането им и за извличане на данни от диаграми, както и за работа с таблици и генериране на диаграми в Excel.
Целите, които се постигат с използването на интердисциплинарния подход при изработване на климатограми в Excel в група за целодневна организация в прогимназиален етап са:
- да се разнообрази процеса на подготовка по предмета География;
- да се повишат знанията и уменията на учениците по география и по други предмети;
- да се откроят и използват интердисциплинарните връзки между изучаваните в 6 клас учебни дисциплини;
- да се развият ключови компетентности: дигитални компетентности, базови умения в областта на математиката и природните науки, компетентности по български език, уменията зя учене и самостоятелна работа, социални компетентности за работа в екип, критично мислене, решаване на проблеми, рефлексия, комуникация и сътрудничество.
За да се привлече и задържи вниманието на новите ученици, се налага да се преосмисли концепцията на обучението в училище и да се премине от „овладяване на учебно съдържание“ и енциклопедичност на познанията към формиране на ключови компетентности като комплекс от знания, умения и нагласи, които се развиват в училище и се обогатяват през целия живот и ще бъдат полезни на учениците за тяхната социална и професионална реализация в бъдеще.
- Наредба № 10 от 01.09.2016 г. за организация на дейностите в училищното образование
Учебни програми по география и икономика, математика и КМИТ за 6 клас
Гюрова, В. 2017. Образованието, учениците и учителите на 21. век, София.
Alvermann, Donna. 2007. International Handbook of Student Experience in Elementary and Secondary School.
Чавдарова-Костова, С. 2022. Наръчник за прилагане на компетентностния подход в обучението на бъдещи учители, Плевен.
- Елена Немова, старши учител, ЦОУД, ОУ „Стою Шишков“, гр. Смолян
- https://www.safenet.bg/images/sampledata/files/Holistic_handbook_2021_web.pdf – Цялостен модел за изграждане на ключовите компетентности в училище – Петър Кънчев, Антоанета Василева, Яна Алексиева
https://www.mon.bg/nfs/2019/12/ii-book.pdf – За прехода от знания към умения