В настоящата статия се насочва вниманието към значението на мултимедията в началното образование, както и какво влияние оказва върху учебния процес употребата ѝ. Поставя се акцент върху това как съвременното образование се променя под въздействието на информационните комуникационни технологии. Те оказват положително влияние върху подготовката на учениците, като правят учебната дейност по-ефективна, предоставяйки разнообразни методи на обучение и инструменти за оценка. Информационните комуникационни технологии имат ключова роля в образованието. Те улесняват достъпа до образователни ресурси, подпомагат учебния процес и насърчават активното участие на учениците в учебната среда.
Основните цели, които си поставихме са:
– да се постигне по-високо качество и ефективност на обучение чрез използване на мултимедийните презентации и симулации в обучението;
– да се мотивират учениците за по-активно участие в учебния процес.
Бързото развитие на информационните комуникационни технологии в днешно време изцяло променя в световен мащаб образователния контекст и все повече насочва вниманието към търсене на по-добро качество в образованието. Те предоставят достъп до обширни източници на знание, персонализират обучението според нуждите на индивида и насърчават активното участие в интерактивни уроци и приложения. Информационните технологии също така подпомагат развитието на умения като критично мислене, решаване на проблеми и творческо изразяване. Те преобразяват традиционните модели на обучение, правейки ги по-достъпни, адаптивни и мотивиращи за учениците.
Мултимедията има потенциала да подобри образователния процес чрез визуални и аудио елементи, които допълват учебния материал и улесняват разбирането на различни концепции. Тя може да включва интерактивни презентации, видео уроци, аудио записи, виртуални екскурзии и други. Тези ресурси не само ангажират учениците, но и подпомагат ефективността на учебния процес. Все по-често училищата интегрират мултимедийни инструменти в учебния процес, за да направят ученето по-динамично интерактивно, с цел да се постигне повече интерес и участие от страна на учениците.
Достъпът до съвременни информационни технологии на учениците е неразделна част от достъпа до образование. Електронизацията на учебния процес е неотменим елемент на модерното училище. Навлизането на ИКТ в училище оптимизира процеса на обучение и повишава неговата ефективност.
Използването на ИКТ вече е критерии за качество на образованието. В духа на тази постановка достъпът до компютърно обучение и електронни информационни ресурси е равен за всички деца, а ИКТ се използват ефективно от учителите за съхраняване на специфичния етнокултурен фон в училището и класната стая и за развитието на интеркултурната компетентност на учениците.
В настоящия момент фокусът в началното училище е върху възможностите за въвеждането на ИКТ в обучението по учебните предмети от задължителната подготовка и използването им като инструмент за повишаване на ефективността на образователния процес. Като средство за подобряване качеството на обучението те следва да съдействат за повишаване на мотивацията на учениците за участие в учебния процес.
Целта от въвеждането на ИКТ в обучението на учениците от I–IV клас е свързана с:
- разширяване и обогатяване средата на обучение;
- подобряване на обучението чрез ефективно въведени ИКТ;
- повишаване степента на използване на компютрите в рамките на учебния процес;
- повишаване на приноса на ИКТ по отношение на прилагане на интерактивни методи и стратегии на преподаване и учене;
- подобряване на съществуващите статични форми на учебни материали и осъществяване на динамични мултимедийни разработки, интегриращи образ, звук, анимация и текст;
- използване на електронни и мултимедийни учебни материали в процеса на преподаване в клас.
- използване на тестове и материали, които да са алтернатива на конвенционалната форма на обучение.
Непрекъснато променящата се природна и социална действителност и новите концепции в европейското образователно пространство налагат постигане и развитие на ново качество на образователните системи, подчинено на европейските ключови компетенции.
Съвременните изследвания показват недвусмислено, че ИКТ значително подобряват академичните постижения, че учениците учат с желание и по-бързо усвояват учебното съдържание.
Медии, от които се конструира мултимедията и техните основни характеристики
1.Текст
Независимо от своята на пръв поглед простота и традиционност, текстът е базисен елемент в повечето мултимедийни продукти. Все още ролята на думата, на писаното слово е „изключителна”. При конструирането на текста трябва да се обърне внимание на два важни момента. Първо – начина, по който текстът се представя на ученика . Той трябва да бъде лек за възприемане и добре структуриран. Това включва важни решения на автора за оформлението на текста – шрифт, цвят, стил, размер, ефекти и др. Няма значение какъв е мултимедийният продукт, но текстът трябва да е колкото може по-кратък.
Вторият важен момент са интерактивните връзки, включени в текста, които ученикът може да активира, за да може да получи допълнителна информация. Тези връзки имат ключова роля и тяхната организация и структуриране имат изключително значение, тъй като водят до други текстове, графични, звукови и видео фрагменти.
- Графика
Тя може да включва рисунки, графика с висока разделителна способност, икони. Графиката е важна съставна част от всеки мултимедиен продукт, тъй като тя представя голямо количество информация по един евтин и икономичен откъм дисково пространство начин.
- Анимация
Тя е последователност от статични картини, които се редуват със скорост, по-голяма от критичната за човешкото око, и създават илюзия за движещи се обекти и картини. Това е една от най-динамично развиващите се области от компютърната графика. Тази медия се различава от предишната с добавянето на движение. Анимацията придава силно въздействие на всяка мултимедийна презентация. Нейната роля е там, където по никакъв друг начин не може да се илюстрира предмет или явление, събития от микро- и макросвета и др.
- Видео
Сега тази медия е задължителен елемент във всеки мултимедиен продукт. Към настоящето много бързо и лесно може да се дигитализира всеки видеоматериал, да се въведе в компютъра, да се редактира, да се добавят специални ефекти, да се монтира в желана последователност и да се интегрира в мултимедийната авторска среда.
- Звук
Тази медия също бе „белязана” от модерните цифрови технологии и вече се говори за звук с цифрово качество. Звукът може да съпровожда всяка от останалите медии – текст, графика, анимация, видео.
Ключовата характеристика на мултимедията е нейната интерактивност, която е съществена за процеса на обучение. Именно интерактивността дава възможност на ученика да се придвижва в информационния масив според своите цели, индивидуални възможности и потребности.
Интерактивната мултимедия позволява на обучаемия да контролира аспектите на средата. Характерна особеност на мултимедията е възможността за високо ниво на визуализиране на учебното съдържание. Интегрирането на статични илюстрации и динамично видео, съпътстващи текста, дава възможност да се наблюдават и изследват промените в различни феномени от различен ъгъл. Безспорно това подпомага ученето и прави процеса на обучение по-ефективен.
- Каракехайова, С. ,Чотова, Г. 2012. Любознателност към „живото“ в природата у детето и ученика чрез мултимедия. В. Търново.
Ангелов, Б. 2005. Педагогически аспекти на масовата комуникация. София, Св. Кл. Охридски.
- Соня Кънева, СУ „Отец Паисий“, гр.Мадан
inaikata@abv.bg